مدیرعامل همراه اول: توسعه 5G در کشور با تعرفه‌های کنونی مشکل است

دوشنبه ۴ دی ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۴
مطالعه 2 دقیقه
مهدی اخوان بهابادی، مدیرعامل همراه اول در مجمع عمومی سالیانه همراه اول
مدیرعامل همراه اول گفت: تعرفه های ارتباطی همپای دیگر کالاها و خدمات رشد نکرده است.
تبلیغات

مهدی اخوان بهابادی مدیرعامل همراه اول در پاسخ به خبرنگار زومیت در مورد درخواست اپراتورها از رییس جمهور برای افزایش تعرفه‌ها گفت: در حال حاضر موضوع افزایش تعرفه پایه اینترنت مطرح نیست؛ در حال حاضر در خصوص تعرفه اینترنت همراه مصوبه داریم. بر اساس این مصوبه هر گیگابایت دیتای موبایل حدود ۴۰ هزار تومان برای مشترکین دائمی و یک و نیم برابر این عدد برای مشترکین اعتباری است.

او تصریح کرد: اکنون اگر کسی برای استفاده از اینترنت همراه از بسته استفاده نکند، باید مبلغ مذکور را پرداخت کند.

مدیرعامل همراه اول همچنین گفت: پس از خصوصی سازی، اپراتورها پس از دریافت مجوز فعالیت، مجاز به ارائه بسته‌هایی با نرخ پایین‌تر از مصوبه رگولاتوری با رعایت سقف تعرفه به مشترکین شدند.

اخوان در همین رابطه افزود: در چند سال گذشته طبق مصوبه تعیین شده، اپراتورهای غالب در بازار باید درصورت ارائه بسته جدید، تاییدیه رگولاتوری را دریافت کنند و موضوعی که در حال حاضر مطرح است، تغییر در قیمت و تعداد بسته های اپراتورهاست. در واقع اپراتورها متقاضی تعریف بسته‌های جدیدی هستند تا پس از تایید رگولاتوری، در درگاه فروش خود قرار دهند که این بسته‌ها می‌تواند زمان و حجم متفاوتی داشته باشد.

او در ادامه گفت: علیرغم رشد تورم طی سالیان گذشته در تمامی بخش‌ها، قیمت یا تعرفه در حوزه ICT تغییر چندانی پیدا نکرد و نتیجه این تصمیم‌گیری عدم سرمایه‌گذاری به موقع در توسعه شبکه بود. یکی از اپراتورهای یک کشور حوزه خلیج فارس با حدود سه میلیون کاربر، سال گذشته یک میلیارد دلار در حوزه شبکه خود سرمایه گذاری کرده است، درحالی که در ایران هم وسعت شبکه بیشتر است و هم جمعیت کشور و تعداد مشترک تحت پوشش اپراتورهای ایرانی قریب به ۲۰ برابر است، اما مجموع سرمایه‌گذاری در این حوزه حتی به این رقم نزدیک هم نیست و نتیجه آن سرعت و کیفیت فعلی است. مشکل عمده اپراتورها این است که آنها جزو معدود صنایعی هستند که هزینه سرمایه‌گذاری آنها عمدتا ارزی و درآمدشان ریالی است و درآمد ریالی با هزینه ارزی تطابق ندارد و در حالی که خصوصی‌سازی اتفاق افتاده، اما دولت تعرفه‌ها را تعیین می‌کند.

مدیرعامل همراه اول به این نکته نیز اشاره کرد: اگر تعرفه‌ها تغییری پیدا نکند، نارضایتی‌ها از سرعت و کیفیت اینترنت افزایش خواهد یافت؛ با سرمایه‌گذاری و درآمد فعلی اپراتورها، نمی‌توان حرکت به سمت فناوری 5G را انتظار داشت، چراکه ۳۰ هزار سایت داریم و هر سایت 5G قریب به ۱۰۰ هزار دلار هزینه خواهد برد و اگر مجموع سود سالانه اپراتوری مانند همراه اول که پنج همت است نیز صرف ایجاد و توسعه سایت شود، باز هم این فرآیند چندین سال به طول خواهد انجامید.

اخوان این توضیح را هم اضافه کرد که زمان بهبود شبکه بستگی به میزان تغییر در تعرفه‌ها دارد و پیشنهاد شده بسته‌های زیر ۲ گیگابایت مشمول این تغییر نشود، زیرا درصد قابل توجهی از جامعه مصرف‌کننده آن هستند.

مدیرعامل همراه اول در پایان گفت: مذاکراتی با وزارت ارتباطات صورت پذیرفته که در کنار به‌روزرسانی و اصلاح قیمت‌ها، خدمات خاصی به مشترکان ارائه شود که این موضوع از طریق وزارت ارتباطات اطلاع رسانی خواهد شد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات