فاصله کهکشانی موزه‌های ایران تا جهان فناوری

سه‌شنبه ۱۴ آذر ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۹
مطالعه 6 دقیقه
موزه علوم و فناوری تهران
موزه‌ها و پایگاه‌های میراثی ایران از جهان فناوری دورند. حتی دسترسی آنلاین مخترعان سیستم هوشمند موزه ارامنه تهران، به‌دلیل اختلال اینترنت قطع شده است.
تبلیغات

موزه‌ها و پایگاه‌های میراث فرهنگی ایران از فناوری فاصله زیادی دارند. آنقدر که در موزه ارامنه تهران، که تنها پایلوت سیستم هوشمند نظارتی است و دسترسی مخترعان به داده‌ها از یک سال پیش مختل شده است.

مدیران میراثی مدعی‌اند که «ما در نوع خود بهترینیم» اما تکنولوژی‌های به‌کاررفته در موزه‌های ما به دوربین‌های مداربسته حفاظتی ختم می‌شود و حتی وبسایت‌های مهمترین موزه‌های کشور بسیار ساده و قدیمی است، مگر موارد انگشت‌شماری از مجموعه‌های خصوصی که از واقعیت افزوده برای ارائه تصاویر ۳۶۰ درجه و اطلاعات اولیه آثار استفاده کرده‌اند.

فناوری ابزار قدرتمندی برای مقابله با تخریب میراث فرهنگی است، به مستندسازی داشته‌ها کمک می‌کند و می‌تواند تجربه استفاده از فضاها و مدل‌های دیجیتالی و ارتباط نزدیک با آثار و محوطه‌ها را فراهم کند. استفاده خلاقانه از فناوری‌های نوین روی دیگری از کارکرد موزه‌ها و پایگاه‌های تاریخی را به مخاطبان نشان می‌دهد و از این راه می‌توان بازار موزه‌ها را رونق داد. از میان همه فناوری‌های نوین، ما در ایران ایده‌ها و برنامه‌هایی داریم که هنوز روی کاغذ مانده‌اند و پروژه‌هایی ناقص که تصمیم‌گیران رغبتی به سرمایه‌گذاری برای اجرای آن‌ها و توسعه‌شان ندارند.

حفاظت هوشمند در موزه ارامنه؛ اینترنت قطع شد

دو سال پیش «سیستم یکپارچه هوشمندسازی موزه‌ها» در موزه مردم‌شناسی ارامنه در کلیسای اسقف اعظم آرداک مانوکیان تهران نصب شد؛ دستگاهی برای حفاظت از اشیای تاریخی و برطرف کردن نواقص موجود در نگهداری آثار تاریخی موزه‌های کشور، اختراع گروهی از مخترعان جوان ایرانی. اختراع آن‌ها در نخستین دوره مسابقات مخترعان جهان ویژه اعضای ایفیا در سوییس گواهینامه رسمی گرفت و در ششمین دوره نمایشگاه اختراعات ترکیه در سال ۲۰۲۱ برنده مدال طلا شد. در ایران هم توانستند مسئولان کشور را راضی کنند تا موزه ارامنه پایلوت اجرای طرح شود.

سنسور حفاظتی ویترین موزه
سنسور کنترل رطوبت، نور و دما در ویترین نسخه‌های خطی موزه ارامنه تهران

کاری که پروژه هوشمندسازی موزه‌ها انجام می‌دهد این است: تأمین امنیت اشیای داخل ویترین‌ها و مخازن موزه‌ها با اعلام شرایط نگهداری آن‌ها مثل رطوبت و دما. ویترین نسخه‌های خطی، چاپی، ظروف نقره و فلزی، تابلوهای نقاشی و مخزن موزه ارامنه مجهز به این سیستم شدند و کنترل آنلاین شرایط این بخش‌ها فراهم شد. اما حالا که دو سال از این پروژه گذشته، سالار بصیری، یکی از مخترعان موزه‌ای به «زومیت» می‌گوید: «پایلوت در حال کار است اما از یک سال پیش که اینترنت مختل شد، کنترل آنلاین سیستم از کار افتاده است. ما هزینه کردیم و بازخوردی که باید را نگرفتیم و حالا که اینترنت هم مشکل پیدا کرده، مجبوریم داده‌ها را به‌صورت آفلاین و حضوری کنترل کنیم.»

شرایط نگهداری آثار تاریخی که از زیر خاک بیرون می‌آید، حساس است. ما باید به‌دنبال این باشیم که این اشیا به‌جای ۵۰ سال، ۵۰۰ سال دیگر در موزه دوام بیاورد. به‌ همین دلیل است که استفاده از سیستم‌هایی هوشمند برای کنترل متغیرهای محیطی اهمیت دارد. در کشورهای توسعه‌یافته سیستم‌های پیشرفته‌ای برای مدیریت موزه‌ها وجود دارد اما در ایران هنوز نگاهی سنتی به حفاظت دارند.
- سالار بصیری، عضو گروه مخترعان موزه‌ای

حرکت میراث فرهنگی به سمت فناوری کُند است. این میان ایکوم ایران (شورای بین‌المللی موزه‌ها) که سازمان غیردولتی تخصصی موزه‌ها است، قصد دارد یک کمیته فناوری تشکیل دهد و آیین‌نامه موزه‌های مجازی در دست تهیه معطل نظر وزارتخانه است.

فناوری در خدمت میراث؛ همه آنچه نداریم

سهم میراث فرهنگی ایران از جهان فناوری کم است. تا آنجا که به‌گفته‌ی علیرضا قلی‌نژاد، معاون پیشین فناوری و کاربردی‌سازی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری ما حتی از ساده‌ترین بخش‌های فناوری استفاده نمی‌کنیم. او از فهرست بلند نداشته‌هایمان به «زومیت» می‌گوید: «باید دید مسئله موزه‌ها چیست که فناوری بخواهد آن را حل کند اما ما حتی از ساده‌ترین بخش هم استفاده نمی‌کنیم. مثلاً گاهی مسئله تعیین برنامه برای گردشگر است تا بتواند اطلاعات لازم را دریافت کند. حسن تکنولوژی این است که می‌تواند لایه‌های مختلف اطلاعاتی را به مخاطب هدف بدهد. اما ما امروز از این فناوری بهره‌مند نیستیم. ما اصلاً نمی‌دانیم به مخاطب کودک، سالمند، دانشمند، متخصص و آدم عادی در موزه‌ چه بگوییم.»

برچسب‌های هوشمند از ساده‌ترین بخش‌های فناوی است که با نصب روی اشیا، پیام صوتی یا اطلاعات تصویری شی را به مخاطب ارائه می‌کند. ما در حال حاضر نمی‌دانیم اموال میراثی را چطور دسته‌بندی کنیم و امکان این را نداریم که به‌سادگی اطلاعاتشان را به‌دست بیاوریم و موقعیتشان را بدانیم. وقتی اموالمان را به نمایشگاه‌های مختلف داخل و خارج کشور می‌فرستیم، نمی‌توانیم وضعیتشان را پیگیری کنیم و اگر اثر را با چیز دیگری عوض کنند با خبر نمی‌شویم. اگر فرد متبحری کپی اثر را با اصل جابه‌جا کند، چطور می‌خواهیم بفهمیم؟ اشیای نمایشگاهی و موزه‌ای معمولاً از گنجینه‌های متنوعی انتخاب می‌شوند. اینکه هر شیء مربوط به کدام گنجینه و کدام کاوش است و سرپرست کاوش چه کسی بوده است، می‌تواند با فناوری قابل دسترسی باشد اما ما چنین اطلاعاتی درباره اشیا نداریم. به همین دلیل است که الان در موزه‌های ما زیرنویس‌های اشیا بسیار ساده و غیرجذاب است.
- علیرضا قلی‌نژاد، معاون پیشین فناوری پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری

داده‌های امروز ما از اشیاء و آثار تاریخی هنوز به‌شکل سنتی ذخیره می‌شود و به همین دلیل منسجم و قابل دسترسی نیست. قلی‌نژاد از کارکرد هوشمندسازی در دسته‌بندی داده‌ها در لایه‌های مختلف می‌گوید: «حفاظت‌گران به سوابق حفاظت و اقدامات نیاز دارند ولی در حال حاضر همه داده‌های ما کاغذی است. فقط هوشمندسازی، امکان دسترسی به اطلاعات را فراهم می‌کند. وگرنه ما وقتی شیئی را می‌بینیم نمی‌دانیم که قبلاً کدام قسمت آن و با چه موادی مرمت شده است و جنس و مواد تشکیل‌دهنده‌اش چیست. این داده‌ها را نمی‌شود روی کاغذ ذخیره کرد و اگر بشود، دسترسی به آن سخت است. داده‌های ما پراکنده است. اگر بدون قصد شوآف (نمایش) از سیستم‌های گردآوری داده (Data gathering) استفاده شود، به همه این نیازها می‌شود پاسخ داد.»

انبار اشیای تاریخی
انبار اشیای تاریخی در مخزن موزه ملی، سال ۱۳۸۹، خبرگزاری مهر

سرپرست موزه‌ها: جزو کشورهای برتریم

ما از چه فناوری‌هایی در موزه‌ها و سایت‌های میراثی استفاده می‌کنیم و استفاده از تکنولوژی در این حوزه تا چه حد فراگیر است؟ این سؤال را باید از هادی میرزایی، سرپرست اداره کل موزه‌ها وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی پرسید.

او به «زومیت» می‌گوید: «الزاماً اینطور نیست که فکر کنیم همه موزه‌های جهان از آخرین تکنولوژی‌ها استفاده می‌کنند. استفاده از فناوری به اولویت موزه، نوع آن، کارکردش و طرح محتوایی موزه دارد. فهرست تکنولوژی‌هایی که الان استفاده می‌کنیم را می‌شود به‌طور جداگانه از هر موزه‌ای گرفت اما به‌طور خلاصه، ما جدیدترین فناوری برای کنترل رطوبت در مخازن را در اختیار داریم که در حال پیاده‌سازی اولین نمونه آن در ایران هستیم. متاورس هم موضوع جدیدی است که در بخشی از موضوعات استفاده می‌شود. شرکت‌های دانش‌بنیان سال‌ها است که در بخش فناوری فعال شده‌اند.»

واقعیت مجازی در موزه
موجودات دریایی مجازی در نمایشگاهی با موضوع نهنگ در موزه ملی دریایی چین، عکس از شینهوا

از نگاه او پاسخ به این سؤال که نسبت به دنیا چه جایگاهی در فناوری در بخش میراثی داریم، نیاز به سنجش کارشناسی دارد: «باید دانست که فناوری فاکتور مهمی است که در موزه‌های جدید ما لحاظ می‌شود. فناوری در بازطراحی و ارتقای سطح تعاملی موزه‌ها، جزو رویکردهای جدی مدیران ما است. اما نگاه مقایسه‌ای غلط است. نمی‌شود همه موزه‌های دنیا شیءمحوری را کنار بگذارند و تعاملی شوند. موزه سینمای شانگهای کاملاً در حوزه تکنولوژی و طراحی متفاوت از موزه هنر شانگهای است. ما در حفاظت حرف برای گفتن داریم. ما بالاترین سطح حفاظت الکترونیک را در موزه‌ها داریم. امنیتی که در حوزه موزه‌ها داریم یکی از دلایلش استفاده از تکنولوژی و دانش روز است. در مطالعه و پژوهش جزو کشورهای نامبر وان (برتر) هستیم. در سطح دانش، آن عقب‌افتادگی دوره پهلوی دیگر وجود ندارد. اما آیا وضع امروز ما مطلوب است؟ اصلاً مطلوب نیست، هرچند مسیرمان رو به توسعه است.»

اسکن سه‌بعدی استخوان انسان
اسکن سه‌بعدی استخوان باستانی در نپال

مدیران وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فناوری را در اهداف خود مطرح می‌کنند اما پای اجرا می‌لنگد. همه این بی‌توجهی‌ها در حالی است که فناوری به زندگی ما گره خورده و کودکان امروزی دیگر از ایده‌های سنتی استقبال نخواهند کرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات