انتقال مالکیت گوشی دست دوم از طریق سایت همتا

دوشنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۰
مطالعه 5 دقیقه
کاور انتقال مالکیت گوشی دست دوم سامانه همتا
اگر قصد خرید یا فروش گوشی دست دوم را دارید، حتماً به فکر انتقال مالکیت آن نیز می‌افتید. در این مقاله مراحل کامل انتقال مالکیت گوشی را آموزش داده‌ایم.
تبلیغات

شاید برایتان پیش آمده باشد که پس از مشاهده قیمت گوشی، تصمیم‌ بگیرید به‌جای هزینه کردن برای خرید گوشی نو، با هزینه کمتر گوشی بهتری تهیه کنید که دست دوم است.

یا شاید پس از خرید یک گوشی موبایل کارکرده، با یک پیغام هشداری مواجه شوید که به شما می‌گوید مالک دستگاه شماره تلفن دیگری است، اگر دستگاه را خریداری کرده‌اید از فروشنده بخواهید مالکیت دستگاه را به شما انتقال دهد.

در این موارد حتماً باید توجه کنید که یکی از مراحل مهم، انتقال مالکیت گوشی دست دوم است. یعنی اگر می‌خواهید دستگاه کارکرده یا دست دوم بخرید حتماً باید از فروشنده انتقال مالکیت بگیرید و در حضور او دستگاه را برای سیم‌کارت خودتان با موفقیت فعال‌سازی کنید.

اگر انتقال مالکیت را نگیرید و برای سیم‌کارت خود فعال‌سازی نکنید، در صورت سوءاستفاده از شناسه IMEI دستگاهتان، آنتن دستگاه قطع می‌شود و با سیم‌کارت شما آنتن نمی‌گیرد.

البته برای قرض دادن، تعویض سیم‌کارت و مواردی که خرید و فروشی در آن‌ها اتفاق نیفتاده، نیازی به انتقال مالکیت نیست؛ اما اگر پیامک هشداری با مهلت قطع برایتان ارسال شد، در آن مهلت قطع می‌شود و فقط با سیم‌کارت مالک قابل استفاده است.

اولین شرط انتقال مالکیت این است که گوشی در مالکیت یک سیم‌کارت باشد. ممکن است شما گوشی موبایلی داشته باشید که پیش از طرح رجیستری از آن استفاده می‌کردید، یعنی در این طرح ثبت نشده‌اند. اگر می‌خواهید این موبایل را بفروشید ابتدا باید مالکیت آن را برای سیم‌کارت خود ثبت کنید تا بتوانید در مرحله بعد به سیم‌کارت خریدار منتقلش کنید.

مراحل انتقال مالکیت گوشی دست دوم

برای انتقال مالکیت گوشی موبایل کارکرده، باید به سامانه همتا وصل شوید. سامانه همتا، سامانه‌ای است که برای اجرای طرح ثبت دستگاه‌های سیم‌کارت‌خور (رجیستری)، پیاده‌سازی شده و در این سامانه، هر دستگاه، تحت مالکیت یک سیم کارت قرار گرفته است. سیم کارت مالک دستگاه، قادر خواهد بود فرایندهای مختلف سامانه همتا از قبیل انتقال مالکیت و... را برای دستگاه انجام دهد.

از سه روش می‌توانید وارد سامانه همتا شوید و فرایند انتقال مالکیت را انجام دهید:

روش اول مسیر سایت اینترنتی است. ابتدا باید به آدرس سایت همتا است. در این سایت پس از وارد کردن شماره تلفن همراه وارد سامانه می‌شوید.

انتقال مالکیت گوشی همتا ۱

در اینجا در گزینه مدیریت دستگاه‌ها، موبایلی را که قصد انتقال مالکیت آن را دارید انتخاب کنید سپس گزینه انتقال مالکیت/ فروش را انتخاب کنید.

انتقال مالکیت گوشی همتا ۲

توجه کنید که باید شماره تلفن همراه خریدار را که قصد استفاده از آن را در این گوشی موبایل دارد در قسمت بعد وارد کنید و سپس گزینه آبی‌رنگ انتقال مالکیت را کلیک کنید. پس از تأیید این عملیات انتقال مالکیت گوشی در سامانه همتا به پایان می‌رسد.

انتقال مالکیت گوشی دست دوم با کد دستوری

روش دوم، استفاده از کد دستوری است. سامانه همتا برای انتقال مالکیت گوشی موبایل کد دستوری #7777* را در نظر گرفته که باید آن را در شماره‌گیر تلفن همراهتان وارد کنید و گزینه تماس را انتخاب کنید.

انتقال مالکیت گوشی دست دوم کد دستوری ۱
انتقال مالکیت کد دستوری

سپس از بین گزینه‌های پیش رویتان، گزینه انتقال مالکیت را انتخاب کنید. در صفحه بعد پیغامی برایتان نمایش داده می‌شود که در آن شناسه IMEI که تحت مالکیت شما هستند، قابل مشاهده است. توجه کنید که آن شناسه‌ای را که قصد انتقال مالکیتش را دارید انتخاب کنید.

اگر شناسه‌ای برایتان نمایش داده نشد، در این صورت گزینه افزوده دستگاه را انتخاب کنید و سپس شناسه IMEI پانزده رقمی موبایلتان را بدون هیچ علامت اضافی‌ای وارد کنید.

این مرحله که تمام شد، باید شماره سیم‌کارتی که قصد دارید مالکیت دستگاه به آن منتقل شود یعنی سیم‌کارت فرد خریدار را وارد کنید.

سپس درستی اطلاعات یعنی شناسه دستگاه و سیم‌کارت خریدار به شما نمایش داده می‌شود که باید آن را تأیید کنید تا انتقال مالکیت به‌طور کامل انجام شود.

در نهایت کد فعال‌سازی از طریق پیامک به شماره سیم‌کارت فرد خریدار ارسال می‌شود. در اینجا کار شما به‌عنوان فروشنده تمام شده است اما خریدار باید با کد فعال‌سازی، شناسه دستگاهی را که خریداری کرده برای سیم‌کارت خود فعال کند.

سومین روش هم استفاده از اپلیکیشن همتا است. ابتدا باید این اپلیکیشن را روی گوشی موبایل خود نصب کنید. پس از دانلود شماره موبایل خود را وارد کنید تا پیامک کد نصب برایتان ارسال شود. این کد را وارد کنید تا فرایند نصب و ورود شما کامل شود.

انتقال مالکیت گوشی اپلیکیشن همتا

سپس در صفحه‌ی جدید گزینه انتقال مالکیت را مشاهده می‌کنید. روی آن کلیک کنید. در صفحه‌ی جدید باید دستگاهی را که قصد انتقال آن را دارید انتخاب کنید، شماره تلفن خود یا خریدار را وارد کنید و گزینه انتقال را انتخاب کنید. اگر مشخصات را به درستی وارد کرده باشید، در این قسمت پیامی برایتان فرستاده می‌شود که به شما می‌گوید این عملیات موفقیت‌آمیز بوده است.

انتقال مالکیت گوشی دو سیم‌کارته

در سامانه همتا هر دستگاه تحت مالکیت یک سیم‌کارت است. فرایند انتقال مالکیت در دستگاه‌های یک سیم‌کارته با دو سیم‌کارته تفاوتی ندارد. با انتقال مالکیت یکی از اسلات‌های دستگاه دو سیم‌کارته، اسلات دیگر نیز به صورت خودکار انتقال مالکیت داده می‌شود.

توجه کنید که در هر شرایطی پس از خرید گوشی کارکرده، انتقال مالکیت آن را انجام دهید. اگر فروشنده‌ای به شما موبایلی پیشنهاد کرد که امکان تغییر مالکیت آن نبود، به هیچ عنوان آن را نخرید.

اگر قصد خرید گوشی موبایل کارکرده را دارید، می‌توانید اطلاعات بیشتری را در مقاله راهنمای خرید گوشی دست دوم به دست آورید. اگر هم با توجه به این راهنما تصمیم گرفتید که گوشی موبایل جدیدی را انتخاب کنید به مقاله راهنمای خرید گوشی مراجعه کنید که به تازگی به‌روز شده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات