زنان فقط ۱۶ درصد از بازار کار فناوری اطلاعات سهم دارند

شنبه ۲۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۰
مطالعه 5 دقیقه
irantalent - ایران تلنت
بر اساس گزارش ایران تلنت در سال ۱۴۰۱ صنایع تولیدی و پس از آن فناوری اطلاعات در صدر صنایع پراستخدام ایران قرار گرفتند.
تبلیغات

ایران تلنت بر اساس آمار استخدام و رزومه‌های دریافتی گزارشی از جذب و استخدام در کشور منتشر کرده است. بر اساس این گزارش در سال ۱۴۰۱ صنایع تولیدی جای فناوری اطلاعات و خدمات اینترنتی را به‌عنوان پراستخدام‌ترین صنایع کشور گرفت. میزان استخدام بخش تولید و فرایند ۲۷ درصد و فناوری اطلاعات (خدمات اینترنتی و نرم‌افزار) ۱۳ درصد بود. پس از آن فناوری اطلاعات و مخابرات ۱۰ درصد استخدام‌ها را به خود اختصاص داد.

در میان صنایع پرطرفدار برای استخدام، تولید و فرایند با ۳۰ درصد، فناوری اطلاعات (خدمات اینترنتی و نرم‌افزار) ۹ درصد، حسابداری و کالاهای تندمصرف ۸ درصد، دارویی ۷ درصد و فناوری اطلاعات و مخابرات با ۶ درصد طرفدار در رده‌های اول قرار گرفتند.

در سال ۱۴۰۱ مدیران میانی ۴۵ درصد بیشتر از کارشناسان و مدیران ارشد دو برابر کارشناسان حقوق دریافت کردند. میانگین دریافتی کارشناسان ۷۳ درصد، مدیران میانی ۶۱ درصد و مدیران ارشد ۴۶ درصد نسبت به سال ۱۴۰۰ افزایش پیدا کرد.

کاهش قدرت خرید مردم

این گزارش با بررسی تفاوت دستمزد حقیقی و اسمی رده‌های شغلی مختلف و مقایسه میانگین دریافتی دلاری نشان می‌دهد که قدرت خرید مردم نسبت به ۶ سال پیش کاهش پیدا کرده است.

میانگین دریافتی دلاری رده‌های شغلی مختلف به نسبت سال ۱۳۹۶ کاهش پیدا کرده، میانگین حقوق کارشناسان از ۶۲۱ دلار به ۳۱۹ دلار، میانگین دریافتی مدیران میانی از ۸۹۱ دلار به ۴۳۳ دلار و مدیران ارشد از ۱۴۷۵ دلار به ۶۳۶ دلار رسیده است.

گزارش ایران تلنت دستمزد حقیقی
گزارش ایران تلنت دستمزد حقیقی
گزارش ایران تلنت دستمزد حقیقی

همچنین دستمزد حقیقی رده‌های شغلی هم در این شش سال روند کاهشی داشته و قدرت خرید آن‌ها کم شده است. یعنی با وجود افزایش حقوق دریافتی قادر به خرید کالاها و خدمات بیشتری نسبت به سال ۹۶ نبودند.

تفاوت زیاد مشارکت و حقوق دریافتی زنان و مردان

زنان فقط ۱۶ درصد از بازار کار فناوری اطلاعات، شبکه و انفورماتیک را در اختیار دارند و در بخش برنامه‌نویسی و توسعه نرم‌افزار نرخ مشارکتشان ۲۳ درصد است.

میزان مشارکت زنان و مردان در شرکت‌های دولتی، خصوصی و بین‌المللی متفاوت است. مردان در هر سه نوع این شرکت‌ها بیشترین استخدام را داشتند اما نرخ مشارکت آن‌ها در شرکت‌های دولتی فاصله بیشتری با نرخ مشارکت زنان داشت. کمترین فاصله در شرکت‌های بین‌المللی است که زنان ۴۰ درصد و مردان ۶۰ درصد نرخ مشارکت داشتند.

گزارش ایران تلنت نرخ مشارکت
تفاوت نرخ مشارکت زنان و مردان در مشاغل مختلف

فاصله نرخ مشارکت بین زنان و مردان در رده‌های مختلف شغلی هم بالا بوده، نسبت مشارکت مردان به زنان در میان مدیران ارشد ۸۰ به ۲۰ است. این نسبت در مدیران میانی ۶۶ به ۳۴ و در کارشناسان ۵۴ به ۴۶ است.

مردان همچنان در همه سطوح سازمانی حقوق بیشتری نسبت به زنان دریافت می‌کنند. در سطوح غیرمدیریتی تفاوت دریافتی ۱۵ درصد و در سطوح مدیریتی ۲۵ درصد است.

میانگین دریافتی مدیر فناوری اطلاعات: ۲۱ میلیون تومان

بر اساس متوسط خالص دریافتی گروه‌های شغلی مختلف، بیشترین دریافتی را در میان گروه شغلی کارشناس، کارشناس لجستیک با ۱۲٫۸ میلیون تومان داشته و پس از آن کارشناس برنامه‌ریزی، کارشناس کنترل پروژه، برنامه‌نویس وب و کارشناس شبکه اجتماعی دریافتی داشتند.

در رده شغلی مدیر میانی، بیشترین درآمد را عضو هیئت مدیره با ۱۹٫۳ میلیون تومان و پس از آن مدیر فنی با ۱۷٫۱ و سرپرست تولید با ۱۶٫۳ میلیون تومان داشتند.

در میان مدیران ارشد، بیشترین میانگین خالص دریافتی از آن مدیرعامل با ۳۰٫۳، مدیر ارشد مالی با ۲۴٫۸ و مدیر کارخانه با ۲۴٫۲ میلیون تومان بود. در میان مدیران ارشد، مدیر فناوری اطلاعات به‌طور میانگین ۲۱ میلیون تومان دریافت کرده است.

به‌طور میانگین بین دریافتی در تهران و سایر استان‌ها ۱۳ درصد اختلاف مشاهده شده است.

میانگین پرداختی مدیران ارشد و میانی کسب‌وکارهای آنلاین

در میان صنایع مختلف میانگین پرداختی به مدیران ارشد و مدیران میانی کسب‌وکارهای آنلاین و تجارت الکترونیک بالاتر بود، اما در رده شغلی کارشناس، بالاترین میانگین پرداختی از آن پیمانکاران و پس از آن کسب‌وکارهای آنلاین بوده است.

گزارش ایران تلنت میانگین پرداختی رده‌های شغلی

همچنین اگرچه بیشترین میزان افزایش حقوق مدیران ارشد را، مدیران ارشد کسب‌وکارهای آنلاین داشتند اما در رده شغلی مدیران میانی، پیمانکاران و در رده شغلی کارشناس صنایع تولیدی بیشترین میزان افزایش حقوق را تجربه کردند.

تفاوت دریافتی کسب‌وکارهای بزرگ و کوچک آنلاین و تجارت الکترونیک در سال گذشته، ۲۴ درصد گزارش شده است.

مقایسه افزایش میانگین دریافتی صنایع مختلف

نمودار افزایش میانگین دریافتی در صنایع مختلف نشان می‌دهد که در رده کارشناس، شرکت‌های خدمات دیجیتال، توسعه وب و اپلیکیشن و نرم‌افزار با ۸۵ درصد افزایش بیشترین افزایش میانگین حقوق را داشتند. افزایش میانگین دریافتی این شرکت‌ها در رده مدیر میانی ۵۵ و در رده مدیر ارشد ۴۴ درصد بود.

میانگین دریافتی مدیران ارشد، مدیران میانی و کارشناسان در شرکت‌های دولتی بیشتر از خصوصی بود و مدیران میانی و کارشناسان شرکت‌های بین‌المللی دریافتی بیشتری نسبت به شرکت‌های دیگر داشتند.

در سال گذشته شرکت‌های بزرگ حقوق بیشتری نسبت به شرکت‌های کوچک پرداخت کردند. این تفاوت در بعضی از رده‌های شغلی مثل مدیر تولید، مدیر مارکتینگ، مدیر اجرایی، مدیرعامل و کارشناس تحلیل داده بیش از ۵۰ درصد بود. کارشناس دیجیتال مارکتینگ ۲۸ درصد، کارشناس شبکه ۲۷ درصد و برنامه‌نویس وب ۲۹ درصد در شرکت‌های بزرگ بیشتر از شرکت‌های کوچک دریافت کردند.

پست معاون مدیرعامل، پرطرفدارترین آگهی شغلی

در سال گذشته کارجویان سایت ایران تلنت بیش از همه برای شرکت‌های ایرانسل، گلرنگ، کاله و دیجی‌کالا رزومه ارسال کردند.

پرطرفدارترین آگهی شغلی بر اساس تعداد رزومه‌های دریافتی، پست معاون مدیرعامل شرکت مادیران بود که برای آن بیش از یک هزار رزومه ارسال شد. پس از آن مدیرعامل پروژه کارخانه هلدینگ برتر و قائم مقام مدیرعامل باراکا بیشترین میزان رزومه‌ها را دریافت کردند. این جدول نشان می‌دهند که به‌طور کلی پرطرفدارترین آگهی‌های شغلی آگهی‌های مدیریتی بودند.

داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات