مدیرعامل ازکی: سرمایه‌گذاری استارتاپ‌های فروش بیمه در دو سال گذشته صفر بوده است

سه‌شنبه ۲۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
مدیرعامل ازکی وام در همایش عصر دیجیتال
شرکت‌های استارتاپ فروش بیمه در ایران ۲ تا ۳ درصد از بازار بیمه سهم دارند، در حالی که ترند جهانی ۱۰ تا ۱۵ درصد است.
تبلیغات

حامد ولی‌پوری مدیرعامل شرکت ازکی در اولین همایش فرصت‌های ایران در عصر دیجیتال درباره موقعیت استارتاپ‌های بیمه‌ای در کشور گفت نقطه تمرکز شرکت‌های بیمه در ایران فروش بیمه است، اما در همین زمینه هم استارتاپ‌های فروش به اندازه‌ی انتظار رشد نکرده‌اند.

به گفته‌ی او چالش‌هایی در مالیات صنعت بیمه، سرمایه‌گذاری و رگولاتوری از رشد استارتاپ‌های بیمه در بخش فروش جلوگیری می‌کند: «اگر به زنجیره ارزش صنعت بیمه نگاه کنیم سه حلقه اصلی ریسک، فروش و خسارت داریم. استارتاپ‌های بیمه‌ای در دنیا ذیل این زنجیره ارزش خود را تعریف کرده‌‌اند. موفقیت استارتاپ‌های بیمه‌ای با میزان بازاری که ارزش پیشنهادی خود را به آن ارائه می‌کنند همبستگی دارند. استارتاپ‌هایی که ما بررسی کردیم ارزش خود را به یک بازار هزار میلیارد دلاری پیشنهاد می‌دادند. در دو سال گذشته حدود ۲۸ میلیارد دلار در استارتاپ‌هایی که در مارکت بودند سرمایه‌گذاری شده است.»

در سال‌های گذشته این سرمایه‌گذاری بیشتر در استارتاپ‌هایی انجام شده که در حوزه فروش تمرکز داشتند: «جلوتر که رفتیم دیدیم استارتاپ‌هایی که در حوزه ریسک و خسارت فعالیت می‌کنند جذب سرمایه بیشتری انجام می‌دهند. به طور میانگین سال ۲۰۲۰، ۲۲ درصد، سال ۲۰۲۱، ۲۸ درصد و سال ۲۰۲۲، ۳۲ درصد سرمایه‌گذاری‌هایی که در صنعت بیمه اتفاق افتاد روی استارتاپ‌هایی صورت گرفت که در حوزه هوش مصنوعی داشتند فعالیت می‌کنند.»

ولی‌پوری تاکید می‌کند همان‌طور که پس از انقلاب صنعتی تمرکز ثروت از کشورهای شرقی که وابسته به نیروی انسانی بودند به سمت غرب رفت، پس از به وجود آمدن هوش مصنوعی هم شاهد این خواهیم بود که ارزش فکر کردن و تصمیم‌گیری هم مثل زور بازو ممکن است از بین برود و ترند کلی ثروت در دنیا کاملاً جابه‌جا شود: «در صنعت بیمه هم می‌بینیم که ترند سرمایه‌گذاری به سمت استارتاپ‌هایی رفته که در این حوزه سرمایه‌گذاری کردند.»

به گفته او جذابیت حوزه ریسک برای شرکت‌های بیمه این است که می‌توانند قیمت‌گذاری بهتری داشته باشند و از بازار سهم بهتری بگیرند: «در این بخش می‌بینیم که ۶۰ درصد بازار ایران بیمه خودرو و شخص ثالث است که دولت در آن قیمت‌گذاری انجام می‌دهد و برای شرکت‌های بیمه سرمایه‌گذاری در این حوزه جذاب نیست، پس سرمایه‌گذاری در حوزه‌ی ریسک تقریباً دارد از بین می‌رود و اگر شرکت بیمه پشتش نباشد استارتاپی هم شکل نمی‌گیرد.»

در زمینه خسارت هم ترندهای جهانی نشان می‌دهد که اگر شرکت‌های بیمه سرمایه‌گذاری بلند مدت کنند می‌توانند ۱۰تا ۱۲ درصد میزان خسارت خود را کاهش دهند: «اما داینامیک صنعت بیمه در ایران به این صورت است که مدیران یک بازه زمانی ۲ تا ۳ ساله مدیر هستند و زمانی که سرمایه‌گذاری‌شان بخواهد جواب دهد احتمالا دیگر خودشان مدیر نیستند.»

در نتیجه نقطه تمرکز شرکت‌های بیمه در ایران حوزه فروش بیمه است چون نقدینگی ایجاد می‌کند: «برای کشورهای تورمی مثل ما دسترسی به منابع مالی خیلی جذاب است. اینجا است که می‌بینیم که استارتاپ‌های بیمه‌ای در ایران در حوزه فروش به وجود آمدند، اما همان استارتاپ‌های فروش هم همان قدری که می‌خواهیم رشد نکرده‌اند.»

ولی‌پوری سه دلیل برای رشد نکردن استارتاپ‌های بیمه‌ای فروش می‌آورد که شامل مالیات صنعت بیمه، سرمایه‌گذاری و رگولاتوری می‌شود. به گفته او در دو سال گذشته سرمایه‌گذاری استارتاپ‌های بیمه‌ای صفر بوده است. همچنین رگولاتوری بیشتر از اینکه تنظیم‌گری کند می‌خواهد مثل هیئت مدیره شرکت عمل کند و چارچوب شرکت‌ها را محدود کند: «رگولاتور در حوزه سرمایه‌گذاری، قیمت‌گذاری و استراتژی فروش اظهارنظر جدی دارد و همین موضوع رشد بازار را تحت فشار قرار می‌دهد.»

مدیرعامل ازکی در انتها می‌گوید که در بازار اینشورتک ایران در حوزه فروش، استارتاپ‌های فروش بیمه فقط ۲ تا ۳ درصد بازار را دارند، در حالی که ترند جهانی کشورهایی مانند ترکیه که چندان هم پیشرفته نیستند، ۱۰ تا ۱۵ درصد است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات