سازمان امور مالیاتی: مالیات تشخیصی اینفلوئنسرها به ۵۰۰ میلیارد تومان هم خواهد رسید

چهارشنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۷
مطالعه 2 دقیقه
اینستاگرام
هرچند پیش از اعلام شده بود که ۱۷میلیارد تومان مالیات برای ۱۲۳ اینفلوئنسر در نظر گرفته شده، پیش‌بینی می‌شود این رقم به بیش از ۵۰۰میلیارد تومان هم برسد.
تبلیغات

یکی از خبرهای جنجالی هفته اخیر طرح موضوع اخذ مالیات ۱۷ میلیارد تومانی از ۱۲۳ اینفلوئنسر شناسایی‌شده بود. این اینفلوئنسرها همگی صاحب صفحه مجازی در پلتفرم فیلترشده اینستاگرام هستند و بیش از ۵۰۰ هزار دنبال‌کننده دارند.

طبق اعلام سازمان امور مالیاتی کشور، ۲۳ نفر از اینفلوئنسرها این مالیات را پذیرفتند و در قالب توافق ماده ۲۳۸ مالیات در نظر گرفته‌شده را می‌پردازند. اعلام این خبر واکنش‌های متفاوتی را به دنبال داشت. بسیاری از افراد با اشاره به فیلتر شدن اینستاگرام اقدام دولت برای دریافت این مالیات سنگین از یک پلتفرم فیلترشده را مورد انتقاد قرار دادند.

حالا اما سخنگوی امور مالیات می‌گوید این میزان مالیات پیش از شناسایی درآمد کامل این افراد بوده و حالا که اطلاعات دقیق اینفلوئنسرها دریافت شده میزان مالیاتشان هم افزایش پیدا خواهد کرد: «۱۷ میلیارد تومان برگ تشخیص مالیاتی که به آن اشاره شده بود، برگه‌هایی بوده است که پیش از رسیدن اطلاعات کامل بوده است.»

سازمان امور مالیاتی پس از دریافت اطلاعات این اشخاص در حال تنظیم و صدور یک برگه متمم برای میزان مالیاتی است که پیش از این اعلام شده بود. مهدی موحدی بک‌نظر در این خصوص گفت: «اطلاعات فروش و حساب‌ها را کاملا ارزیابی کردیم. در نتیجه به واسطه این اطلاعات جدید در حال صدور برگه متمم هستیم. در حال جمع‌بندی اطلاعات هستیم و آن ۱۷ میلیارد تومان لزوما مالیات ناظر بر ۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان مالیات نیست و برای برخی افراد است.»

او همچنین اضافه کرد: «پیش‌بینی می‌کنیم که درآمدی بسیار بیش از این مقدار یعنی به طور مثال حدود ۵۰۰ میلیارد تومان و بیشتر مالیات تشخیصی است که امکان وصول آن از سلبریتی‌ها وجود دارد.»

سخنگوی سازمان امور مالیاتی در پاسخ به سوال خبرنگار تسنیم در خصوص ضریب مالیاتی اینفلوئنسرها هم گفت: «به این دلیل که درآمد این افراد به عنوان درآمد تبلیغاتی در نظر گرفته می‌شود، بنابراین پس از کسر هزینه‌ها و به منظور تعیین درآمد حدود ۴۵ درصد نسبت سود فعالیت منظور خواهد شد.»

او همچنین به این نکته اشاره کرده است که اگر فردی یک کلیپ تبلیغاتی درست کرده و برای ساخت آن درآمدی داشته می‌تواند هزینه‌های مربوط به ساخت کلیپ مانند هزینه تهیه موشن و... را با مدارک و مستندات ارائه کند، تا امکان کسر از مالیات بر درآمدش وجود داشته باشد.

داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات