رئیسی: همه مسئولان موظف به رفع موانع فضای کسب‌وکارهای دیجیتال هستند

سه‌شنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۵
مطالعه 4 دقیقه
کارگروه اقتصاد دیجیتال
رئیسی در دیدار با فعالان اقتصاد دیجیتال بر لزوم سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی در این عرصه و رفع موانع کسب‌وکارهای اقتصاد دیجیتال تأکید کرد.
تبلیغات

جلسه جمعی از فعالان اقتصاد دیجیتال با ابراهیم رئیسی روز گذشته، بیست‌وهشتم فروردین ماه، برگزار شد تا فعالان این حوزه فرصتی داشته باشند برای این که مشکلات، خواسته‌ها و دغدغه‌هایشان را مطرح کنند. رؤسای برخی اتحادیه‌های حوزه فاوا، مدیران برخی پلتفرم‌های بومی و شرکت‌های فعال در حوزه فناوری از جمله حاضران در این نشست بودند.

رئیسی در این نشست اقتصاد دیجیتال را بخش قابل توجهی از اقتصاد کشورهای توسعه‌یافته و در حال پیشرفت دانست. رئیس جمهور همچنین به رشد فزاینده اقتصاد دیجیتال در برخی کشورهای همسایه اشاره کرده و گفت: «عقب‌ماندگی در این حوزه خسارت‌بار و غیرقابل جبران است.»

به گفته رئیسی، انگیزه و استعداد فوق‌العاده جوانان کشور در حوزه اقتصاد دیجیتال، برنامه‌ریزی برای حفظ و جذب استعدادهای کشور و برداشتن گام‌های بلند در زمینه هوش مصنوعی ضروری دانست.

ابراهیم رئیسی بر لزوم سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی در حوزه اقتصاد دیجیتال تأکید کرده و گفت: «در حوزه اقتصاد دیجیتال هم سرمایه‌گذاری داخلی می‌خواهیم و هم باید زمینه سرمایه‌گذاری خارجی را ایجاد کنیم. علاوه بر این، به تضمین برای اصل سرمایه‌ داخلی و خارجی و هم برای سود این سرمایه نیاز داریم.»

او درباره نقش دولت در حوزه کسب‌وکارهای مبتنی بر فناوری چنین توضیح داد: «نقش دولت در عرصه کسب و کارهای دیجیتال حمایت، هدایت، نظارت و تنظیم‌گری است.» ابراهیم رئیسی در ادامه نیز تأکید کرد که زمینه‌سازی برای حضور بیشتر بخش خصوصی در کسب‌وکارهای مجازی از وظایف دولت و همچنین اتحادیه‌هایی است که در حوزه اقتصاد دیجیتال فعالیت دارند.

رئیس جمهور همچنین به دستور پیشین خود به دستگاه‌های دولتی درباره این که بدون نظر و مشورت فعالان بخش خصوصی نباید درباره مسائل آن حوزه تصمیم‌گیری کنند، اشاره کرد. به گفته رئیسی، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، وزارت ارتباطات و مرکز ملی فضای مجازی مکلف هستند نظام مسائل مربوط به حوزه اقتصاد دیجیتال و کسب‌وکارهای مجازی را احصا کرده و مشکلات را با هم‌اندیشی و همکاری خود فعالان این حوزه برطرف کنند.

تسهیل فضای کسب‌وکار در اقتصاد دیجیتال؛ وظیفه دستگاه‌های دولتی

رئیسی با تأکید بر این که همه مسئولان و بخش‌های دولتی موظف به تسهیل فضای کسب‌وکار در اقتصاد دیجیتال و رفع موانع در این حوزه هستند، از تعدد مراجع و اطاله فرایند صدور مجوز به‌عنوان یکی از مهم‌ترین موانع این عرصه یاد کرد و گفت: «دستگاه‌‌های تنظیم‌گر باید به نحوی فعالیتشان را تنظیم کنند، که موجب اخلال در کسب و کار نشود.»

لزوم توجه به آموزش و تربیت نیروی انسانی کارآمد در حوزه اقتصاد دیجیتال دیگر ضرورت‌هایی بود مورد تأکید رئیس جمهور قرار گرفت، چراکه به زعم او اشتغال‌زایی در این عرصه مناسب نیست: «خوشبختانه نیروی کار توانمندی در عرصه اقتصاد دیجیتال داریم، اما میزان اشتغال‌زایی در این حوزه، متناسب با این ظرفیت‌های موجود و قابل قبول نیست.»

ابراهیم رئیسی لزوم ثبات در سیاست‌گذاری و تصمیمات دولتمردان را نیز مورد تأکید قرار داد و گفت: «سرمایه‌گذاری در هر حوزه‌ای نیازمند ثبات است به نحوی که شرایط پایدار و مسیر آینده قابل پیش‌بینی باشد تا تولیدکننده بتواند با اطمینان و در فضایی واقعی فعالیت کند.»

«تسهیل و تضمین اصل و سود سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی در کسب‌وکارهای دیجیتال»، «تضمین خرید خدمات صاحبان کسب‌وکارهای مجازی»، «تخصیص ارز مناسب برای توسعه اقتصاد دیجیتال»، «حمایت از صادرات فناوری و خدمات دیجیتال» و «فعال شدن ستاد ویژه اقتصاد رمز ارز» از دیگر تأکیدات ابراهیم رئیسی در این نشست بود.

در این نشست مینا مهرنوش، رئیس اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی؛ حسین اسلامی رئیس سازمان نصر تهران؛ علی رسولی‌زاده مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان پات؛ عباس عسگری مدیرعامل پیام‌رسان سروش‌پلاس؛ آسیه حاتمی یزدی مدیرعامل شرکت ایران تلنت؛ علیرضا عابدین‌نژاد مدیر عامل شرکت دوران؛ مسعود شکرانی، مدیرعامل گروه داده‌ورز جویان؛ محمدمهدی تقی‌پور، مدیرعامل شرکت به‌پرداخت ملت؛ مهدی انجیدنی، مدیرعامل شبکه پیام‌رسان گپ؛ محمدرضا آقایا، مدیرعامل سایت باسلام؛ حمیدرضا فومنان، مدیرعامل شرکت آرمان رایان شریف؛ مهدی جعفری جوزانی، نماینده جامعه بازی‌سازان کشور و امیرحسین راد، مدیرعامل شرکت رمزارز نوویتکس، حضور داشته و دغدغه‌هایشان را مطرح کردند.

نشست اقتصاد دیجیتال

«ایجاد مناطق آزاد فناوری اطلاعات»، «جلوگیری از رقابت شرکت‌های شبهه دولتی با بخش خصوصی»، «افزایش زمان تسویه حساب تسهیلات ارزی فعالان حوزه دیجیتال»، «آینده‌پژوهی و تثبیت بازار برای کسب و کارهای مجازی»، «جلوگیری از ورود بانک‌ها به سرمایه‌گذاری در عرصه اقتصاد دیجیتال» و «تدوین سند چشم‌انداز کشور برای سرمایه‌گذاری در حوزه رمزارز و تدوین لایحه برای کنترل ریسک‌های این حوزه» از جمله موضوعاتی بود که از جانب فعالان حوزه فناوری در این نشست مطرح شد.

رئیس جمهور مرکز ملی فضای مجازی را مأمور کرد پیشنهادهای ارائه‌شده در این نشست را برای تهیه لایحه جهت کنترل ریسک سرمایه‌گذاری در اقتصاد دیجیتال و همچنین ایجاد شورای رقابت اقتصاد دیجیتال مورد بررسی قرار دهد.

درخواست بهره‌گیری بیشتر از توان بخش خصوصی

حسین اسلامی، رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران، یکی از فعالان عرصه اقتصاد دیجیتال بود که در این جلسه حضور داشته و به ارائه دغدغه‌ها و مطالبات در این حوزه پرداخت. به گزارش روابط عمومی سازمان نصر تهران، اسلامی بر بهره گیری بیشتر دولت از توان بخش خصوصی تأکید کرد. اسلامی همچنین پیشنهاد حضور یک نماینده از بخش خصوصی در نشست‌های فضای مجازی را بدون حق رأی ارائه داد.

بازگشت درآمد صنعت به خود صنعت و سرمایه‌گذاری دوباره، موضوع دیگری بود که رئیس سازمان نصر تهران عنوان کرد: «امکان دارد افرادی در بخش دیجیتال درآمد داشته باشند، اما به دلیل نداشتن امید به سرمایه‌گذاری مجدد، این درآمدها را در سایر حوزه‌ها سرمایه گذاری کنند؛ از این رو مناسب است تا خود دولت به عنوان یک الگو، درآمدهای حوزه‌هایی مانند اپراتورها را به همان صنعت بازگشت دهد.»

رفع اختلالات اینترنت درخواست دیگری بود که اسلامی به آن اشاره کرده و گفت: «محدودیت‌های کنونی اینترنت کمکی به آینده کشور نخواهد کرد. ما همه موارد عنوان‌شده از سوی نهادهای امنیتی و قضایی را شنیده‌ایم اما هنوز بر این باوریم که در فضای بازتر باید به فعالیت ادامه داد.»

او در ادامه از آمادگی بخش خصوصی برای حل دغدغه‌های کنونی خبر داده و اعلام کرد: «ما نمی‌دانیم مواردی مانند یوتیوب و گوگل پلی چه زمانی رفع فیلتر می‌شوند. بنده استدعا دارم تا در این موارد تجدیدنظر شود و ما این آمادگی را داریم تا با حضور نمایندگان بخش خصوصی دغدغه‌های کنونی حل شوند و فشار حداکثری کشور برداشته شود.»

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات