دانش‌بنیان‌ها بیش از پنج هزار میلیارد تومان در سال ۱۴۰۱ تسهیلات گرفتند

دوشنبه ۷ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
دانش بنیان
به گفته‌ی معاون توسعه نوآوری صندوق نوآوری و شکوفایی در سال گذشته بیش از پنج هزار میلیارد تومان تسهیلات در اختیار شرکت‌های دانش‌بنیان قرار گرفت.
تبلیغات

سیاوش ملکی‌فر اعلام کرد تا پایان بهمن‌ماه، صندوق نوآوری و شکوفایی توانست مجموعاً پنج هزار و ۲۶۶ میلیارد تومان تسهیلات در اختیار شرکت‌های دانش‌بنیان قرار دهد. او تأکید کرد این مبلغ مصوبات تسهیلات صندوق نیست، بلکه مبلغ قراردادهای تسهیلات است.

معاون توسعه نوآوری صندوق نوآوری و شکوفایی در گفت‌وگو با مهر انواع تسهیلات شرکت‌های دانش‌بنیان را توضیح داد و آمارهایی از میزان حمایت از این شرکت‌ها در سالی که به نام دانش‌بنیان‌ها نامگذاری شده بود ارائه کرد: «صندوق نوآوری و شکوفایی از ابتدا تا کنون مجموعاً بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات به شرکت‌های دانش‌بنیان پرداخت کرده است که نزدیک به یک هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان از مسیر خط اعتباری صندوق‌های پژوهش و فناوری غیردولتی و حدود ۱۲ هزار میلیارد تومان از مسیر بانک‌های طرف قرارداد صندوق بوده است.»

همچنین یکی دیگر از خدمات پرتقاضای صندوق ضمانت‌نامه است که شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند آن را با سپرده ۵.۲ درصدی و همچنین ۳۰ درصد تخفیف در کارمزد از شبکه بانکی دریافت کنند: «تا پایان بهمن‌ماه، صندوق مجموعاً سه هزار و ۴۲۲ میلیارد تومان ضمانت‌نامه به همین روش در اختیار شرکت‌های دانش‌بنیان قرار داده است.»

ملکی‌فر در بخش دیگری از این گفت‌وگو اعلام کرد در سال ۱۴۰۰ در مجموع چهار هزار و ۹۰۴ میلیارد تومان تسهیلات به شرکت‌های دانش‌بنیان پرداخت شد و با توجه به پرداخت پنج هزار و ۲۶۶ میلیارد تومان تسهیلات از ابتدای سال ۱۴۰۱ تا پایان بهمن‌ماه، عملکرد صندوق در حوزه تسهیلات امسال به طور محسوسی نسبت به سال گذشته افزایش داشته است: «در حوزه ضمانت‌نامه نیز صندوق سال گذشته سه هزار و ۴۷۶ میلیارد تومان عملکرد داشت که امسال تا پایان بهمن‌ماه به سه هزار و ۴۲۲ میلیارد تومان رسیده است و امسال در این حوزه نیز قطعاً از عملکرد سال گذشته فراتر خواهیم رفت.»

بیشترین میزان تسهیلات اعطا شده از سوی صندوق به حوزه برق، الکترونیک، فوتونیک مخابرات و سیستم‌های خودکار اختصاص دارد که البته تعداد شرکت‌های این حوزه هم از حوزه‌های دیگر بیشتر است. پس از آن، حوزه‌های مواد پیشرفته و محصولات مبتنی بر فناوری‌های شیمیایی و همچنین حوزه ماشین‌آلات و تجهیزات پیشرفته بیشترین میزان تسهیلات را دریافت کرده‌اند. این در حالی است که رتبه دوم تعداد شرکت‌ها متعلق به فناوری اطلاعات و ارتباطات و نرم‌افزارهای رایانه‌ای بوده اما رتبه پنجم را در میزان تسهیلات دریافتی بین حوزه‌های مختلف فناوری داشته است.

معاون توسعه نوآوری صندوق نوآوری و شکوفایی گفت صندوق در مجموع ۱۲ نوع تسهیلات در اختیار شرکت‌های دانش‌بنیان قرار می‌دهد. تسهیلات قرض‌الحسنه «نمونه‌سازی»، تسهیلات «پیش از تولید صنعتی» و «تولید صنعتی»، تسهیلات «سرمایه در گردش»، قرض‌الحسنه «ودیعه رهن فضای استقرار»، «خرید دفتر کار» و تسهیلات قرض‌الحسنه اشتغال‌زایی بخشی از این تسهیلات هستند.

ملکی‌فر همچنین توضیح داد تسهیلات از سه طریق در اختیار شرکت‌های دانش‌بنیان قرار می‌گیرد. یک نوع تسهیلات خرد برای شرکت‌های کوچک و متوسط و نوپا با مبلغ حدودا کمتر از ۲ میلیارد تومان است که از طریق صندوق پژوهش و فناوری غیردولتی پرداخت می‌شود. اما شرکت‌های بزرگتر که تسهیلات بزرگتری نیاز دارند به شبکه بانکی معرفی می‌شوند و از آن‌ها وام می‌گیرند. همچنین شرکت‌هایی که از این دو روش نتوانند تسهیلات بگیرند از خود صندوق نوآوری و شکوفایی تسهیلات دریافت می‌کنند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات