جوانمردی: نگذاریم زمین بازی بخش خصوصی کوچک‌تر شود

شنبه ۱۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۶
مطالعه 5 دقیقه
نشست دهمین انتخابات اتاق بازرگانی ایران
اعضای حوزه نوآوری و تحول دیجیتال اتاق تهران از اهمیت شرکت در انتخابات ۲۰ اسفند و حفظ جایگاه بخش خصوصی در مقابل بخش‌های دولتی و خصولتی گفتند.
تبلیغات

فرزین فردیس در نشست دهمین دوره انتخابات اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران و گزارش عملکرد حوزه نوآوری و تحول دیجیتال با اشاره به انتخابات پیش رو درباره عملکرد و برنامه‌های گروه «ائتلاف برای فردا» گفت: «زمانی که این ائتلاف در دوره قبل وارد اتاق شد، اتاق ۱۴ هزار عضو داشت بعد از چهار سال ۲۹ هزار عضو دارد و نزدیک به هزارتا از آن‌هایی که اضافه شدند شرکت‌های دانش‌بنیان کوچک و متوسطی هستند که اتفاقاً سعی کردیم وسواس به خرج بدهیم و آن‌هایی را وارد کنیم که به معنای واقعی دانش دارند و در این حوزه حرفی برای گفتن دارند. زمانی می‌توانیم در اتاق تصمیمات بهتری برای این حوزه بگیریم که در تمام لایه‌ها از اعضا، کمیسیون و هیئت رئیسه نماینده داشته باشیم.»

فرزین همچنین اشاره کرد که برنامه ائتلاف این بود که تعداد اعضای خود را به ۵۰ هزار تا برساند اما هم بر اثر کرونا هم به خاطر شرایط اینترنت که باعث شد اعضا بیشتر درگیر مسائل روزمره‌شان باشند محقق نشد: «این جزو سیاست‌های ائتلاف برای فردا است که تعداد اعضا را بیشتر کنیم. برای مثال اتاق استانبول ۱۲۰ هزار عضو دارد و در دنیا اتاق‌هایی داریم که ۸۰۰ هزار عضو دارند. هرچه تعداد اعضا بیشتر باشد صدایشان رساتر است و امکان نادیده گرفتنشان کمتر می‌شود.»

به گفته او از این ۲۹ هزار عضو، ۱۲۰۰ تا شرکت‌های دانش‌بنیان هستند. همچنین اتاق به اعضایش در مسائلی مثل پرونده‌های مالیاتی کمک می‌کند و حتی سوبسیدهایی برای آن‌ها در نظر گرفته است: «برای وزن بیشتر اعضا تلاش کردیم کمیسیون اقتصاد نوآوری و تحول دیجیتال را شکل دادیم و همه تشکل‌های این حوزه را آوردیم.»

او به عنوان نمونه به همکاری با نصر اشاره کرده و گفت: «تلاش کردیم دولت از اختلافات کوچک تشکل‌های این حوزه استفاده نکند. سعی کردیم انجمن‌هایی مثل فین تک و بلاک‌چین را بیاوریم و آن‌ها را در نظرات کمیسیون مشارکت بدهیم. وقتی نظری داده می‌شود و بسته پیشنهادی مطرح می‌کنیم و می‌بریم بالا واقعاً نظر تمام فعالان بخش خصوصی را در این حوزه‌ها داشته باشیم. خط قرمز ما این بود که اتاق با عضوش نباید رقابت کند.»

ابعاد دیگر خسارت‌ها روی ابعاد اقتصادی سایه انداخته است

فرزین فردیس در بخش دیگری از صحبت‌هایش و در پاسخ به خبرنگاران در مورد ارائه آمارهای ضرر و زیان کسب‌وکارهای اقتصاد دیجیتال پس از محدودیت‌های اینترنت گفت: «مسئله این نیست که ما عدد و رقم نگفتیم و خسارت را بیان نکردیم، مسئله این نیست که مکتوبات ما یا صدای ما در مورد ضرر و زیان و نامه‌های نوشته شده از بالاترین سطح اتاق به امضای رئیس اتاق به دست مقامات نرسیده است. مسئله این است که ابعاد دیگری از ماجرا دارد روی ابعاد اقتصادی ماجرا سایه می‌اندازد.»

او تأکید کرد که در اتاق تلاش کرده‌اند به خسارت‌های دیگری مثل از دست دادن سرمایه‌های اجتماعی و انسانی توجه کنند: «هرچند در به نتیجه رساندن هدفی که داشتیم کم‌فروغ بودیم و هنوز نتوانستیم مسئله را اصلاً حل کنیم ولی انگار لازم بود بیشتر از ابعاد اقتصادی، ابعاد دیگر خسارت‌ها هم شنیده شود.»

از سوی دیگر شهاب جوانمردی درباره مواجهه دولت با اعلام زیان‌ها گفت ما درگیر فشاری که بگویند خسارت‌ها را اعلام نکنید نبودیم ولی به وضوع می‌گفتند این اعداد را قبول نداریم: «دنبال مبناهایی بودند که نه مرکز آمار و نه هیچ نهاد دیگری آن اطلاعات را به جزئیات ندارد. چون ما از منظر اقتصاد کلان این برآوردها را انجام داده بودیم.»

به گفته او دولت بسیاری از زیان‌ها را کوتاه‌مدت می‌دید و به کمک‌هایی که قرار است انجام بدهد ارجاع می‌داد: «ولی نگاه ما این بود که این زیان‌ها خیلی عمیق و ماندگار و ریشه‌ای است و بعضا باعث حذف بسیاری از این کسب‌وکارهای عمدتاً کوچک‌تر شده است. ما عملا در مبنای گفت‌وگوهایمان با هم مسئله داشتیم و برای همین بود که این گفت‌وگوها به مفاهمه نمی‌رسید و اگر به نقطه‌ای هم می‌رسید که می‌بایست به تصمیم‌گیری برسد طرف مقابل می‌گفت در اختیار من نیست و من قادر به حل این مسئله نیستم.»

سیاست‌گذاری در اتاق بازرگانی

افشین کلاهی عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران گفت چند سال است که در مورد اینکه سیاست ایجاد شرکت‌های کوچک و استارتاپی اشتباه است، صحبت کرده‌ایم و نتیجه تغییر نگاه سیاستگذاران در حوزه دانش‌بنیان به این سمت بود که شرکت‌های بزرگ را به حوزه دانش‌بنیان بیاورند و با شرکت‌های کوچک ارتباط بدهند: «از کرسی‌هایمان استفاده کردیم و دائم نظراتمان را منتقل کردیم و نتیجه این شد که سیاستگذاری در این حوزه تغییر کرد. این راه را می‌توانیم ادامه دهیم و در آینده تأثیرگذار باشیم.»

به گفته او اگر محدودیت‌های اینترنت اتفاق نمی‌افتاد قانون تولید دانش‌بنیان می‌توانست سرمایه‌گذاری خیلی زیادی را جلب کند.

کلاهی تأکید کرد برنامه‌ریزی در کشور سخت است و ادامه داد اتاق تهران در سال‌های اخیر تغییر کرده و چالاک‌تر شده و سیاستگذاری آن بهتر شد اما اتاق ایران از ناکارآمدی رنج می‌برد: «اگر بتوانیم تغییرات کوچکی در اتاق بازرگانی هم ایجاد کنیم فکر می‌کنم خیلی موفق می‌شویم.»

نگذاریم زمین بازی بخش خصوصی کوچک‌تر شود

فرزین فردیس گفت در این دوره انتخابات حتماً برای ورود به هیئت رئیسه اتاق تلاش خواهد کرد: «امسال خیلی‌ها که بخش خصوصی نیستند هم به اتاقی که خانه‌ی ما در بخش خصوصی است چشم دارند و باید حواسمان باشد که کیان اتاق را حفظ کنیم. اگر در انتخابات ۲۰ اسفند بتوانیم موفق شویم و وارد هیئت رئیسه شویم خیلی از فرایندها و روال‌های این حوزه می‌تواند تسریع شود.»

آن‌ها سپس درباره اهمیت حضور اعضا در این انتخابات که قرار است ۲۰ اسفند ماه برگزار شود صبحت کردند.

افشین کلاهی گفت بیشتر تمرکزش روی دانش‌بنیان‌ها و ارتباط با معاونت علمی فناوری بوده و این موضوع جهش دانش‌بنیان‌ها را دنبال کرده‌اند و این موضوع را هم تا اجرایی شدن ادامه خواهند داد. همچنین تأکید کرد که هدف دیگر او ایجاد تغییرات اساسی در اتاق بازرگانی ایران است چون کارآمدی لازم را ندارد و درگیر تناقضات جدی است و باید حل شود: «قول همه چیز را نمی‌توانیم بدهیم. در این شرایط اینترنت هر کاری از دستمان برمی‌آمده کردیم اما شاید به اندازه یک میلی‌متر هم تلاش‌هایمان موفقیت‌آمیز نبوده است. شاید هم اعضا به این نتیجه برسند که نیایند و رأی ندهند. ولی من می‌گویم تا هر جایی می‌توانیم باید تلاش کنیم.»

فردیس هم اعلام کرد که تمام تلاش خود را در دوره بعد خواهد کرد که اتاق بسته سیاستی داشته باشد و فقط منتقد نباشد: «اگر بتوانیم تجویزمحور شویم بسیار موفقیم و با توجه به تجربه‌مان پتانسیل این موضوع و منابع مالی را هم داریم که در کنار فضاسازی رسانه‌ای و فشار افکار عمومی با بسته‌های سیاستی درست روی تصمیم‌گذاران اقتصادی تأثیر بگذاریم.»

او همچنین تأکید کرد که باید با شرکت در این انتخابات جلوی این را بگیریم که دیرپاترین کیان بخش خصوصی از بین برود.

شهاب جوانمردی هم درباره اهمیت این انتخابات چنین گفت: «نگذاریم زمین بازی بخش خصوصی کوچک‌تر از این شود. هر چقدر عقب‌نشینی کنیم اقتصاد دولتی و خصولتی سهم بیشتری می‌گیرد. پس باید از سطح سیاستگذاری تا اجرا حضور داشته باشیم. برای بزرگ‌تر شدن سهم اقتصاد نوآوری از اقتصاد کشور تلاش کنیم. این تلاش از گره زدن بنگاه‌های کوچک و متوسط به بنگاه‌های بزرگ اتفاق می‌افتد. وقتی سرمایه‌گذاری خارجی کمتر است و تزریق پول مثل قبل رخ نخواهد داد. باید تلاش کنیم بنگاه‌های کوچک و متوسط را به سمت بنگاه‌های بزرگ ببریم و عمده تلاشم را در این حوزه خواهم گذاشت.»

مازیار نوربخش هم به عنوان نماینده نصر تهران در اتاق گفت اگر ما در این انتخابات رای ندهیم و در آن پررنگ نباشیم صندلی‌های اتاق یا توسط صنایع دیگر یا افرادی که دغدغه بخش خصوصی واقعی را ندارند پر می‌شود: «خواهشمان این است که در این دوره به نمایندگان واقعی بخش خصوصی رای بدهند تا نتیجه یا خواسته‌ای که همه داریم محقق بشویم. در ائتلاف برای فردا اکثریت قریب به اتفاق از بخش خصوصی واقعی هستند و به دقت انتخاب شده‌اند و ائتلاف می‌تواند تاثیر مهمی در دستاوردها داشته باشد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات