مدیرعامل عمران‌تل: نمی‌توانیم مردم را از حق دسترسی به تکنولوژی روز محروم کنیم

چهارشنبه ۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۵
مطالعه 5 دقیقه
مهدی اسدی
مدیرعامل عمران‌تل می‌گوید مشکل تأمین ارز برای واردکنندگان موبایل شدت گرفته و افزایش ۲۰ تا ۲۵ درصدی قیمت گوشی باعث نگرانی مصرف‌کنندگان شده است.
تبلیغات

وضعیت حوزه موبایل کشور چه در بخش واردات و چه در بازار چندان مطلوب نیست. مهدی اسدی، مدیرعامل شرکت عمران‌تل هم با توضیح درباره چالش‌های موجود در حوزه موبایل وجود این مشکلات و سختی‌ها را تأیید می‌کند.

اسدی شرایط بازار موبایل، به‌ویژه در حوزه واردات را نامطلوب ارزیابی کرده و تصریح کرد: «شرایط بازار موبایل از ابتدای بهمن ماه تا امروز روزبه‌روز در حال بدتر، تاریک‌تر و سیاه‌تر شدن است.» او که ۲۲ سال سابقه حضور در صنعت موبایل را دارد و عضو هیئت مدیره انجمن تلفن همراه ایران هم هست، از تلاش این انجمن برای کمک به صنف در حدود ۲۰ روز باقی‌مانده تا پایان سال خبر داد و گفت: «تا امروز درباره موضوع تأمین ارز جلسات متعددی با بانک مرکزی داشته‌ایم و پیگیر این موضوع هستیم تا اتفاقات خوشی را رقم بزنیم.»

سد محکمی به نام تأمین ارز

مدیرعامل شرکت عمران‌تل، که در نخستین کنگره موبایل ایران هم حضور دارد، در حاشیه نمایشگاه این کنگره که شرکت‌های واردکننده و عرضه‌کننده موبایل در آن حاضر شده‌اند، با زومیت به گفت‌وگو نشست و ضمن معرفی شرکت خود که محصولات برند فرانسوی ویکو را در نمایشگاه معرفی و عرضه می‌کند، در خصوص وضعیت واردات موبایل و بازار موبایل کشور نیز هم توضیحاتی را ارائه کرد.

اسدی در تشریح وضعیت واردات موبایل به شرایط سخت شرکت‌های واردکننده اشاره کرده و مشکل تأمین ارز را جدی‌ترین معضل هم‌صنفان خود دانست و با بیان این که «واردکننده علاوه بر بحث تخصیص ارز سد دیگری به نام تأمین سر راهش قرار گرفته است» گفت: «امسال وضعیت ارزی کشور به‌هم‌ریخته است؛ تخصیص ارز به‌سختی داده می‌شود و در یکی دو ماه اخیر بحث تأمین ارز هم بسیار بسیار سخت شده است.»

او معتقد است این روزها مشکل تأمین ارز اساسی‌ترین معضل برای واردات و شرکت‌های واردکننده است: «در حال حاضر سد بزرگ‌تر از تخصیص ارز، تأمین ارز است. به این معنا که به شرکت‌ها ارز تخصیص داده می‌شود اما تأمین صورت نمی‌گیرد، یعنی صرافی یا صرافی‌های بانک ارزی ندارند که به بازرگان بدهند.»

به گفته او، عدم تأمین ارز باعث شده بسیاری از تخصیص‌ها برای شرکت‌های واردکننده باطل شود و مشخص هم نیست که تا پایان سال تخصیص داده شود یا خیر. ما هم مثل بقیه شرکت‌ها تخصیص‌هایی داریم که چون ارز نداریم در حال باطل شدن هستند. ما هم منتظر بانک مرکزی هستیم که شاید اتفاق خوبی بیفتد و ارز تأمین شود.»

احتمال حذف ارز نیمایی در سال آینده

وضعیت نامناسب واردات طبیعتا بر بازار هم اثر می‌گذارد. اسدی درباره افزایش قیمت در بازار موبایل نیز این طور توضیح داد: «موبایل در ۲۰ روز اخیر حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد افزایش قیمت پیدا کرده است و این باعث نگرانی مصرف‌کنندگان می‌شود.»

البته به زعم او ممکن است برخی اقدامات باعث ثبات ارز شود و وضعیت بازار را بهبود ببخشد: «امیدوارم با بازار متشکل ارزی که به‌تازگی توسط بانک مرکزی افتتاح شده وضعیت ارز ثبات پیدا کند. فکر می‌کنم در ۷ تا ۱۰ روز آینده قیمت ارز آزاد کمی ریزش پیدا کند و هرچند قطعی نیست اما شاید در هفته آینده کمی فراوانی کالا در بازار موبایل کشور داشته باشیم.»

حذف ارز نیمایی، که مدتی است زمزمه‌های آن شنیده می‌شود، موضوع دیگری بود که این عضو هیئت مدیره انجمن تلفن همراه به آن اشاره کرده و تصریح کرد: «فکر می‌کنم در سال آینده تغییراتی هم در خصوص ارز نیمایی داشته باشیم. در حال حاضر، به کالاهای بیشتر از ۶۰۰ دلار ارز نیمایی داده نمی‌شود اما به نظر می‌رسد سال بعد ارز نیمایی برای کالاهای بالای ۳۰۰ دلار برداشته شود.» البته اسدی تأکید کرد که هرچند احتمال حذف ارز نیمایی از گوشی‌های مذکور زیاد است اما هنوز این موضوع نهایی نشده و «فعلا باید منتظر بمانیم تا بخشنامه آن ابلاغ شود.»

عمران‌تل
غرفه عمران‌تل و ویکو در نخستین کنگره موبایل ایران

مدیرعامل عمران‌تل، که شرکتش در زمینه واردات برندهای مختلف تلفن همراه فعالیت می‌کند، در خصوص واردات آیفون ۱۴ نیز گفت: «درباره واردات آیفون ۱۴ با رویه تجاری بسیار تلاش می‌کنیم اما هنوز این امکان میسر نشده است و ما هم درباره علت آن هیچ اطلاعاتی نداریم.»

مهدی اسدی با اشاره به همین ممنوعیت بر ضرورت پرهیز از محروم کردن مردم از تکنولوژی‌های روز دنیا هم تأکید کرده و اظهار کرد: «مهم‌ترین مسأله و شعار این کنگره می‌تواند این باشد که مردم را نمی‌توانیم به هر دلیلی از حق دسترسی به تکنولوژی روز محروم کنیم.» او در ادامه اضافه کرد که ممکن است امروز در به روی یک تکنولوژی روز بسته شود اما تکنولوژی حرکت می‌کند و درها را به‌راحتی باز می‌کند: «تلاش ما و تمام فعالان صنعت و حاضران در کنگره موبایل این است که این صدا را به ذی‌نفعان دولتی برسانند که مردم را از تکنولوژی روز دنیا منع نکنند.»

حوزه‌های فعالیت شرکت عمران‌تل

در ادامه این گفت‌وگو مهدی اسدی شرکت خود را معرفی کرده و در توضیح دامنه فعالیت‌هایشان گفت: «عمران‌تل به لحاظ واردات یکی از ۱۵ شرکت برتر کشور در حوزه واردات و یکی از پنج شرکت برتر در حوزه خدمات پس از فروش است. ما جزو شرکت‌های پیمان‌کاری هم هستیم؛ یعنی می‌توانیم با شرکت‌های دیگر قرارداد ببندیم و ۱۸ ماه به آن‌ها خدمات بدهیم. با حدود ۲۰ شرکت هم برای خدمات پس از فروش قرارداد همکاری داریم.»

از سال ۱۳۹۸ که اتفاقاتی مانند تغییر رویه واردات مسافری گوشی، آغاز بحث رجیستری و کاهش قاچاق گوشی اتفاق افتاد، بسیاری از فعالان حوزه موبایل توانستند شرکت ثبت کنند و واردات را انجام دهند، در همین زمان بود که عمران‌تل به حوزه واردات گوشی موبایل وارد شد: «با وجود تحریم‌ها شرکت‌های مادر موبایل از ایران رفته‌اند و این موضوع هم باعث شد هر شرکتی که از سازمان حمایت مجوز گرفته بود، می‌توانست واردات انجام دهد. عمران‌تل هم در همین شرایط وارد صنعت موبایل شد.»

اسدی در مرور فعالیت‌های شرکت عمران‌تل به سال ۱۳۹۹ اشاره می‌کند که به گفته او زمان پیک کاری عمران‌تل بود. او در توضیح اهمیت این سال در کارنامه شرکتش گفت: «در آن سال که کرونا شیوع پیدا کرده بود ما در عمران‌تل توانستیم سهم به‌سزایی از بازار ایران را تأمین کنیم.»

این شرکت همچنین نماینده رسمی محصولات هوآوی در ایران است و تمام محصولات دیجیتال این برند از گوشی تا لپ‌تاپ، مانیتور، اکسسوری و... این برند را به کشور وارد می‌کند. او درباره برند ویکو هم که در اختیار شرکت عمران‌تل است این طور توضیح داد: «ویکو یک برند فرانسوی است که در چین تولید می‌شود؛ حدود ۹ ماه است که محصولات ویکو را به کشور وارد کرده‌ایم.»

ویکو تولیدکننده گوشی‌های اقتصادی است که با توجه به شرایط موجود در کشور قیمت‌هایش مناسب است و در بازار هم از آن استقبال شده است. به گفته اسدی، تنها برند رسمی در نمایشگاه موبایل برند ویکو است و همین موضوع عمران‌تل را که صاحب این برند در این ایران است، از سایر شرکت‌های حاضر در این نمایشگاه متمایز می‌کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات