وزیر ارتباطات وعده داد سهم اقتصاد دیجیتال تا پایان دولت به ۱۰ درصد می‌رسد

دوشنبه ۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۶
مطالعه 4 دقیقه
وزیر ارتباطات در همایش بانکداری الکترونیک
وزیر ارتباطات گفت در ابتدای دولت سیزدهم سهم اقتصاد دیجیتال ۶.۴ بود که الان به ۷.۴ درصد رسیده و هدف‌گذاری دولت برای ۱۴۰۴ رسیدن به سهم ۱۰ درصدی است.
تبلیغات

عیسی زارع‌پور در مراسم افتتاحیه نهمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت از اهمیت فناوری اطلاعات و ارتباطات، انقلاب صنعتی چهارم و اقتصاد دیجیتال گفت و به تکالیف دولت در حوزه اقتصاد دیجیتال پرداخت. او همچنین به نقش رئیس جمهوری در اهمیت دادن به فناوری اطلاعات و درک صحیح از آن اشاره کرد و گفت: «آقای رئیسی شاید IT Man نباشند ولی IT فهم خوبی هستند و با توجه ایشان به این موضوع کار را پیش می‌بریم.»

به گزارش ستاد خبری این همایش، زارع‌پور اشاره کرد که حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات همه عرصه‌های زندگی بشر را تحت تاثیر قرار داده و انقلابی در آن ایجاد شده است: «تمام خدماتی که در حوزه‌های کاری است مبتنی بر فناوری اطلاعات است که پیش از این امکان‌پذیر نبود. در دهه‌های قبل قابل پیش‌بینی نبود که ابزاری طراحی شود که با فشردن یک دکمه پیام‌هایی برای میلیون‌ها نفر منتشر شود.»

او تاکید کرد انقلاب صنعتی چهارم تحت تاثیر فناوری اطلاعات و اینترنت اشیا مطرح است که همه این‌ها با ابزار فناوری اطلاعات فراهم شده و محور تمامی تحولات زندگی بشر در دهه‌های آینده نیز خواهد بود.

به گفته او اقتصاد دیجیتال به عنوان یکی از محورهای کلیدی تکالیف دولت سیزدهم دنبال می‌شود. او با اشاره به جلسه هفتم کارگروه اقتصاد دیجیتال دولت در روز گذشته گفت: «حوزه اقتصاد دیجیتال ۳ لایه دارد که هسته آن فناوری اطلاعات و ارتباطات است و لایه دوم آن اقتصاد پلتفرمی یا مبتنی بر سکو است که در کشور ما اتفاقات خوبی افتاده است. حوزه بعدی هم کاربرد فناوری های نوین در تمامی بخش های دیگر کشور است که با بحث هوشمندسازی همراه است. اینترنت پلاس نیز در این زمینه ها مطرح است و در این بخش از کشاورزی و دامپروری تا معدن و مدیریت شهری و ... می تواند متحول شود.»

زارع پور با اشاره به موانع بر سر راه اقتصاد دیجیتال گفت رفع برخی موانع نیازمند قانون است و هیات وزیران به کارگروه اقتصاد دیجیتال اختیار داده تا حتی لوایح مورد نیاز را نیز بررسی کند: «ظرفیت خوبی در دولت فراهم شده که بتوانیم به سرعت موانع بر سر راه توسعه اقتصاد دیجیتال را برداریم. در ابتدای دولت سهم اقتصاد دیجیتال ۶.۴ درصد بود و الان به ۷.۴ درصد رسید. هدفگذاری این است که تا پایان دولت به سهم ۱۰ درصد برسیم و با مسیری که پیش می رویم این سهم در سال ۱۴۰۴ محقق خواهد شد.»

او همچنین با مطرح کردن بحث اولویت ارتباطات ثابت بر همراه سراغ پروژه فیبر نوری رفت و گفت در یک دهه اخیر توجه جدی به این مسئله صورت نگرفته و ما در آمارهای بین‌المللی جزو کشورهای ته جدول هستیم: «برای حل این مسئله پروژه فیبرنوری کسب و کارها را طراحی کردیم تا آخر دولت سیزدهم بتوانیم ۸۰ درصد خانوارها را تحت پوشش فیبر نوری قرار دهیم و ما می خواهیم در مدت ۳ سال آینده به این هدف برسیم و در حال حاضر ۹.۵ میلیون خانوار تحت پوشش قرار گرفته است.»

به گفته وزیر ارتباطات این پوشش تا سال آینده به ۱۰ میلیون خواهد رسید و در حال حاضر در ۱۰ استان پوشش ارائه شده و سرعت‌های تا ۹۵۰ مگابیت بر ثانیه نیز ارائه شده است: «این نوید را می‌دهیم که به مرور مردم طعم شیرین سرعت‌های بالای اینترنت را خواهند چشید.» او تاکید کرد تا کنون ۱۰ اپراتور در این حوزه مشخص شده است.

زارع‌پور همچنین به پنجره واحد دولت هوشمند اشاره کرد و گفت تا پایان سال ۱۴۰۲ تمام خدمات دولت از این طریق ارائه خواهد شد که ۲۰ درصد آن هم به صورت هوشمند است: «خدمات بانک ها نیز در این پنجره قابل ارائه است و ما آمادگی داریم تا مسائل امنیتی و نگرانی های بانک ها را در این بخش نیز رفع کنیم.»

پول امروز در حریم شخصی تعریف می‌شود

در این همایش قائم مقام بانک مرکزی نیز سخنرانی کرد و درباره بهره‌برداری از پول‌های نوین گفت: «اگرچه امروز به بهره‌برداری از پول‌های نوین رسیده‌ایم اما اینکه این پول در کنار فناوری‌های نوین چه بر سر زندگی بشر خواهد آورد، خدا می‌داند.»

به گفته اصغر ابوالحسنی خصوصیت پول‌های اجتماعی این است که اعتماد از بین نرود: «اگر استفاده کنندگان اطمینان و اعتمادشان از دست برود، دیگر نمی توان اسم آن را پول گذاشت. دو خاصیت مهم وجود دارد؛ یکی خود پول که هیچ است، یکی چرخش پول که همه چیز است. همه پول هایی که صحبت می کنیم، باید گردش کنند ولی اگر چرخش نکرد دیگر پول نیست و صرفا یک دارایی است و تنها اگر ارزش آن را بپذیرند، پول خواهد بود.»

او با بیان تاریخچه‌ای از پول و اینکه در نهایت نظم نوین پولی به نفع دلار چرخش کرد گفت: «اما اگر عقب بیفتیم معلوم نیست که در آینده نظم نوین پولی ما را چگونه به قهقهرا خواهد برد.»

به گفته قائم مقام بانک مرکزی چنین همایش‌هایی منوط به این است که بتوان مسائل مرتبط با جمع بندی ها را عملیاتی کرد و ما را در این جنگ نابرابر و مبهم به پیروزی نزدیک کند: «امروز در عصر فناوری های نوینی هستیم که تحولات مختلفی هم در ارائه خدمات و هم در عرصه محصولات وارد بازی شده و هم اینکه مشتریان و استفاده کنندگان و مردمانی که از این امکانات استفاده می کنند، هم نیازهای مختلفی دارند.»

او با بیان اینکه با بستری به نام نیاز مشتری مواجه هستیم که باید آن را پاسخگو باشیم گفت: «حواس ما هم باشد که دشمنان می توانند از آن استفاده کنند و امنیت ما مهم است و مشتریان ما هم نیاز به حفاظت از داده‌های خود و حریم شخصی شان دارند که حائز اهمیت است. پول امروز یکی از مسائلی است که در حریم خصوصی و شخصی تعریف می‌شود و ما باید بتوانیم امنیت آن را تامین کنیم.»

ابوالحسنی در ادامه گفت: «در فناوری‌های تحول آفرین مثل موضوع بلاک چین، انواع پول‌ها در آن به وجود آمد. یک موضوع نیز زیست بوم است که باید در کشور و منطقه آن را تعریف کنیم و عقب نباشیم تا آینده را بسازیم. دومین موضوع بحث امنیت و حریم خصوصی و موارد مرتبط با آن است و سومین مسئله هم تنظیم گری و حکمرانی است.»

نهمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت با محوریت موضوعاتی نظیر ارزش‌آفرینی دیجیتال در بانکداری، زیست بوم بانکداری دیجیتال و ارزش‌آفرینی، امنیت و پایداری در ارزش‌آفرینی دیجیتال، پول دیجیتال بانک مرکزی و حکمرانی و سیاستگذاری و تنظیم‌گری در ارزش‌آفرینی دیجیتال اول و دوم اسفندماه در مرکز همایش‌های برج میلاد برگزار می‌شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات