نماینده مجلس: مجموعه اجرایی پاسخ دهد چه تفاوتی بین سامسونگ و آیفون وجود دارد

یک‌شنبه ۳۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۵
مطالعه 2 دقیقه
طراحی پشت آیفون ۱۴ پرو
عضو کمیسیون صنایع و معادن درباره ممنوعیت واردات آیفون ۱۴ گفت: «امکان دارد این سیاست به دلیل مدیریت فضای ارزی و یا بحث تحریم کشور متخاصم باشد.»
تبلیغات

نامه مدیر کل دفتر واردات سازمان گمرک در ۲۴ بهمن نشان داد که دیگر خبری از رجیستری گوشی‌های آیفون ۱۴ نخواهد بود و واردات این مدل گوشی و تمام مدل‌های بعد از آن به صورت مسافری و پستی ممنوع است. ممنوعیتی که دلیل آن به صورت مشخص اعلام نشد. به ویژه که نه تنها سایر محصولات اپل وارد می‌شوند بلکه واردات سایر برندهای گوشی موبایل هم بدون مشکل در حال انجام است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس هم در گفت‌وگو با ایسنا به همین موضوع اشاره کرده و گفت: «باید مجموعه‌های اجرایی به این موضوع پاسخ دهند که چه تفاوتی بین واردات تلفن همراه سامسونگ و آیفون وجود دارد که جلوی واردات گوشی مدل آیفون ۱۴ به بعد را گرفته‌اند.»

حجت الله فیروزی با اشاره به تصمیماتی که دولت برای تنظیم‌گری در بازار کالا و ارز می‌گیرد، گفت:‌ «اینکه چه تفاوتی بین واردات تلفن همراه مدل سامسونگ و مدل آیفون وجود دارد به سیاست‌های وارداتی بر می‌گردد اما اساساً به جهت نیاز استفاده تفاوت خاصی وجود ندارد.»

او تأکید کرد که هر دو این کالاها مصرفی هستند: «اگر قرار به محدودیت واردات باشد از آن لحاظ بوده که ارزبری نداشته باشد پس اگر قرار باشد که ارزی داده شده تا کالایی وارد شود دیگر فرقی نمی‌کند برند آن کالا چه باشد.»

این نماینده مجلس در ادامه به دو دلیل در مورد جلوگیری از واردات کالاها اشاره کرده: «بعضی وقت‌ها به جهت آنکه بخواهیم کالای کشور متخاصم را تحریم کرده و خریداری نکنیم، جلوی واردات گرفته می‌شود؛ این‌ها سیاست‌هایی است که دولت اتخاذ می‌کند. بر این اساس امکان دارد که این سیاست به دلیل مدیریت فضای ارزی و یا بحث تحریم کشور متخاصم باشد و به این دلیل ممنوعیت واردات گذاشته باشند.»

عضو کمیسیون صنایع و معادن همچنین گفت نمی‌توان وضعیت رجیستری آیفون ۱۴ را بلاتکلیف گذاشت. او با اشاره به اینکه تعدادی گوشی همراه آیفون ۱۴ به صورت مسافری وارد شده و همچنین واردکنندگان اقدام به خرید کرده‌اند و می‌خواهند آن را وارد کنند گفت: «باید دولت در این باره تصمیم گیری کند چون نمی‌توان این وضعیت را در بلاتکلیفی گذاشت. چه گوشی‌هایی که همراه مسافر آمده و چه گوشی‌هایی که سفارش داده شده و خریداری کرده‌اند. نباید آن‌ها بلاتکلیف بمانند؛ در نهایت باید مجموعه اجرایی پاسخ دهد که چه تفاوتی بین سامسونگ و آیفون وجود دارد.»

رجیستر نشدن واردات آیفون ۱۴ ماه‌ها است که بسیاری را سرگردان و گرفتار کرده و همچنین بر قیمت سایر مدل‌های این برند هم تأثیر گذاشته بود. خبر ممنوعیت واردات مسافری و پستی هم قیمت تمام گوشی‌های اپل را افزایش داد به طوری که مدل‌های مختلف آیفون حداقل ۱۲ درصد گران شدند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات