هیچ خبر جدیدی از رجیستری آیفون ۱۴ نیست

دوشنبه ۲۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
جعبه‌گشایی آیفون ۱۴ پرو مکس
رجیستری آیفون ۱۴ در دستور کار نیست. به شایعه‌ها توجه نکنید، سخنگوی وزارت صمت هم می‌گوید مراقب کلاهبرداران باشید.
تبلیغات

بسیاری از مردم و به‌ویژه علاقه‌مندان به تکنولوژی موضوع فعال‌سازی آیفون ۱۴ را پیگیری می‌کنند و کسانی که این گوشی را خریده‌اند هم می‌خواهند بدانند که تکلیفشان چیست و چه زمانی می‌توانند گوشی‌هایشان را رجیستر کنند. همین موضوع باعث شده دائماً شایعاتی درباره وضعیت خانواده جدید گوشی‌های اپل در ایران مطرح شود.

جدیدترین خبر روز گذشته منتشر شد. یک ویدیوی کوتاه از امید قالیباف، سخنگوی وزارت صمت، در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد و بعضی رسانه‌ها هم این خبر را که «رجیستری گوشی‌های آیفون ۱۴ که به شیوه مسافری وارد کشور شده‌اند، در دستور کار قرار گرفت» منتشر کردند.

این ویدیو و اظهار نظر سخنگوی وزارت صمت از دیروز در شبکه‌های اجتماعی، کانال‌ها و گروه‌های تلگرامی دست به دست می‌شود اما واقعیت این است که چنین خبری صحت ندارد. امید قالیباف هم این خبر را تکذیب کرده و در صفحه توییتری خود نوشت: «هنوز تصمیمی برای رجیستری آیفون ۱۴ گرفته نشده.»

واقعیت این است که این ویدیو یک اظهار نظر قدیمی است که در تاریخ ۹ آذر ۱۴۰۱ انجام شده است. در آن زمان قالیباف اعلام کرده بود که رجیستری آیفون ۱۴ که با رویه مسافری وارد کشور شده باشد در دستور کار وزارت صمت قرار گرفته است. هرچند این موضوع هم به سرانجام نرسید و در حال حاضر، با گذشت نزدیک به سه ماه از اعلام این خبر، هیچ‌یک از گوشی‌های آیفون ۱۴ در کشور رجیستر نشده‌اند.

سخنگوی وزارت صمت در توییت شب گذشته خود با تکذیب خبر رجیستری آیفون ۱۴ درباره قدیمی بودن این اظهار نظر نوشت: «متأسفانه مصاحبه تاریخ گذشته بنده را در مورد آیفون ۱۴ بازنشر کرده‌اند.» او هدف از انتشار این خبر کذب را «افزایش قیمت و اجحاف به مصرف‌کنندگان» دانست.

توییت

قالیباف در پایان این توییت نیز بار دیگر تأکید کرده است که هیچ تصمیمی برای رجیستری این مدل از گوشی‌های شرکت اپل گرفته نشده و از مردم درخواست کرد مراقب کلاهبرداران باشند.

بلاتکلیفی آیفون ۱۴ دردسرساز شده است

در حدود پنج ماهی که از عرضه جهانی آیفون ۱۴ و ورود چند هزار دستگاه از این مدل به کشور به شیوه مسافری گذشته، مسائل مختلفی برای مردم به‌ویژه خریداران و فروشندگان آن پیش آمده است. فارغ از تمام شایعه‌هایی که در این مدت منتشر شده، بسیاری از خریداران این گوشی‌ها به‌سختی امکان استفاده از گوشی‌هایشان را دارند

علاوه بر این، فروشندگانی که به شیوه مسافری این گوشی‌ها را وارد کرده‌اند هم برای فروش کالاهایشان مشکلاتی دارند. در کنار این مشکلات، خطر گرفتار شدن در دام کلاهبرداران هم وجود دارد. فارغ از این که سخنگوی وزارت صمت هم درباره خطر کلاهبرداری هشدار داده است، پیش از این هم اخباری درباره آیفون‌های فیک و کپی در بازار ایران منتشر شده بود. بر هم خوردن نظم بازار و ایجاد نوسان در قیمت‌ها با انتشار اخبار نادرست و شایعات هم معضل دیگری است که به وجود می‌آید.

همه این مسائل به این دلیل رخ می‌دهد که بدون قانون‌گذاری و حتی بدون اطلاع‌رسانی از پیش رجیستر شدن یک گوشی منع می‌شود و حتی درباره علت این تصمیم هم شفاف‌سازی نمی‌شود. مسائل مربوط به آیفون ۱۴ به همین معضل رجیستری هم ختم نمی‌شود. این گوشی حتی مجوز واردات هم ندارد و به همین دلیل کالای غیر قانونی به حساب می‌آید.

هفته گذشته مهدی عبقری، دبیر انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی در گفت‌وگو با زومیت درباره وضعیت واردات آیفون ۱۴ گفت: «برای واردات یک کالا به کشور چندین مجوز وجود دارد که باید گرفته شود. تا این لحظه برای آیفون ۱۴ هیچ گونه مجوزی صادر نشده اما سایر محصولات شرکت اپل هیچ مشکلی برای واردات ندارند.»

او با بیان این که حدود ۶، ۷ هزار دستگاه آیفون ۱۴ در سامانه گمرک ثبت شده‌اند که از رویه مسافری به کشور آمده‌اند، به این نکته اشاره کرد که واردات مسافری این گوشی‌ها نیز قانونی و دارای مجوز نیست: «یک اشتباه رایج به وجود آمده که برخی فکر می‌کنند امکان واردات مسافری آیفون ۱۴ وجود دارد اما به هیچ عنوان این امکان وجود ندارد.»

البته او هیچ اطلاعی از چرایی عدم صدور مجوز واردات گوشی‌های جدید شرکت اپل ندارد و می‌گوید پیگیری‌های انجمن واردکنندگان هم بدون نتیجه بوده و مسئولان مربوطه فقط اعلام کرده‌اند که این موضوع در دست بررسی است.

مجموع این شرایط با تمام ابهاماتی که دارد مشخص می‌کند آیفون ۱۴ بنا نیست به شیوه تجاری و انبوه وارد کشور شود. گوشی‌هایی که با رویه مسافری وارد می‌شوند هم اولاً مجوز واردات ندارند و ثانیاً فقط باید استفاده شخصی داشته باشند و نباید در بازار و در سطح عرضه خرید و فروش شوند. بنابراین، شاید بهتر باشد مردم اقدام به خرید جدیدترین گوشی‌های آیفون نکنند، به‌خصوص که هیچ‌کس پاسخگوی تکلیف نهایی این گوشی‌ها نیست و همین موضوع ریسک خرید این گوشی‌ها را بالاتر می‌برد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات