دبیر انجمن واردکنندگان موبایل: ارز نیمایی تلفن همراه پابرجاست و تخصیص آن به راحتی انجام می‌شود

سه‌شنبه ۱۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۳
مطالعه 5 دقیقه
مقایسه دوربین گوشی‌های میان‌رده (خرداد ۱۴۰۰)
ماجرای حذف ارز نیمایی از محل تامین ارز لازم برای واردات گوشی‌های زیر ۶۰۰ دلار و بالا رفتن قیمت گوشی‌های میان‌رده صحت ندارد.
تبلیغات

چند روزی است که اخباری درباره حذف ارز نیمایی برای واردات موبایل از سال ۱۴۰۲ منتشر می‌شود که احتمالا اعلام این موضوع که مقرر شده ارز نیمایی فقط صرف واردات کالاهای اساسی شود، باعث پیش آمدن این خبرها و طرح این گمانه‌زنی‌ها شده است. این در حالی است که دبیر انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی به صراحت اعلام می‌کند که چنین موضوعی صحت ندارد.

مهدی عبقری در گفت‌وگو با زومیت حذف ارز نیمایی برای واردات گوشی‌های زیر ۶۰۰ دلار را شایعه‌ای خوانده که به واسطه برخی گمانه‌زنی‌ها مطرح شده و البته بعضی از اعضای اصناف مختلف مرتبط با حوزه فناوری نیز از سر ناآگاهی به آن دامن زده‌اند.

دبیر انجمن واردکنندگان موبایل در پاسخ به احتمال حذف ارز نیمایی برای واردات گوشی‌های موبایل به جلسه هفته گذشته بانک مرکزی ارجاع داد و گفت: تا آخرین جلسه‌ای که ما هفته گذشته با مدیران بانک مرکزی داشتیم، مقرر شد که ارز نیمایی از تلفن همراه برداشته نشود. تعجب می‌کنم که در چند روز گذشته اخباری درباره حذف ارز نیمایی دیدم و متاسفانه بعضی از همکاران ما هم این موضوع را گفته بودند. تا این لحظه که دارم با شما صحبت می‌کنم ارز نیمایی به تلفن‌های همراه زیر ۶۰۰ دلار تعلق دارد و واردکننده‌ها از آن استفاده می‌کنند.

به گفته او، با توجه به این که این کالا صد درصد با موضوع ارزی ارتباط دارد، هرگونه نوسان ارزی یا قطع ارز نیمایی منجر به افزایش قیمت می‌شود اما ارز نیمایی از تلفن همراه حذف نشده و قرار به حذف شدنش هم نیست.

عبقری در ادامه توضیح داد: دولت به دنبال گران کردن تلفن همراه نیست و در جریان است که هر گونه نوسان قیمت یا حذف ارز نیمایی باعث گرانی خواهد شد و این کار را نمی‌کند. ارز نیمایی تلفن همراه کماکان پابرجا است و تخصیص آن به راحتی انجام می‌شود.

او دلیل مطرح شدن این اخبار را برداشت‌های ناصحیح افراد دانست و توضیح داد: پیرو صحبت‌های رئیس بانک مرکزی درباره این که ارز نیمایی فقط به کالاهای اساسی تعلق می‌گیرد، بعضی‌ها گمانه‌زنی می‌کنند که این ارز از تلفن همراه حذف می‌شود، چون فکر می‌کنند تلفن همراه کالای اساسی نیست. لازم است توضیح بدهم که تلفن همراه جزء الزامات و اساسی‌ترین کالاهای سبد خانواده است. شاید یک خانه تلویزیون و یخچال نداشته باشد اما نمی‌تواند تلفن همراه نداشته باشد.

پرچم‌دارهای اقتصادی گران نمی‌شوند

دبیر انجمن واردکنندگان تلفن همراه با بیان این که تلفن همراه بر بخش‌های مختلفی تاثیر داشته آموزش کشور هم در شرایط بحرانی به تلفن همراه وابسته است، اطمینان داد که ارز نیمایی از واردات تلفن همراه حذف نخواهد شد: من به شما قول می‌دهم که دولت ارز نیمایی را حذف نخواهد کرد. همان‌طور که واردکنندگان ما الان ارزشان را تهیه می‌کنند در ادامه هم می‌توانند این کار را انجام دهند.

عبقری در ادامه اضافه کرد که نه‌تنها در سال آینده ارز نیمایی از گوشی‌های میان‌رده (زیر ۶۰۰ دلار) حذف نخواهد شد و قیمت این کالاها را بالا نخواهد برد، بلکه الان هم گوشی‌های کمتر از ۶۰۰ دلار افزایش قیمت چندانی ندارند: در حال حاضر اگر نوسان قیمت در بازار موبایل وجود دارد برای کالاهای بالای ۶۰۰ دلار است اما خوشبختانه در ماه‌های اخیر افزایش قیمتی برای کالاهای زیر ۶۰۰ دلار نداشتیم.

تغییر رویه تامین ارز گوشی‌های بالای ۶۰۰ دلار

البته او به تلاش‌های انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی برای رفع مشکلات موجود برای تهیه ارز واردات گوشی‌های بالای ۶۰۰ دلار نیز اشاره کرده و گفت: ما مسائل موجود در مورد تهیه ارز گوشی‌های بالای ۶۰۰ دلار را مطرح کرده‌ایم؛ یعنی مشکلاتی را که برای تهیه ارز حاصل از «صادرات خود» که وجود دارد، بیان کرده‌ایم و در جلسه‌ای که با معاونت ارزی بانک مرکزی داشتیم این قول را به ما دادند که این ارز را از صادرکننده‌ها در سامانه جدید خریداری کنند و بعد از آن، با قیمتی متعارف به واردکننده واگذار کنند.

مهدی عبقری

او گفت رویه پیشین برای تامین ارز این کالاها درست نبوده و به همین دلیل انجمن پیگیری‌هایی را برای اتخاذ یک روش جدید انجام داده است: ما دنبال همین روش هستیم که بانک مرکزی این ارز را از صادرکننده‌ها خریداری کند و بعد، آن را با یک قیمت متعارف به واردکننده بدهد. ما اعتقاد داریم که گره زدن دو گروه صادرکننده و واردکننده به یکدیگر کار اشتباهی بوده است.

او در توضیح چرایی نادرست بودن این رویه نیز چنین توضیح داد: «چون اصلا توانمندی و دانش لازم در این زمینه را ندارند. به خاطر همین تقاضای ما این بود که این دو مقوله از هم جدا شوند.»

آیفون ۱۴ هیچ یک از مجوزهای لازم برای واردات را ندارد

پیگیری زومیت در خصوص وضعیت واردات و رجیستری آیفون ۱۴ همچنان ادامه دارد و عبقری هم درباره وضعیت واردات این مدل از گوشی‌های شرکت اپل توضیحاتی را ارائه کرد. به گفته او، آیفون ۱۴ امکان واردات ندارد، چراکه مجوزهای لازم برای وارد شدن از رویه تجاری و مسافری را ندارد: برای واردات یک کالا به کشور چندین مجوز وجود دارد که باید گرفته شود. تا این لحظه برای آیفون ۱۴ هیچ گونه مجوزی صادر نشده اما سایر محصولات شرکت اپل هیچ مشکلی برای واردات ندارند.

او در پاسخ به این سوال که چرا محدودیت‌هایی برای واردات این کالا اعمال شده، اظهار بی‌اطلاعی کرد و گفت: وقتی برندها در کشور ما نمایندگی ندارند کسی نیست که موضوع واردات کالا را پیگیری کند. ما به عنوان انجمن واردکنندگان موضوع را پیگیری کرده‌ایم و به ما گفته‌اند در دست بررسی است؛ فقط در همین حد.

به گفته دبیر انجمن واردکنندگان موبایل، با توجه به این که آیفون ۱۴ مجوز واردات ندارد و همه گوشی‌های این مدل که وارد کشور شده‌اند با رویه مسافری به بازار رسیده‌اند، این کالاها نمی‌توانند در سطح عرضه معامله شوند. عبقری در این خصوص این طور توضیح داد: اساسا آیفون ۱۴ یا هر کالای مسافری کالای تجاری محسوب نمی‌شود و باید از خرید و فروش آن در سطح عرضه جلوگیری شود، چون کالای مسافری و برای استفاده شخصی است.

او در ادامه به این نکته هم اشاره کرد که «تا امروز آیفون ۱۴ نه در امر تجاری و نه در امر مسافری مجوزی نداشته است» و همچنین توضیح داد که باور غلطی درباره واردات مسافری کالاها وجود دارد: «یک اشتباه رایج به وجود آمده که برخی فکر می‌کنند امکان واردات مسافری آیفون ۱۴ وجود دارد اما به هیچ عنوان این امکان وجود ندارد. به طور کلی، اگر کالایی اجازه ورود تجاری داشته باشد، اجازه ورود مسافری آن هم داده می‌شود.»

طبق توضیحات دبیر انجمن واردکنندگان، فقط هفت روز، از سوم تا دهم مهر ماه، از واردات مسافری آیفون ۱۴ جلوگیری نشد و در این مدت «عددی در حدود ۶، ۷ هزار آیفون ۱۴ در سامانه گمرک ثبت شدند. گوشی‌های آیفون ۱۴ موجود در بازار یا در همین روزها وارد کشور شده‌اند یا قاچاق هستند.»

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات