وزیر ارتباطات: علت قطعی اینترنت دو هفته پیش، حمله شدید سایبری بود

پنج‌شنبه ۱۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۸
مطالعه 2 دقیقه
مراسم رونمایی از پروژه‌های ایرانسل
وزیر ارتباطات اعلام کرد علت قطعی ۱۰ دقیقه‌ای اینترنت در روز پنجم بهمن، حمله شدید سایبری بود.
تبلیغات

در حالی که نزدیک به دو هفته از قطعی ۱۰ دقیقه‌ای اینترنت در کشور می‌گذرد و شرکت زیرساخت وزارت ارتباطات قرار بود علت آن را بررسی و اعلام کند، زارع‌پور در حاشیه مراسم افتتاح پروژه‌های ایرانسل به مناسبت دهه فجر در جمع خبرنگاران گفت که علت این قطعی گسترده یک حمله سایبری بسیار سنگین بوده است.

وزیر ارتباطات همچنین گفت که قطعی کامل رخ نداد و فقط شاهد کاهش و افت شدید ترافیک در مرکز تبادل ترافیک تهران بودیم.

او توضیح بیشتری در باره اینکه حمله داخلی یا خارجی بوده نداد و دوباره جمله «در حال بررسی هستیم» را عنوان کرد.

عیسی زارع‌پور علاوه بر این، دو خبر دیگر را نیز در حاشیه این مراسم داد. او گفت که سرویس اینترنت با دسترسی بهتر برای برنامه‌نویسان، هفته آینده رونمایی خواهد شد و دوم اینکه رفع فیلتر گوگل‌پلی در کمیته تعیین مصادیق مجرمانه در حال بررسی است.

او گفت که با دستور رئیس جمهوری و با همکاری کمیته فیلترینگ، در مصادیق سایت‌های و پلتفرم‌هایی که در سال‌های گذشته فیلتر شده‌اند بازنگری خواهد شد تا آن دسته از سرویس‌هایی که دلایل فیلترینگ آنها برطرف شده، در دسترس قرار گیرند.

امروز پنج‌شنبه ۱۳ بهمن‌ماه مراسم بهره‌برداری از پروژه‌های ایرانسل به مناسبت دهه فجر» با حضور عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری‌اطلاعات و دکتر بیژن عباسی آرند، مدیرعامل ایرانسل برگزار شد.

به گزارش ایرنا «بیژن عباسی آرند»، مدیرعامل ایرانسل در این مراسم گفت: از بدو تاسیس این مجموعه ۱۰ میلیارد دلار در شکل‌گیری شبکه ملی اطلاعات سرمایه‌گذاری شده است. نتیجه این فعالیت، تشکیل شبکه‌ای با ۶۲ میلیون مشترک فعال و ۴۳ میلیون مشترک دیتا بوده است.

وی افزود: امروز چهارصدمین سایت اینترنت نسل پنجم در شهر کرمانشاه با دستور وزیر ارتباطات افتتاح شد. در تهران نیز به عنوان مرکز کشور ۱۱۶ سایت نسل پنجم روشن شده و در فاز دوم بر این تعداد افزوده خواهد شد. همچنین امروز یک مرکز «داده» با ظرفیت ۸۰ هزار رک در مشهد افتتاح می‌شود. مراکز داده ایرانسل با ظرفیت ۳ هزار رک، بخشی از شبکه ملی اطلاعات در کشور را پوشش داده است.

عباسی تصریح کرد: ما از چند سال قبل توسعه فیبر نوری را با توسعه ۲ هزار کیلومتر در شهرهای کشور آغاز کردیم. زیرساخت ایجاد شده به پروژه ملی فیبرنوری کمک خواهد کرد. توسعه روستایی بخش دیگری است که ما برای توسعه آن همراه شدیم. ۱۴ میلیون ساکن روستاها اکنون تحت پوشش اینترنت ایرانسل قرار دارند. هدف‌گذاری این است که تا پایان شهریور به تعهدات خودمان برای ایجاد پوشش برای روستاهای بالای ۲۰ خانوار کشور عمل کنیم.

مدیرعامل ایرانسل تصریح کرد: ۲۶ هزار میلیارد ریال ارزش سرمایه‌گذاری پروژه‌هایی است که امروز برای اولین مرتبه افتتاح می‌شوند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات