اینترنت کشور برای چند دقیقه قطع شد

چهارشنبه ۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۸
مطالعه 2 دقیقه
قطع اینترنت - فیلترینگ - دکمه قطع اتصال اینترنت
قبل از ظهر امروز، پنجم بهمن، اینترنت ثابت و همراه کشور برای دقایقی به طور کامل از دسترس خارج شد.
تبلیغات

دقایقی قبل از ظهر امروز، چهارشنبه ۵ بهمن ماه، شبکه اینترنت کشور دچار اختلال گسترده شد. این اختلال هم در اینترنت ثابت و هم در اینترنت همراه وجود داشت و باعث شد برای چند دقیقه اینترنت به کلی قطع شود.

ایسنا در بررسی علت بروز این اختلال اعلام کرده است: «هنوز دلیل این امر مشخص نیست اما پیگیری از برخی اپراتورها به این نتیجه رسید که ظاهرا مشکلی از سوی ارتباطات زیرساخت وجود داشته است.»

اخبار ایسنا حاکی از آن است که شرکت زیرساخت به‌زودی اطلاعیه‌ای در راستای توضیح علت این مساله منتشر خواهد کرد.

علاوه بر این، چند روزی است که سایت مرکز تبادل ترافیک داده تهران که از طریق آن وضعیت شبکه اینترنت قابل مشاهده است هم از دسترس خارج شده و از روزهای گذشته امکان مشاهده وضعیت شبکه دیگر وجود ندارد.

بروز اختلال در اینترنت کشور در چند ماه اخیر بارها اتفاق افتاده است و آخرین مورد از وقوع اختلالات شدید در اینترنت به هفته گذشته برمی‌گردد. از بعدازظهر بیست‌وهفتم دی ماه، اختلالات شدیدی در اینترنت کشور مشاهده شده بود که دسترسی به پلتفرم‌های داخلی، برخی وب‌سایت‌ها، سرویس‌ها، اپلیکیشن‌ها و پیام‌رسان‌های ایرانی برای برخی کاربران با مشکل مواجه کرده بود و اتصال به این بسترها را غیرممکن کرده بود.

پس از این اختلالات بود که شرکت ارتباطات زیرساخت واکنش کوتاهی به این اتفاق نشان داد و علت را «مشکلات فنی در راستای توسعه شبکه» عنوان کرد. در متنی که در وب‌سایت این شرکت منتشر شده، آمده است: «به دلیل بروز مشکلات فنی در راستای توسعه شبکه، شاهد افت موقت کیفیت سرویس IXP خواهیم بود. از شکیبایی شما تا رفع مشکل سپاسگزاریم.»

پیش از این، به‌ویژه در چهار ماه اخیر، اختلالات و قطعی‌هایی در اینترنت کشور به وجود آمده که برخی وب‌سایت‌ها و پلتفرم‌های بین‌المللی فعال در حوزه رصد جهانی اینترنت نیز به آن‌ها اشاره کرده‌اند. آخرین نمونه از این گزارش‌ها را وب‌سایت سرف‌شارک منتشر کرده و ایران را دومین کشور در ایجاد محدودیت‌های اینترنتی در سال گذشته میلادی معرفی کرده است. در این گزارش آمده است که در سال ۲۰۲۲ پنج مورد قطعی سراسری اینترنت در ایران اتفاق افتاده است.

به‌روزرسانی: یک ساعت پس از قطعی امروز (پنجم بهمن) اینترنت شرکت ارتباطات زیرساخت اطلاعیه کوتاهی منتشر کرده و بابت اختلال پیش‌آمده عذرخواهی کرد. البته شرکت زیرساخت اشاره‌ای به قطعی اینترنت نکرده و صرفا از عنوان «افت ترافیک بین‌الملل» یاد کرده است. علاوه بر این، هنوز علت این اختلال اعلام نشده و به گفته این شرکت، تیم‌های فنی همچنان در حال بررسی علت این مشکل هستند.

در متن این اطلاعیه شرکت ارتباطات زیرساخت آمده است: «امروز از ساعت ۱۱:۴۳ به مدت ده دقیقه شاهد افت ترافیک بین الملل بودیم که به سرعت برطرف شد. شرکت ارتباطات زیرساخت به دلیل این اتفاق از مردم عزیز عذرخواهی می کند. لازم به ذکر است که تیم‌های فنی در حال بررسی علت بروز این حادثه هستند.»

شما برای ما بنویسید از چه اینترنتی استفاده می‌کنید و آیا امروز برای دسترسی به اینترنت با قطعی یا اختلال مواجه شده‌اید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات