وزیر ارتباطات: اگر قواعد ما را رعایت کنند از اینترنت ماهواره‌ای استقبال می‌کنیم

چهارشنبه ۷ دی ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۷
مطالعه 2 دقیقه
عیسی زارع‌پور
عیسی زارع‌پور گفت از فعال شدن اینترنت ماهواره‌ای استقبال می‌کنیم به شرطی که قواعد سرزمینی ما را رعایت کنند.
تبلیغات

وزیر ارتباطات امروز ۷ دی ماه در پاسخ به خبرنگاران درباره‌ی اینترنت ماهواره‌‌ای گفت قواعد سرزمینی کشور به همه‌ی اپراتورهای ماهواره‌ای از جمله استارلینک ابلاغ شده است و اگر این قواعد را بپذیرند وزارتخانه از آن‌ها استقبال می‌کند. وزارت ارتباطات پیش از این هم اعلام کرده بود که با اینترنت ماهواره‌ای در صورتی که قواعد ایران را بپذیرد مشکلی نخواهد داشت.

بحث اینترنت ماهواره‌ای از حدود سه ماه پیش و بعد از شدت گرفتن محدودیت‌های اینترنت در ایران با درخواست ایلان ماسک برای معافیت از تحریم‌ها علیه ایران برای استارلینک مطرح شد. ماسک به تازگی در توییتر اعلام کرده که ۱۰۰ ترمینال استارلینک در ایران فعال شده است.

زارع‌پور در ادامه صحبت‌های امروز درباره‌ی اینترنت ماهواره‌ای با اشاره به روستاها و شهرهایی که هنوز به اینترنت متصل نیستند گفت همین الان برای فعال شدن اینترنت در نقاط دورافتاده روستایی از اینترنت ماهواره‌ای استفاده می‌شود: «طبق قوانین بین‌المللی هر اپراتور ماهواره‌ای که می‌خواهد در قلمرو سرزمین یک کشور سرویس ارائه کند باید قواعد سرزمینی آن کشور را رعایت کند. این را به همه اپراتورهای منظومه ماهواره‌ای از جمله استارینک ابلاغ کردیم و اگر این قواعد را بپذیرند ما استقبال می‌کنیم.»

او در بخش دیگری از گفت‌وگوی خبرنگاران با هیئت دولت در پاسخ به ماجرای نامه‌ی اپراتورها و ورشکستگی آن‌ها گفت نامه‌های اپراتورها در حال بررسی است اما فقط رایتل از ورشکستگی گفته که این اپراتور هم مشکلات زیادی دارد.

نامه‌های مدیران ایرانسل، شاتل و مبین‌نت پس از حدود یک ماه از شدت گرفتن محدودیت‌ اینترنت در کشور نوشته شده و آن‌ها در این نامه‌ها از ضررهای چندصدمیلیاردی خود گفتند و وضعیت شرکت‌هایشان را بحرانی و نیازمند مساعدت دانستند.

زارع‌پور با تایید کاهش ترافیک بین‌الملل اپراتورها به خاطر محدود شدن اینستاگرام و واتساپ گفت اما درآمد اپراتورها فقط از ترافیک بین‌الملل نیست: «آن‌ها صوت دارند، خدمات ارزش افزوده دارند و همچنین ترافیک داخل. مجموع ترافیک داخل و خارج کشور در این ایام نسبت به قبل بیشتر هم شده و تولید و مصرف ترافیک در داخل کشور افزایش پیدا کرده و این هم برای اپراتور درآمد است. درست است که تعرفه‌‌اش کمتر است و نیم‌بهاست ولی برای اپراتور درآمد دارد.»

به گفته‌ی او اگرچه ترافیک بین‌الملل کم شده اما درآمد صوت و مکالمات مردم افزایش پیدا کرده است: «در هر صورت بررسی می‌کنیم. ما متولی این حوزه هستیم و نباید اجازه دهیم مشکلی برای اپراتورها به وجود بیاید چون آن‌ها پیشران حوزه اقتصاد دیجیتال کشور هستند و اگر مشکلی پیدا کنند بقیه هم مشکل پیدا می‌کنند.»

وزیر ارتباطات از پیشنهاد مصوبه‌ای به شورای عالی فضای مجازی برای بهبود وضعیت اپراتورها خبر داد. این پیشنهاد قرار است در جلسه بعدی مطرح ‌شود و در آن امکانات جدیدی برای اپراتورها و مدل جدیدی برای اقتصاد در زنجیره اقتصاد دیجیتال پیشنهاد شده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات