دولت از برنامه حمایت از کسب‌وکارهای اقتصاد دیجیتال رونمایی کرد

سه‌شنبه ۱۰ آبان ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۶
مطالعه 4 دقیقه
طرح حمایت از کسب‌وکارهای اقتصاد دیجیتال کشور سه‌شنبه ۱۰ آبان رونمایی شد. طرحی که دولت پس از شدت گرفتن محدودیت‌های اینترنت از جمله فیلتر اینستاگرام و واتساپ که کسب‌وکارهای دیجیتال را تحت تاثیر قرار داده بود، بارها وعده‌ی آن را داده بود.
تبلیغات

 این اقدام در ادامه تشویق دولت به استفاده کسب‌وکارها از پلتفرم‌های داخلی است که توسط وزارت ارتباطات و امور اقتصاد و دارایی در ششمین جلسه کارگروه ویژه اقتصاد دیجیتال تدوین شده بود. بنا بر گزارش روابط عمومی وزارت ارتباطات تصمیمات کارگروه اقتصاد دیجیتال مانند مصوبات هیئت‌ وزیران و تصمیمات این کارگروه به منزله تصمیم رئیس جمهور است. هدف از تشکیل این کارگروه راهبری و هماهنگی توسعه اقتصاد دیجیتال و دستیابی به کسب سهم ۱۰ درصدی اقتصاد دیجیتال از کل اقتصاد کشور در افق ۱۴۰۴ عنوان شده است. در حال حاضر سهم اقتصاد دیجیتال از تولید ناخالص ملی به گفته وزیر ارتباطات ۷ درصد است. 

در  آیین‌نامه این طرح حمایتی، همان‌طور که دولت هم پیش از این اعلام کرده بود، منتفعان اشخاص حقیقی و حقوقی هستند که بر بستر سکوهای مشمول و وفق قوانین جمهوری اسلامی ایران اقدام به فروش کالا یا خدمات و یا فعالیت اقتصادی می‌کنند. همچنین سکوهایی که وفق قوانین خدمات کسب و کار در فضای مجازی ارائه دهند و کاربران و مشتریان طرف حساب با کسب‌وکارهای فعال بر بستر این سکوها از این آیین‌نامه نفع می‌برند. 

آیین‌نامه ۳۰ نوع حمایت و تسهیلات برای رونق کسب‌وکارهای اینترنتی در نظر گرفته که در ۱۴ ماده تدوین شده است. این خدمات در چهار بخش خدمات متنوع پرداخت، حمایت تبلیغاتی، خدمات پستی، تامین منابع و حمایت مالیاتی، تسهیلات بانکی، اعتباربخشی و خدمات تکمیلی است. در بخش خدمات پرداخت امکان راه‌اندازی حساب امانی، خرید اعتباری، پرداخت مستقیم، درگاه پرداخت، کیف پول و رمزریال( در صورت راه‌اندازی) دیده شده است. حمایت تبلیغاتی از پلتفرم‌ها و کسب‌وکارها شامل تخفیف حداکثری در دستگاه‌های دولت و صدا و سیما، ممنوعیت تبلیغ سکوهای مشابه خارجی در برنامه‌های صدا و سیما و سایر دستگاه‌های دولتی، برنامه‌سازی برای معرفی کسب‌وکارهای مشمول در صدا و سیما، ارائه بسته‌های تبلیغاتی رایگان برای کسب‌وکارها توسط پلتفرم‌های داخلی و اختصاص بسته ویژه تبلیغات پیامکی برای کسب‌وکارهای مشمول است. همچنین خدمات پستی برای پلتفرم‌ها دارای تخفیف خواهد بود، تسهیلات از صندوق نوآوری و شکوفایی به پلتفرم‌های مشمول برای توسعه زیرساخت‌هایشان ارائه می‌شود و آن‌ها برای تامین زیرساخت‌های اولیه می‌توانند از حمایت وزارتخانه برخوردار باشند. معافیت مالیاتی تا سقف دو میلیارد تومان درآمد در سال به کسب‌وکارهای مشمول بدون سابقه مالیاتی و همچنین تخفیف مالیاتی برای آن‌ها که پرونده مالیاتی دارند ارائه می‌شود. هزینه‌های راه‌اندزای و توسعه کسب‌وکار و پلتفرم‌های مشمول به عنوان هزینه قابل قبول مالیاتی قبول خواهد شد. 

علاوه بر این‌ها آیین‌نامه تسهیلات بانکی و اعتبار بخشی به کسب‌وکارها و کاربران را هم در نظر گرفته است. کسب‌وکارهایی که از پلتفرم‌های خارجی به داخلی مهاجرت کنند تسهیلات دریافت می‌کنند، حساب کاربری افراد برای اعتبارسنجی مالی آن‌ها در بانک‌ها بر اساس دستورالعملی که بانک مرکزی تهیه خواهد کرد قبول خواهد شد و بانک‌ها می‌توانند حساب افراد با دنبال‌کننده بالا را به عنوان وثیقه قبول کنند. نشان ویژه کسب‌وکار به کسب‌وکارهای احراز هویت‌شده اعطا می‌شود و عموم کاربران هم می‌توانند نشان اعتبار تایید شده یا همان تیک آبی دریافت کنند. در خدمات تکمیلی، مجوز کسب‌وکارها تسهیل می‌شود و ثبت نام کسب‌وکارهای خانگی به منزله ثبت در درگاه ملی مجوزها خواهد بود. این آیین‌نامه در زمینه حفظ حریم خصوصی کسب‌وکارها و کاربران، داده‌های کاربران را جزو اسرار تجاری دانسته و با متخلفان برخورد خواهد کرد. طی یک زمانبندی خدمات دولتی از طریق پلتفرم‌های داخلی به مردم ارائه خواهد شد و سکوهای مشمول از مزایای قانونی حضور در پارک‌های علم و فناوری برخوردار خواهند شد. 

پس از محدودیت‌های اینترنت و فیلتر شدن بسترهای پرمخاطب کسب‌وکارهای فضای مجازی، این کسب‌وکارها بارها اعتراض خود را به دولت نشان دادند و از ضرر و زیان‌ها گفتند. دولت در مقابل آن‌ها را به سمت پلتفرم‌های داخلی هدایت کرد. اما نگرانی کسب‌وکارها برای حضور در پلتفرم‌های داخلی از مقاومت مردم برای حضور در پلتفرم‌هایی که دولت به عنوان جایگزین پلتفرم‌های خارجی در نظر گرفته نشات می‌گرفت. وزیر ارتباطات در حاشیه جلسه هیئت دولت در ۲۷ مهر وعده داده بود که برای کسب‌وکارهایی که به پلتفرم‌های داخلی کوچ کنند دنبال‌کننده جذب خواهد کرد تا «پاخور» داشته باشند. در این آیین‌نامه هم دولت تلاش خود را برای ترغیب کسب‌وکارها به حضور در پلتفرم‌های داخلی و حتی تشویق کاربران برای دنبال کردن کسب‌وکارها به کار برده است. در کنار آن و به این بهانه، حمایت‌ها و تسهیلات برای پلتفرم‌های داخلی را هم بیشتر کرده است. 

او همین امروز در دیدار هفتگی با نمایندگان هم با اشاره به حمایت دولت از اقتصاد دیجیتال به پلتفرم‌های داخلی اشاره کرده و گفت: «تمام تلاش ما این است که بتوانیم با تقویت زیرساخت‌ها و حمایت از پلتفرم‌های داخلی، آن‌ها امکان رقابت با نمونه‌های خارجی را داشته باشند و حتی در صورت رفع محدودیت پلتفرم‌های خارجی، پلتفرم‌های داخلی بتوانند در بازار رقابتی سهم مناسبی را به خود اختصاص دهند.» 

این آیین‌نامه اگرچه به عنوان حمایت از کسب‌وکارهایی که در پلتفرم‌های داخلی حضور پیدا کنند معرفی شده و بخشی از وعده دولت برای جبران خسارت آن‌ها پس از محدودیت‌های اینترنت است، فرصت قابل توجهی برای پلتفرم‌های داخلی است که از تسهیلات استفاده کنند و در فضایی بدون رقیب خارجی فعالیت کنند. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات