وزیر ارتباطات: فعلاً با درخواست جدید افزایش تعرفه‌ اینترنت موافقت نکرده‌ایم

دوشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۱
مطالعه 4 دقیقه
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام کرد که فعلاً با درخواست شرکت‌ها برای افزایش تعرفه‌ اینترنت موافقت نکرده‌؛ اما اجازه حذف برخی بسته‌های اینترنتی براساس مصوبه سال ۹۵ را به اپراتورها داده است.
تبلیغات

عیسی‌زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات امروز (۱۹ اردیبهشت) با حضور در کمیسیون صنایع و معادن مجلس به سؤالات نمایندگان و دغدغه‌های آن‌ها در ارتباط با قیمت اینترنت، دسترسی مردم در روستاها به اینترنت و شبکه ملی اطلاعات پاسخ داد. براساس خبری که در خبرگزاری خانه ملت منتشر شده، زارع‌پور در این جلسه اعلام کرده که قیمت اینترنت در شرایطی افزایش پیدا خواهد کرد که شروط سه‌گانه وزارت‌ ارتباطات از سمت اپراتورها رعایت شود.

زارع‌پور در مورد تغییر تعرفه اینترنت با اشاره به اینکه قیمت اینترنت از سال ۹۵ ثابت مانده است، گفت:

تعرفه‌های اینترنت ثابت و تلفن همراه از سال ۹۵ تاکنون با وجود چند برابر شدن، ثابت مانده؛ وزارت ارتباطات به‌دنبال ارتقای کیفیت شبکه است اما ازآنجاکه سرمایه‌گذاری برای توسعه توسط بخش خصوصی یعنی اپراتورها انجام می‌شود، این شرکت‌ها مطرح می‌کنند که امکان توسعه وجود ندارد، زیرا درآمدها ثابت مانده و هزینه‌ها چند برابر شده است و از وزارت ارتباطات درخواست افزایش تعرفه دارند.

زارع‌پور با بیان اینکه فعلاً با درخواست افزایش تعرفه موافقت نشده ادامه داد:

وزارت ارتباطات فعلاً با درخواست آن‌ها موافقت نکرده؛ اما اجازه حذف بسته‌هایی را که براساس مصوبه سال ۹۵ کمیسیون تنظیم مقررات کمتر از کف قیمت بوده‌اند داده است. از طرفی دیگر برای ارائه بسته‌های جدید ما این موضوع را منوط به افزایش کیفیت کردیم به این معنا که این شرکت‌ها ظرف ۳ سال آینده سرعت را دو برابر کنند، پوشش 4g را صددرصد کنند و ۱۰ درصد ارتباطات نیز مبتنی‌بر نسل پنجم شود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در این جلسه اعلام کرده است که اپراتورها باید برنامه خود برای تحقق این اهداف را ارائه کنند. در صورتی که این اتفاق رخ دهد آن‌ها اجازه معرفی بسته‌های جدید با تعرفه‌های جدید را مشروط بر اینکه فشار به مردم وارد نشود، خواهند داشت. به گفته او خط قرمز در وزارت ارتباطات ارتقای کیفیت و سرعت ارتباطات است و آن‌ها به‌دنبال افزایش درآمد و سود اپراتورها نیستند.

در حالی افزایش تعرفه اینترنت منوط به افزایش کیفیت شده که روز گذشته در نشست خبری سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران با موضوع بررسی تعرفه اینترنت، اعلام شد که تا زمانی که با تغییر تعرفه‌ها موافقت نشود دولت نباید انتظار افزایش کیفیت اینترنت را داشته باشد.

در همین زمینه فرامز رستگار، دبیر سندیکای مخابرات کشور اعلام کرد:

می‌گویند قیمت را بالا نمی‌بریم تا زمانی که کیفیت بالا نرود. سؤالی که من دارم این است که مگر می‌شود شبکه‌ای را که بین ۴ تا ۵ سال اخیر به دلیل تعرفه‌گذاری اشتباه امکانی برای توسعه خود نداشته، یک‌شبه توسعه داد تا کیفیت اینترنت بهبود پیدا کند؟

در این جلسه تأکید شد که دولت باید تعارف‌های سیاسی را کنار بگذارد و با متعادل‌سازی قیمت اینترنت با توجه به تورم در جامعه، به شرکت‌ها برای افزایش درآمد و جذب سرمایه‌گذاری در راستای توسعه شبکه کمک کند.

تنها ۲ درصد مردم به فیبرنوری دسترسی دارند

در ادامه جلسه وزیر ارتباطات با نمایندگان کمیسیون صنایع و معادن مجلس، زارع‌پور با اشاره به برنامه این وزارتخانه برای توسعه فیبرنوری، اعلام کرد که درحال‌حاضر کمتر از ۲ درصد مردم به اینترنت بر مبنای فیبرنوری دسترسی دارند.

زارع‌پور در این مورد گفت:

ابتدای اردیبهشت ماه دولت برای توسعه فیبر نوری منازل و کسب‌و‌کار تصمیمی مهم و راهبردی گرفت زیرا نسخه شفابخش حل مشکلات اینترنت کشور، توسعه ارتباطات ثابت مبتنی بر فیبر نوری است؛ به این معنا که باید فیبر نوری به تک‌تک منازل مردم برسد که متأسفانه اکنون تنها حدود ۲ درصد مردم به این امکان دسترسی دارند.

به گفته او هدف‌گذاری شده که تا پایان دولت سیزدهم ۲۰ میلیون پوشش در این زمینه ایجاد شود که اقدامات عملی آن از سال گذشته شروع شده و تاکنون بیش از ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار پورت در کشور راه اندازی شده که طبق اظهارات زارع‌پور تعداد استفاده‌کنندگان این میزان پورت منصوبه کمتر است. وزیر ارتباطات تأکید کرده که رشد استفاده از فیبرنوری در این زمینه نیاز به فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی دارد.

زارع‌پور در ادامه به برنامه دولت برای کمک به اپراتورها برای توسعه فیبرنوری اشاره کرد و گفت: «براساس تصمیم دولت مقرر شد بخشی از سهم درآمد دولت از درآمد اپراتورهای تلفن همراه صرف این پروژه شود؛ یعنی دولت از ۲۸ درصد سهم خود، ۸ درصد برای توسعه پروژه فیبر نوری منازل و کسبو‌کارها هزینه کند.»

برخی کارشناسان معتقدند با توجه به تجربه گذشته کشور در توسعه فیبرنوری براساس پروژه اپراتور چهارم هدف دولت برای رساندن پوشش ۲۰ میلیونی خانوار‌ها به فیبرنوری بسیار بلند‌پروازانه است. همچنین در همین زمینه صادق عباسی شاهکوه‌ هم در گفت‌وگو با زومیت اعلام کرده بود که با وجود تلاش‌ها و مصوبه‌هایی که وزارت ارتباطات برای توسعه فیبرنوری گرفته است، اگر تا پایان دولت سیزدهم ۲۰ میلیون پورت فیبرنوری منصوب شود نیز در نهایت تعداد کاربران آن بین ۷ تا ۸ میلیون خواهد بود.

عکس: خبرگزاری خانه ملت

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات