با افزایش حقوق گمرکی؛ قیمت لپ‌تاپ ۵ تا ۶ درصد افزایش خواهد یافت

جمعه ۱۹ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
افزایش حقوق گمرکی باعث افزایش پنج تا شش درصدی قیمت کالاهای آی‌تی از جمله لپ تاپ خواهد شد.
تبلیغات

محمدرضا فرجی، رئیس اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران، در گفت‌وگو با زومیت، قیمت حداقلی لپ‌تاپ را ۹ میلیون تومان اعلام کرد و گفت در طی روزهای آینده، افزایش حقوق گمرکی باعث افزایش پنج تا شش درصدی قیمت کالاهای آی‌تی از جمله لپ تاپ خواهد شد.

براساس بند (ه) تبصره ۷ قانون بودجه‌ی سال ۱۴۰۱، نرخ ارز محاسبه‌ی ارزش گمرکی کالاهای وارداتی در همه‌ی موارد، از جمله محاسبه‌ی حقوق ورودی براساس نرخ ارز اعلام شده‌ی بانک مرکزی، نرخ سامانه‌ی مبادله‌ی الکترونیکی (ETS) در روز اظهار و مطابق ماده ۱۴ قانون امور گمرکی است. همچنین در سال ۱۴۰۱، نرخ چهار درصدی حقوق گمرکی یاد شده در صدر بند (د) ماده (۱) قانون امور گمرکی برای کالاهای اساسی، دارو، تجهیزات و ملزومات مصرفی پزشکی و همچنین نهاده‌های کشاورزی و دامی به یک درصد تقلیل می‌یابد.

نرخ سامانه ETS بانک مرکزی، نرخی نزدیک به بازار است. طبق گفته‌های فرجی، در بودجه سال ۱۴۰۰ هم مشابه همین قانون تصویب شد؛ اما به دلیل انتقادات فراوان و برخی ابهامات، اجرایی نشد. او تأکید کرد که در همان زمان بسیاری از فعالان اقتصادی پیش بینی کرده بودند که اجرای این مصوبه قیمت کالاها را افزایش خواهد داد.

فرجی درباره‌ی تأثیر این مصوبه‌ی مجلس بر قیمت لپ‌تاپ به زومیت گفت:

با این مصوبه، افزایش ۵ درصدی حقوق گمرکی در سال جاری را شاهد خواهیم بود که موجب افزایش حدود پنج تا شش درصدی قیمت کالاهای آی‌تی با هزینه گمرکی پنج درصد خواهد شد.

رئیس اتحادیه صنف فناوران با بیان این‌که نرخ گفته شده براساس دلار ۴۲۰۰ تومانی محاسبه ‌می‌شده است؛ اما قرار است از این به بعد ارز نیمایی مبنای محاسبه قرار گیرد، اعلام کرد: «کالای آی‌تی در همه‌جای دنیا جزو کالاهای ضروری و آموزشی‌ قرار می‌گیرد؛ به‌همین‌دلیل در کشورهای پیشرفته از مالیات بر ارزش افزوده معاف‌ است. اما در کشور ما مالیات بر ارزش افزوده‌ی کالاهای دیجیتال، همانند سایر کالاها، ۹ درصد است.»

او در پاسخ به این سؤال که آیا اتحادیه تصمیمی برای تعامل با مجلس برای حل این مشکل دارد یا خیر، اعلام کرد آن‌ها در صدد نامه‌نگاری با مجلس و وزارت صمت هستند تا مالیات بر ارزش افزوده‌ی کالاهای دیجیتال را حذف کنند یا این‌که کالاهای آی‌تی را نیز جزو کالای ضروری محسوب کنند تا هزینه‌های گمرکی اصلاح شده و جلوی گرانی آن گرفته شود.

افزایش قاچاق

درمقابل اظهارات رئیس اتحادیه فناوران رایانه‌ تهران که خبر از افزایش قیمت لپ‌تاپ به‌دنبال افزایش هزینه‌های گمرگی می‌دهد، گروهی دیگر نگران افزایش قاچاق به‌دنبال این مصوبه‌ی مجلس هستند.

مسعود شکرانی، رئیس کمیسیون تأمین کالا و تجهیزات فاوای سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران در گفت‌وگو با زومیت اعلام کرد که این مصوبه مجلس به‌جز افزایش ۴ تا ۶ درصدی قیمت لپ‌تاپ در بازار، کانال‌های قاچاق را نیز فعال می‌کند.

او به جلسه‌ی روز شنبه (۲۰ فروردین) در سازمان نصر برای تعامل و تصمیم‌گیری در این مورد خبر می‌دهد و می‌گوید:

اگر تاکنون قاچاق در حوزه کالاهای آی‌تی یک به ۲ بود با اجرای مصوبه مجلس برای افزایش حقوق گمرکی، قاچاق در این بازار یک به ۷ خواهد بود. یعنی درمقابل یک جنسی که قانونی وارد کشور شده است، ۷ مورد به صورت قاچاق وارد کشور می‌شود.

او اجرای این مصوبه را به سال گذشته ارتباط می‌دهد؛ اما می‌گوید که با تعاملات رئیس جمهور سابق با مجلس، این مصوبه به اجرا در نیامد. به باور او اگر این مصوبه امسال اجرا شده و حقوق گمرگی براساس ارز نیمایی که نزدیک به ۲۳ هزارتومان است، محاسبه شود بازار قاچاق لپ‌تاپ برای قاچاقچیان بسیار جذاب خواهد شد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات