نزول سرعت اینترنت ایران همچنان ادامه دارد

شنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۹:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
بهبود کیفیت اینترنت تا پایان سال ۱۴۰۰ که وزیر ارتباطات قول آن را داده بود، عملی نشده است و کاربران در شبکه‌های اجتماعی از کندی اینترنت همچنان گلایه می‌کنند. همچنین، آخرین آمار سایت اسپیدتست از نزول رتبه ایران در بخش سرعت اینترنت ثابت و همراه حکایت می‌کند.
تبلیغات

به‌گزارش زومیت، جدیدترین گزارش سایت اسپید تست در ماه فوریه نشان می‌دهد که اینترنت ایران هم ازلحاظ رتبه و هم ازنظر سرعت با افت چشمگیری همراه شده است. این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در مصاحبه‌های اخیر و در پاسخ به خبرنگاران درباره‌ی کیفیت پایین اینترنت به گزارش‌های اسپیدتست اتکا و گفته بود که سرعت اینترنت کشور براساس گزارش این مرجع جهانی افزایش یافته است.

طبق آخرین گزارش وب‌سایت اسپیدتست رتبه ایران در اینترنت ثابت با ۴ پله سقوط به ۱۴۵ و در اینترنت سیار با ۳ پله سقوط به رتبه ۸۰ رسیده است. گزارش ماه فوریه اسپیدتست نشان می‌دهد که میانگین سرعت دانلود اینترنت موبایل در ایران ۲۲/۴۲ مگابیت‌بر‌ثانیه و میانگین سرعت آپلود اینترنت موبایل ۸/۷۶ مگابیت‌بر‌ثانیه و تأخیر آن ۳۳ میلی‌ثانیه است که رتبه ایران را به ۸۰ از میان ۱۳۸ کشور رسانده است.

همچنین طبق آخرین گزارش اسپید‌تست در حوزه اینترنت ثابت، میانگین سرعت دانلود در ایران ۹/۷۸ مگابیت‌برثانیه و میانگین سرعت آپلود ۱/۳۱ مگابیت‌بر‌ثانیه و تأخیر در آن ۲۹ میلی‌ثانیه است که باعث شده رتبه ایران به ۱۴۵ از میان ۱۷۸ کشور جهان برسد.

مهدی سالم، مدیر روابط‌عمومی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، نیز در توییتر این کاهش سرعت را درست دانسته و درباره آن ابراز تأسف کرده است. او در پاسخ به انتقاد کاربران در توییتر که چرا وضعیت سرعت اینترنت کشور بهبود پیدا نمی‌کند، نوشته است:

در تلاش هستیم. نوسان همیشه وجود دارد؛ اما ما هم باید تلاش بیشتری کنیم. زیرساخت فیبرنوری می‌تواند هم در ثابت و هم در سیار بسیار راهگشا باشد.

این اظهارات مدیر روابط‌عمومی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در حالی مطرح می‌شود که چندی پیش وزیر ارتباطات در جمع خبرنگاران گفته بود که تا پایان سال ۱۴۰۰ مشکل سرعت اینترنت کشور حل خواهد شد. او درباره این وعده خود گفته بود که حل مشکل اینترنت را در دو برنامه کوتاه‌مدت و بلند‌مدت حل خواهند کرد. زارع‌پور در این زمینه گفته بود:

ما کارگروهی را مأمور کردیم که در حوزه سیار و ثابت تمامی نقاطی را شناسایی کنند که قابلیت بهبود دارند. این اقدام هم‌اکنون انجام شده و در مرحله اجرای عملیات بهبود هستیم که به مرور انجام می‌شود.

زارع‌پور با اشاره به برنامه‌های بلند‌مدت وزارت ارتباطات در توسعه شبکه ارتباطات ثابت اعلام کرد:

در حوزه ارتباطات ثابت عقب‌ماندگی بسیار داریم و عملاً در ابتدای راه هستیم؛ اما عزم و اراده دولت این است تا پایان دولت سیزدهم ظرفیت لازم برای ۲۰ میلیون خط فیبر نوری را فراهم کند.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات