تقاضای تعدادی از نمایندگان برای بازگرداندن طرح صیانت به صحن مجلس

چهارشنبه ۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
تعدادی از نمایندگان مجلس در نامه‌ای خواستار لغو بررسی طرح صیانت در کمیسیون مشترک و بازگشت طرح به صحن مجلس هستند.
تبلیغات

به گزارش زومیت، به جز این درخواست امروز ۴ اسفند در صحن علنی مجلس هم برخی از نمایندگان نسبت به نوع رأی‌گیری و تصویب کلیات موسوم به صیانت از کاربران در فضای مجازی در روز گذشته اعتراض کردند و تأکید کردند که این کار خلاف آئین‌نامه‌های داخلی مجلس است؛ اما درمقابل محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس با این انتقاد‌ها مخالفت کرد و از نمایندگان خواست تا به دستور جلسه مجلس که بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ است، توجه کنند.

محمدتقی نقدعلی، نماینده خمینی شهر در میان اعتراض‌های نمایندگان به طرح در صحن علنی مجلس اعلام کرد:

دوستان در مسائلی که پیش می‌آید از گفت‌و‌شنودهایی که ثمر ندارد بپرهیزند. هم آئین‌نامه مجلس هست و هم قانون اساسی. پیرامون بحث طرح حمایت انچه که قانون می‌گوید و آنچه مصلحت است، بالأخره به سرانجام می‌رسد. مسئله قانونمند کردن فضای مجازی هم از اولویت‌ها است اما امروز به بحث‌های مهم مانند معیشت می‌پردازیم. کمتر به نزاع‌های بی‌ثمر بپردازیم.

در ادامه هادی بیگی‌نژاد، نماینده همدان گفت: «ما به طرح صیانت رأی دادیم تا در کمیسیون ویژه بررسی شود. دوستان در آن زمان مخالف و موافق نظرات خود را اعلام کردند. باز طرح به مجلس برگشت و جلسه غیرعلنی تشکیل شد؛ اما باز بررسی طرح در کمیسیون ویژه رأی آورد.» او ادامه داد: «امروز برخی دوستان همان حرف‌هایی را که پیش‌تر گفتند، تکرار می‌کنند و معاونت قوانین هم می‌گوید طرح از دستور خارج شود. چرا می‌خواهیم با دست خودمان، خودمان را نابود کنیم؟ من از شخص رئیس مجلس و تیم رسانه‌ای مجلس گله‌مند هستم.»

همچنین در این زمینه احد آزادی خواه، نماینده ملایر با اشاره به ۸۵ شدن بررسی طرح صیانت (اجرای آزمایشی طرح برای چند ماه) اعلام کرد:

آئین‌نامه حرف اول و آخر را می‌زند، ما وکلای مردم هستیم و به نمایندگی مردم مشروعیت داریم تا از حقوق ملت دفاع کنیم و قسم خوردیم تا آئین‌نامه و قانون اساسی را رعایت کنیم. اگر در مجلس اقدامی خلاف آئین‌نامه و قانون‌اساسی صورت گیرد از طرف هر فرد و فکری باشد تخلف شده است.

به گفته او نمایندگان مجلس بر‌ اساس اصل ۸۵ قانون اساسی رأی دادند که طرح صیانت از کاربران فضای مجازی در کمیسیون‌های ویژه بررسی شود، بنابراین اگر اعضای کمیسیون قبل از ارائه طرح به شورای نگهبان محتوایی را که مجلس به آن رأی داده است تغییر دهند، در‌ واقع طرح را مخدوش کرده‌اند.

نامه‌نگاری برای باطل شدن رأی‌گیری طرح صیانت

جلال رشیدی کوچی، نماینده عضو کمیسیون مشترک که در جلسه روز گذشته (۳ اسفند ماه) به‌عنوان تنها مخالف طرح صحبت کرد، پس از تصویب کلیات طرح در کمیسیون مشترک در توییتر خود از تقاضای لغو بررسی طرح صیانت در کمیسیون مشترک بر‌ اساس تبصره ۲ ماده ۱۶۷ آئین‌نامه داخلی مجلس و بازگشت این طرح به صحن مجلس خبر داد.

بر‌ اساس تبصره ۲ ماده ۱۶۷ آئین‌نامه داخلی مجلس، اگر پانزده نفر از نمایندگان تقاضای لغو رسیدگی طرح یا لایحه طبق اصل هشتاد و پنجم قانون اساسی را تا قبل از تأیید شورا‌ی‌ نگهبان از مجلس داشته باشند این تقاضا در همان جلسه اعلام و در جلسه بعد طبق ماده ۱۶۵ آئین‌نامه داخلی مطرح می‌‌شود و در‌ صورت تصویب این تقاضا، رسیدگی به لایحه یا طرح طبق آئین‌نامه داخلی ادامه می‌یابد.

رشیدی کوچی در گفت‌وگو با زومیت با بیان اینکه تا این لحظه نزدیک به ۶۰ نفر نامه را امضا کردند، گفت:«این تقاضا بر‌ اساس حق قانونی نمایندگان و مطابق با تبصره ۲ ماده ۱۶۷ آئین‌نامه داخلی مجلس مطرح شد. ما خواستار این هستیم که با توجه به اتفاقاتی که در کمیسیون مشترک رخ داده است، بررسی این طرح به صحن واگذار شود. در این مورد چند دلیل داریم.»

او ادامه داد: «اول اینکه اهمیت این موضوع برای مردم و جامعه بسیار است. مردم روی این موضوع به‌شدت حساس هستند و این طرح باید در صحن مجلس و توسط ۲۹۰ نماینده بررسی شود نه در یک کمیسیون مشترک محدودی که برخی مسائل هم در آن وجود دارد. دوم اینکه من و خیلی از نمایندگان دیگر با اصل ۸۵ شدن این طرح مخالف بودیم. دلایل ما هم دلایل موجهی بود.»

رشیدی همچنین بیان کرد:

در زمانی که مجلس در ‌حال بررسی بودجه ۱۴۰۱ است و تمام کمیسیون‌های مجلس تعطیل است؛ ناگهان بین جلسات صبح و بعدازظهر مجلس که نمایندگان زمان استراحت و ناهار و نماز دارند، جلسه کمیسیون برگزار می‌شود و اتفاقاتی هم رخ می‌دهد. این موارد نگرانی مردم را افزایش می‌دهد. قرار بر این بود که اگر این طرح اصل ۸۵ شد، به صورت زنده از صداوسیما پخش شود؛ اما چنین اتفاقی رخ نداد و اطلاع‌رسانی به خبرگزاری خانه ملت محدود شد. فکر می‌کنم بهتر است این طرح در صحن مطرح شود. حداقل اینکه مردم با شفافیت بیشتر از جزئیات آن مطلع می‌شوند.

مرداد ماه سال جاری که اصل ۸۵ این طرح در صحن علنی تصویب شد، تعدادی از نمایندگان در نامه‌ای خواستار توقف رسیدگی به این طرح در کمیسیون ویژه شدند؛ اما با رُأی نمایندگان این درخواست متوقف شد.

رشیدی در پاسخ به این سؤال زومیت که چقدر احتمال می‌دهد این نامه به نتیجه برسد، گفت: «من وظیفه خود می‌دانم که تمام تلاش خود را بکنم. حتی اگر یک نفر و تنها باشم. ما به وظیفه خود عمل می‌کنیم. نتیجه برای من مهم است؛ اما اصل این است که تلاش کنیم تا اتفاق خوب برای مردم بیفتد.»

او در مورد روند طرح این نامه در صحن علنی بیان کرد: «بر‌ اساس تبصره ۲ ماده ۱۶۷ آئین‌نامه داخلی اگر نامه به ۵۰ امضا برسد، در صحن علنی مطرح می‌شود. حالا این تقاضا به ۶۰ امضا هم رسیده است. ما هم در تلاش هستیم تا نمایندگان دیگر را هم قانع کنیم تا کار با قدرت پیش رود. پس از جمع‌آوری امضا به هیئت رئیسه تقدیم می‌شود و هیئت رئیسه نامه را به رأی می‌گذارد و اگر نصف به‌علاوه یک رأی بیاورد، طرح به صحن علنی بازمی‌گردد.»

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات