دیجی‌کالا وارد حوزه سفارش آنلاین غذا می‌شود

سه‌شنبه ۲۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۰
مطالعه 6 دقیقه
دیجی‌کالا در مراسمی ۵ محصول جدید خود را معرفی کرد و نشان داد دیگر تنها یک خرده‌فروشی آنلاین صرف نیست. یکی از سرویس‌های جدیدی که دیجی‌کالا در حال کار روی آن است، ورود به بازار سفارش آنلاین غذا به کمک سرویس دیجی‌ جت است.
تبلیغات

دیجی‌‌کالا شب گذشته در مراسمی با عنوان «برخط ایران» از سرویس‌های جدید خود رونمایی کرد. دیجی‌کالا نیز مراسم خود را به رسم تمامی مراسم برگزار شده در دوران همه‌گیری کرونا تغییر داده بود و به جای معرفی سرویس‌های دیجی‌کالا توسط هر یک از مدیران روی سن، شاهد پخش ویدئویی ۴۰ دقیقه‌ای بودیم که در آن تمامی این ۵ سرویس رونمایی شده و پس از آن مدیران دیجی‌کالا در پنلی به پاسخ به سوالات خبرنگاران پرداختند.

دیجی‌کالا جت اولین سرویسی بود که شب گذشته بصورت رسمی رونمایی شد. دیجی‌کالا جت که به اختصار دیجی‌جت خوانده می‌شود، مبتنی بر مفهوم Quick-eCommerce بنیان نهاده شده و هدف از آن این است تا به نیاز کاربران در سریع‌ترین زمان ممکن پاسخ داده شود. از اصلی‌ترین ارکان این سرویس باید به تحویل رایگان کالاهای خریداری شده در زمانی کمتر از ۳۰ دقیقه اشاره کرد. حمیدرضا پاکروان، مدیر دیجی‌جت اعلام کرد که دیجی‌کالا با راه‌اندازی فروشگاه‌های اختصاصی جت مارکت برای تأمین کالاها که اصطلاحا Dark Store نام دارند، سعی کرده تا در سراسر تهران و در آینده تعمیم این سرویس به کل ایران، نیازهای خرید ضروری و سریع کاربران را به سرعت و در کمتر از ۳۰ دقیقه پاسخ دهد. نکته‌ی جالب در خصوص Dark Storeهای دیجی‌جت این است که فضا و فرایند مدیریت این سرویس‌ها این امکان را فراهم کرده تا بتوان علاوه بر کالاهای سوپرمارکتی، در آینده به سایر نیازهای کاربران نیز پاسخ داد که از جمله‌ی این نیازها می‌توان به فروش غذا، لوازم آرایشی و بهداشتی و میوه و تره‌بار اشاره کرد.

رونمایی از دیجی جت در مراسم برخط ایران دیجی کالا

پروژه‌ی کسب‌وکارهای بومی دیگر سرویس جدیدی بود که دیجی‌کالا در مراسم خود رونمایی کرد. پروژه‌ی کسب‌وکارهای محلی که می‌توان آن را رقیبی برای فروشگاه‌هایی باسلام خواند، این امکان را در اختیار کسب‌وکارهای بومی و محلی قرار داده تا کالاهای تولید شده از جمله‌ی محصولات خوراکی و صنایع دستی را بربستر دیجی‌کالا در اختیار خریداران قرار دهند. پروژه‌ی کسب‌وکارهای بومی دیجی‌کالا با اختصاص یک صفحه‌ی اختصاصی به هر کسب‌وکار این امکان را فراهم کرده تا افراد بتوانند داستان شکل‌گیری و فعالیت خود را برای کاربران نقل کنند. براساس آمارهای ارائه شده، پروژه‌ی کسب‌وکارهای بومی دیجی‌کالا موفق شده تا بیش از ۳هزار کسب‌وکار را با تنوع ۱۰هزارکالایی در اختیار کاربران دیجی‌کالا قرار دهد.

دیجی‌کالا اعلام کرد که در آینده به سایر نیازهای کاربران مانند سفارش آنلاین غذا هم پاسخ خواهد داد

دیجی‌کالا با معرفی پیندو به عنوان سومین سرویس خود در مراسم شب گذشته (۲۲ آذر) نشان داد که علاوه بر در اختیار داشتن بزرگ‌ترین فروشگاه اینترنتی برای فروش کالاهای نو، گوش چشمی نیز به حضور در بازار فروش کالاهای دست دوم دارد. پیندو را باید رقیبی برای دیوار و شیپور خواند که مدیران دیجی‌کالا برای تمایز آن از رقبا، محتوا و اطلاعات موجود در دیجی‌کالا را برای آن به کار گرفته‌اند؛ کاربران در پیندو قادرند تا کالای مورد نظر خود را که قصد دارند برای فروش در پیندو قرار دهند، به صفحه‌ی همان کالا در صفحه‌ی دیجی‌کالا بچسبانند، به‌این ترتیب، افرادی که برای خرید به دیجی‌کالا سر می‌زنند، قادرند آگهی همان کالا را در شرایط استفاده شده، در پیندو مشاهده کنند. نکته‌ی دیگر در مورد پیندو، امکان اطلاع از قیمت معقول‌تر برای کالای مورد نظر با مقایسه قیمت آن با نمونه آکبند است. البته باید به این نکته اشاره کنیم که پیندو صرفا محدود به فروش کالاهای دست دوم نبوده و با استفاده از آن می‌توان آگهی خدمات در چارچوب دسته‌های کالایی عرضه شده در دیجی‌کالا را نیز قرار داد.

سرویسی برای شبکه توزیع‌کالاهای دیجی‌کالا

یکی از سرویس‌های جالبی که دیجی‌کالا شب گذشته بصورت رسمی از آن رونمایی کرد، دیجی اکسپرس بود. البته این سرویس مدتی است که آغاز به کار کرده است. دیجی‌اکسپرس را می‌توان سرویسی برای برون‌سپاری شبکه‌ی توزیع کالاهای دیجی‌کالا خواند. دیجی‌کالا با اکسپرس در نظر دارد تا از ظرفیت رانندگانی که توانایی حمل بسته‌های کاربران را دارد استفاده کرده و در ازای خدمت دریافتی از رانندگان، حق‌الزحمه پرداخت کرده و از این طریق فشار شبکه‌ی توزیع خود را کاهش داده و زیرساخت خود برای ارسال و توزیع کالاها را بهتر مدیریت کند. با استفاده از این سرویس رانندگان قادرند تا بااطلاع زمان و محل مطلوب خود برای دریافت و تحویل کالا، پیشنهاد‌ها را از دیجی‌کالا دریافت کرده و پس از آنکه بسته را به دست خریدار رساندند، حق‌الزحمه خود را دریافت کنند.

اما دیجی‌کالا مسئولیت اجتماعی خود را فراموش نکرده و در همین راستا سرویس دیجی‌کالا مهر را رونمایی کرد. به گفته‌ی امیر حسن موسوی، مدیر روابط‌عمومی دیجی‌کالا، دیجی‌کالا مهر یک سرویس کاملا شفاف برای اتصال خیرین به مجموعه‌های خیریه فعال در سرتاسر کشور در حوزه‌های مختلف است. براساس اطلاعات موجود در صفحه‌ی رسمی دیجی‌کالا مهر، تا امروز بیش از ۳۲۰۰ نفر نزدیک به ۶۱۵ میلیون تومان از طریق دیجی‌کالا مهر به ۴۵ مؤسسه‌ی نیکوکاری کمک کرده‌اند.

پاسخگویی مدیران دیجی کالا به سوالات

فرایند ورود به بورس مبهم است

در جلسه پرسش و پاسخ این برنامه سعید محمدی، از موسسان دیجی‌کالا و رئیس هیات مدیره این شرکت، در خصوص فرایند ورود دیجی‌کالا به بورس به این نکته اشاره کرد که باوجود تغییرات و تسهیل نسبی فرایند ورود شرکت‌های استارتاپی و تکنولوژی محور به بورس و تدوین ضوابطی در ۱۷ بند، ارجاع برخی تصمیم‌گیری‌ها به کمیته‌ای مخصوص را مبهم خواند و همین موضوع را دلیلی خواند که پروسه ورود به تالار بورس را نیازمند بررسی‌های بیشتر می‌داند. سعید محمدی به این نکته اشاره کرد که فرایند ورود دیجی‌کالا به بورس از ۲ سال پیش آغاز شده و همچنان در حال طی فرایند آماده‌سازی است. البته حمید محمدی، مدیرعامل این شرکت به این نکته اشاره کرد که با توجه به اینکه اجرای ۱۷ بند تدوین شده، بازگشت به شرایط قبل از IPO را کمی سخت و تقریبا غیرقابل بازگشت می‌کند، ابهام در برخی بندها را مستلزم تفکر بیشتر خواند. او با اشاره به دیجی‌کالا و شرکت‌های موفق دیگری که می‌توانند از راه‌های دیگری جز بورس به جذب سرمایه بپردازند، این ابهام‌ها را پرریسک خواند و احتمال عدم ورود دیجی‌کالا به بورس را نیز محتمل خواند.

دیجی‌اکسپرس می‌خواهد از ظرفیت رانندگانی که توانایی حمل بسته‌های کاربران را دارند استفاده و حق‌الزحمه پرداخت کند

مدیران دیجی‌کالا در پاسخ به سؤال خبرنگار زومیت در رابطه با احتمال رونمایی از محصولات دیگر در آینده نزدیک، به این نکته اشاره کردند که دیجی‌کالا در تدارک سرویس‌های دیگری است که ماهیت B2B دارند. براساس اطلاعات ارائه شده توسط سهیل مقدمی، مدیر فناوری دیجی‌کالا، این شرکت در نظر دارد تا با بهره‌گیری از توان فنی خود، زیرساخت‌های خود در حوزه‌های سرویس‌های ابری، توزیع و ارسال و سایر فناوری‌های خود را در قالب سرویس‌هایی در اختیار سایر کسب‌وکارها قرار دهند.

مدیران دیجی‌کالا در پاسخ به سؤال دیگری از زومیت در خصوص بررسی هرچه بیشتر کالاهای غیراصل از اصل و چالش‌های موجود به این نکته اشاره کردند که دیجی‌کالا نهایت سعی و تلاش خود را در مراحل مختلف برای جلوگیری از فروش کالاهای غیراصل با عنوان اصل به کار می‌گیرد. سعید محمدی با اشاره به اینکه وجود کالاهای غیراصل در بازار کشور را ناشی از اوضاع تحریمی و اقتصادی خواند، به این نکته اشاره کرد که نبود نمایندگی‌های قانونی برای طیف وسیعی از کالاها از عوامل ابتدایی استقبال از کالاهای غیراصل است. براساس اطلاعات ارائه شده، دیجی‌کالا سعی کرده تا با تعیین جریمه‌های سنگین برای فروشندگانی که کالای غیراصل را بدون ذکر برچسب غیراصل به فروش می‌رسانند، تا حدبسیاری از این امر جلوگیری کند. همچنین بررسی کالاها در زمان ورود به انبار دیجی‌کالا و همینطور بررسی تفاوت قیمت و نظرات کاربران از دیگر منابع اطلاعاتی است که دیجی‌کالا برای تشخیص غیراصل بودن کالاها از آن استفاده می‌کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات