از سال ۱۴۰۱، داوطلبان کنکور کارشناسی ارشد تنها می‌توانند در رشته مرتبط خود آزمون دهند (بروزرسانی: لغو شد)

دوشنبه ۲۱ تیر ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۷
مطالعه 2 دقیقه
طبق اعلام وزارت علوم، سنجش و پذیرش داوطلبان در آزمون کارشناسی ارشد تنها از میان دانش‌آموختگان دوره کارشناسی رشته‌های مرتبط امکان‌پذیر خواهد بود.
تبلیغات

۲۰ تیرماه:

براساس مصوبه شورای سنجش و پذیرش کشور، از سال ۱۴۰۱ «سنجش و پذیرش داوطلبان در آزمون کارشناسی ارشد فقط از میان دانش‌آموختگان دوره کارشناسی رشته‌های مرتبط امکان‌پذیر خواهد بود.» ایرنا گزارش کرده است که طبق اعلام وزارت علوم، این مصوبه پس از تعیین رشته‌های مرتبط برای هر یک از رشته‌‌هایی که در مقطع ارشد پذیرش دانشجو دارند، اعمال می‌شود.

طی ابلاغیه‌ای که محمدرضا آهنچیان، مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به مدیران کارگروه‌های تخصصی گسترش و برنامه‌ریزی آموزش عالی ارسال کرده، آمده است:

تاکنون پذیرش دانشجو در آزمون کارشناسی ارشد، در همه رشته‌ها، از بین همه داوطلبان و صرف‌نظر از رشته تحصیلی دانشجو در دوره کارشناسی صورت می‌پذیرفت که آسیب‌های زیادی به کیفیت آموزش عالی وارد ساخته است. امکان شرکت کردن دانش آموختگان دوره کارشناسی همه رشته‌ها و حتی رشته‌های یک گروه تحصیلی در آزمون کارشناسی ارشد رشته‌های یک زیرگروه تحصیلی وجود نخواهد داشت، بنابراین درج همه «رشته های گروه» برای هیچ رشته‌ای مجاز نیست اما درج همه گرایش‌ها مانعی ندارد. با توجه به اینکه دفترچه آزمون کارشناسی ارشد ۱۴۰۱ در مردادماه منتشر می‌شود، در مورد رشته‌هایی که این اطلاعات تا تاریخ تعیین‌شده به دفتر برنامه‌ریزی آموزشی ارسال نشده باشد، عنوان «فقط رشته‌های همان زیر گروه تحصیلی» درج می‌شود.

با اینکه ظاهرا این تصمیم در شورای سنجش و پذیرش کشور تصویب شده، باید دید در عمل هم اجرایی خواهد شد یا خیر. تاکنون این شرط، تنها درخصوص داوطلبان کنکور در مقطع دکتری تصویب شده بود.

از دیگر اتفاقات جدید در مورد آزمون سراسری، تصویب «سیاست‌ها و ضوابط ساماندهی سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی» توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی است. طبق این مصوبه، از سال ۱۴۰۲ آزمون کنکور برای دروس تخصصی دو بار در سال برگزار می‌شود. این آزمون‌ها از لحاظ سوابق تحصیلی و اختصاصی کنکور سراسری گرفته می‌شود و نتایج آن‌ها تا دو سال معتبر است. درنتیجه‌ی اعمال این سیاست‌ها، سهم سوابق تحصیلی دانش‌آموزان در نظام سنجش و پذیرش دانشجو به ۶۰ درصد و سهم کنکور به ۴۰ درصد می‌رسد.

به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، این سیاست‌ها کمک می‌کند تا یادگیری صحیح‌تر انجام گرفته و از اضطراب کنکور در دانش‌آموزان کاسته شود. در بیانیه شورای عالی انقلاب فرهنگی درخصوص این مصوبه می‌خوانیم:

شورای‌عالی انقلاب فرهنگی تلاش کرده است با کاهش سهم کنکور و افزایش سهم تحصیلات رسمی آموزش و پرورش، ضمن از بین بردن فشارهای ناشی از فعالیت موسسات کمک آموزشی و تبلیغات ورود به این موسسات به صورت حضوری، مکتوب و مجازی، همچنین فراهم آوردن بستری یکسان برای استفاده تمام اقشار از آموزش‌های رسمی به یک میزان، عدالت آموزشی را محقق ساخته و کمترین هزینه مادی و معنوی را بر خانواده‌های گرامی و داوطلبان عزیز تحمیل کند.

به‌روزرسانی ۲۱ تیرماه:

طبق اعلام وزارت علوم، ممنوعیت پذیرش دانشجوی ارشد از رشته‌های غیرمرتبط فعلا لغو شده است. به گزارش روابط عمومی وزارت علوم، مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی طی نامه‌ای به معاونان آموزشی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی اعلام کرد:

تصمیم‌گیری درباره تغییر در رشته‌های مرتبط برای داوطلبان ورود به دوره کارشناسی ارشد، به انجام مطالعات و بررسی‌های بیشتر (در سطح کارگروه‌های تخصصی و طرح و تصویب در شورای گسترش و برنامه‌ریزی آموزش عالی) موکول شده است.

محمدرضا آهنچیان در نامه خود تصریح کرد که «بر اساس مصوبه هفدهمین جلسه «شورای سنجش و پذیرش دانشجو»، آزمون کارشناسی ارشد به روال سال‌های گذشته انجام می‌شود.» وی درانتها خواستار دریافت نقطه نظرات دانشگاه‌ها برای ارتقای کیفیت آموزش و توانمندی داوطلبان شده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات