سازمان نظام صنفی رایانه‌ای، حمله سازمان‌یافته به تیم ابرآروان را محکوم کرد

چهارشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۵
مطالعه 3 دقیقه
سازمان نظام صنفی رایانه‌ای ضمن اشاره به اشتباهات مجموعه ابرآروان در زمینه فنی، تجاری و رسانه‌ای، حملات گسترده شخصی و تهدید‌آمیز به اعضای این تیم را محکوم کرد.
تبلیغات

در روزهای پایانی سال ۹۹، زیرساخت پردازش ابری آروان در دیتاسنتر آسیاتک، بزرگ‌ترین مرکز داده کشور، به ‌مدت ۳۰ ساعت خاموش شد. این خاموشی به ‌معنای قطع دسترسی کسب‌وکارهای بسیاری به اطلاعات بود. به‌گفته‌ی آروان، حملات گسترده هکری به زیرساخت پردازش ابری در مرکز داده آسیاتک باعث شد دسترسی به این دیتاسنتر برای جلوگیری از آسیب به اطلاعات مشتریان قطع شود.

اما این حمله تبدیل به جریانی در فضای مجازی علیه ابرآروان شد. برخی کسب‌وکارها به نحوه پاسخگویی این شرکت و برخی به نحوه ایجاد مشکل اعتراض می‌کردند؛ اما صحبت در مورد آروان باعث شد باری دیگر، نقش این شرکت در قطع اینترنت در آبان سال ۹۸ روی زبان‌ها جاری شود. آروان از دی‌ماه ۹۹ با حضور در پروژه «ابر ایران» و انتشار مفاد موجود در این قرارداد متهم به همکاری در قطع اینترنت شد. توضیحات آروان در این خصوص را می‌توانید در مقاله زومیت با عنوان «آیا پروژه ابر ایران در مسیر قطع اینترنت قدم برمی‌دارد؟» بخوانید.

کاربران فضای مجازی طی دو ماه اخیر، بارها از نقش ابرآروان در قطع اینترنت سخن گفته‌اند؛ اما این صحبت‌ها در نهایت به جریانی تند و خشونت‌بار علیه کارکنان آروان تبدیل شد. سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور با انتشار بیانیه‌ای، حملات گسترده شخصی و تهدید‌آمیز به اعضای تیم آروان را محکوم کرده است.

سازمان نصر در این بیانیه، با اشاره به بروز برخی اشتباهات توسط مجموعه ابرآروان در زمینه‌های فنی، تجاری و رسانه‌ای، حملات «بی‌محابا، بی‌وقفه، ناشناس و آشکارا سازمان‌یافته» به اعضای این تیم را محکوم و با آن‌ها ابراز هم‌دلی و همدردی کرد. محمدباقر اثنی‌عشری، رئیس سازمان نصر کشور نوشته است:

تأکید بر این نکته الزامی است که حتی مشکلات فنی این مجموعه که نمونه‌های آن‌ها در بزرگ‌ترین کسب‌وکارهای مشابه در جهان نیز به چشم می‌خورد یا سوءبرداشت‌ها یا اختلاف دیدگاه برخی از کارشناسان و صاحب‌نظران با سیاست‌ها و اقدامات هر شرکت، نباید به دستاویزی برای حمله به حریم شخصی، هویت و سلامت جسمی و روانی جوانانی که در بحبوحه بحران اقتصادی، تحریم جهانی و یاس اجتماعی برای اعتلای صنعت و بازار کشور می‌کوشند تبدیل شود.

اثنی‌عشری افزوده است این جوانان بخشی از زنجیره تصمیم‌گیری و رگولاتوری فناوری اطلاعات ایران نیستند؛ از همین رو، سازمان نصر کشور با بیش از ۲۰ هزار عضو در ۳۰ استان کشور، حامی ابرآروان و آماده‌ی پاسخگویی به کسب‌وکارهایی است که از اتفاق اخیر متضرر شده‌اند.

سازمان نصر با اشاره به اینکه ابرآروان همچون هر مجموعه دیگری، بری از مشکلات نیست، اذعان کرد که باید بازنگری مستمری در تمامی زوایای کاری این شرکت انجام شود و در نهایت برخی از این مشکلات نباید به دستاویزی برای حمله به حریم شخصی افراد تبدیل شود.

رئیس سازمان نصر با اشاره به حق تمام شهروندان برای دسترسی آزاد به اطلاعات و استفاده صحیح و قانونی از شبکه جهانی اینترنت یا هر رسانه بین‌المللی دیگر، گفته است:

این یک حق بدیهی، انسانی و اخلاقی برای همه شهروندان و از جمله خود بازیگران و فعالان بازار فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران است و هر چند سازمان نصر کشور به‌واسطه ماهیت و رسالت صنفی خود تاکنون بارها بر این حق پافشاری و تأکید کرده است؛ ولی در این مجال بار دیگر بر این اصل تأکید می‌کند.

سازمان نصر در بیانیه خود تأکید کرده که یکی از آسیب‌های پرشمار چنین تصمیمی، سوء استفاده از اشتباهات گذشته در مدیریت اینترنت برای حمله‌های گسترده، غیر اخلاقی و غیر انسانی به جوانان فن‌سالار کشور با دستمایه قرار دادن آن وقایع است. به گفته اثنی‌عشری، مجموعه ابر آروان و شرکت‌های مشابه نیز به‌عنوان یک خدمت‌دهنده زیرساخت‌های ابری یا میزبانی به کسب‌وکارها، نه‌تنها نقشی در محدودیت مذکور نداشتند بلکه ملزم به تداوم ارائه خدمت خود تحت هر شرایطی به مشتریانشان هستند و قاعدتاً نمی‌توانند و نباید در هنگام بروز چنین بحران‌هایی رأساً در مورد توقف یا تداوم دسترسی کسب‌وکارها، به‌جای ایشان تصمیم‌ بگیرند.

رئیس سازمان نصر در پایان بیانیه، اتفاقات پیش‌آمده را وقایع زودگذر سیاسی و هیجانی توصیف و تأکید کرد اکوسیستم فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران در مقایسه با دیگر صنایع کشور، نوپا و در حال رشد است و راه خود را خواهد یافت یا در صورت لزوم خواهد ساخت.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات