طرح تشکیل سازمان نظام مهندسی ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام وصول شد

شنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۸:۴۰
مطالعه 4 دقیقه
طرح «تشکیل سازمان نظام مهندسی ارتباطات و فناوری اطلاعات» در صحن علنی مجلس شورای اسلامی اعلام وصول و برای بررسی بیشتر به کمیسیون صنایع و معادن ارسال شد.
تبلیغات

احمد امیرآبادی فراهانی، عضو هیئت رئیسه‌ی مجلس، در نشست علنی مجلس شورای اسلامی اعلام کرد طرح «تشکیل سازمان نظام مهندسی ارتباطات و فناوری اطلاعات» یا به اختصار «نمافا»، اعلام وصول شده و برای بررسی بیشتر به کمیسیون صنایع و معادن ارسال شده است.

در صورت تصویب این طرح، تمامی تشکل‌های فعال در حوزه‌ی فناوری اطلاعات و ارتباطات مانند نظام صنفی رایانه‌ای، اتحادیه‌ی کسب‌وکارهای مجازی، اتحادیه‌ی واردکنندگان تلفن همراه و... زیرمجموعه‌ی سازمان نظام مهندسی ارتباطات و فناوری اطلاعات قرار خواهند گرفت. طبق این طرح نظام صنفی رایانه‌ای به سازمان نظام مهندسی ارتباطات و فناوری اطلاعات ارتقاء پیدا می‌کند؛ افراد حقیقی و حقوقی صنفی حوزه‌‌ی فناوری اطلاعات و ارتباطات موظف هستند پیش از شروع فعالیت از سازمان نمافای استان خود مجوزهای لازم را دریافت کنند.  این طرح ۱۶ ماده دارد و ۳۶ نماینده آن را امضا کرده‌اند.

نظام صنفی رایانه‌ای زیرمجموعه‌ی سازمان نظام مهندسی ارتباطات و فناوری اطلاعات خواهد بود

طبق ماده‌ی ۱ این طرح «نظام صنفی رایانه‌ای» موضوع ماده‌ی (۱۲) قانون حمایت از حقوق پدیدآورندگان نرم‌افزارهای رایانه‌ای مصوب دی‌ماه ۷۹ به «سازمان نظام مهندسی ارتباطات و فناوری اطلاعات (نمافا) ارتقا پیدا می‌کند (که در این قانون از آن به «سازمان» یاد می‌شود). همچنین در ماده‌ی ۲ طرح آمده است که «سازمان» نهادی مستقل، غیرانتفاعی و غیردولتی است که از سازمان‌های نمافاهای هراستان، شورای انتظامی هر استان، هیأت عمومی سازمان، شورای مرکزی سازمان، شورای انتظامی کل، بازرس و رئیس سازمان تشکیل شده است.

وظایف و اختیارات سازمان

طبق ماده‌ی ۵ طرح، وظایف و اختیارات سازمان به شرح ذیل است:

۱- صدور مجوز فعالیت تأسیس، رده‌بندی تنظیم و تنسیق امور، نظارت، بازرسی و رسیدگی به تخلفات افراد و واحدهای صنفی که در کلیه‌ی زمینه‌‌های تجاری رایانه‌ای مجاز، فاوا و کسب‌وکار مبتنی بر فضای مجازی فعالیت می‌کنند. 

۲- صدور مجوز تأسیس و نظارت بر فعالیت تشکل‌ها و اتحادیه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی در زمینه‌ی فعالیت‌های موضوع این قانون

۳- دریافت تقاضای ثبت، رده‌بندی و ثبت حقوق مادی و معنوی نرم‌افزارها وبرنامه‌های رایانه‌ای، محتوای دیداری و شنیداری و نوشتاری

۴- ارائه‌ی نظرات مشورتی، مشارکت و همکاری با قوای سه‌گانه، دستگاه‌های اجرایی وابسته و سایر مراجع ذی‌ربط در زمینه‌ی وظایف قانونی دستگاه‌ها و مراجع مزبور و اجرایی قوانین و مقررات موضوعه در حدود فعالیت‌های موضوع ایجاد سازمان

همچنین طبق ماده‌ی ۶ طرح، هزینه‌های سازمان از محل ورودیه‌ها و حق عضویت پرداختی اعضا، معادل دو در ده هزار از درآمد اعضا، کمک‌های اعطائی، فعالیت‌های پژوهشی و مشاوره‌ای و برگزاری همایش و نمایشگاه‌ها تأمین شود.

نحوه‌ی دریافت مجوز افراد حقیقی و حقوقی

طبق ماده‌ی ۷ طرح تشکیل سازمان نظام مهندسی ارتباطات و فناوری اطلاعات، هرگونه اشتغال و فعالیت تخصصی، تجاری و اقتصادی در زمینه‌های تعیین شده منوط به عضویت و اخذ مجوز شروع فعالیت از سازمان نمافای استان است؛ بنابراین افراد حقیقی و حقوقی صنفی حوزه‌ی فناوری و اطلاعات و ارتباطات موظفند قبل از شروع به فعالیت صنفی یا اشتغال به کسب و حرفه دراین‌زمینه، نسبت به اخذ مجوز فعالیا از سازمان نمافای استان خود اقدام کنند.

اشخاص حقوقی برای عضویت در سازمان باید در موضوع فعالیت مندرج در اساسنامه‌ی معتبر خود عناوین و موضوعات مطابق با چهارچوب و اهداف این قانون را دارا باشند.

اشخاص حقیقی برای عضویت در سازمان باید مدارک تحصیلی مرتبط دانشگاهی (حداقل کارشناسی تخصصی) در رشته‌های اصلی یا زمینه‌ی مهندسی کامپیوتر، فناوری اطلاعات و ارتباطات یا مدارک مرتبط با مهارت‌های حرفه‌ای مورد پذیرش این سازمان برای عضویت و دریافت مجوز فعالیت ارائه کنند. معرفی و به‌روزرسانی رشته‌های دانشگاه و مهارت‌های مورد تأیید توسط شورای اجرائی فناوری اطلاعات (با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات) انجام می‌شود.

در تبصره آمده است که در این قانون مجوز فعالیت به مجوزی گفته می‌شود که طبق مقررات این قانون به منظور شروع و ادامه‌ی کسب‌وکار یا حرفه به‌صورت موقت یک ساله یا دائم پنج ساله با ذکر مشخصات اصلی شخص حقیقی یا حقوقی، رشته‌ی تخصصی و رتبه یا میزان تجربه یا تخصص به فرد صنفی حقیقی یا حقوقی برای محل با نشانی فیزیکی یا نشانی اینترنتی با دامنه‌ی ir (دامنه‌ی معتبر کشوری) مشخص و معین توسط سازمان نمافای استان صادر و تحویل می‌شود.

نحوه‌ی نظارت و رسیدگی به تخلفات

افراد صنفی مکلف هستند قوانین و مقررات صنفی، انتظامی و دستورالعمل‌های مربوط به نرخ‌گذاری کالاها و خدمات و همچنین مقررات و ضوابط رعایت حقوق مصرف‌کنندگان که از سوی مراجع قانونی ذی‌ربط ابلاغ می‌شود را رعایت و اجرا کنند. در صورتی که درنتیجه‌ی بازرسی‌ها و نظارت مستمر یا وصول شکایات، افراد صنفی تحت پوشش این قانون مرتکب تخلفات صنفی شوند شورای انتظامی (بدوی) استان باید به تخلفات رسیدگی کند. در صورت اثبات تخلف متناسب با میزان تخلف صورت گرفته به مجازات یا محرومیت‌های صنفی درجه‌ی یک تا پنج محکوم خواهند شد. نیروی انتظامی و سایر ضابطین مشخص‌شده در قوانین، مجری اجرای احکام صادر شده از سوی شوراهای انتظامی سازمان هستند.

متن کامل طرح «تشکیل سازمان نظام مهندسی ارتباطات و فناوری اطلاعات» را از اینجا دریافت کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات