راهنمای کامل دریافت کارت ملی هوشمند

پنج‌شنبه ۱۵ دی ۱۴۰۱ - ۱۸:۳۰
مطالعه 7 دقیقه
کارت ملی هوشمند
کارت هوشمند ملی برای هر ایرانی مدرکی ضروری محسوب می‌شود. در این مطلب، مراحل ثبت‌نام کارت هوشمند ملی را توضیح می‌دهیم.
تبلیغات

سازمان ثبت احوال کارت ملی هوشمند را با هدف تسهیل فرایند شناسایی، تصدیق هویت و حفظ امنیت اطلاعات فردی هر شهروند برای ورود به فضای مجازی و مبادله‌ی خدمات الکترونیکی و استفاده در مجامع اداری ارائه کرده است. از ابتدای سال ۱۳۹۷، کارت‌های ملی قبلی برای انجام هر‌یک از این خدمات فاقد اعتبار خواهند بود و بدین‌‌ترتیب، دریافت این کارت برای تمامی واجدان شرایط ضروری است.

کارت هوشمند ملی از تراشه‌ی الکترونیکی بهره می‌برد که اطلاعات هویتی شهروندان ازقبیل اطلاعات شناسنامه‌ای، عکس، اثرانگشت، کدپستی و کلید انجام امضای دیجیتال را به‌صورت امن و محافظت‌شده در حافظه‌ی خود ذخیره دارد. این کارت برای هر ایرانی هویتی دیجیتال ایجاد می‌کند و وجود آن برای دریافت خدمات دولت الکترونیکی ضروری است. امنیت فراوان این کارت سبب می‌شود تا برای دریافت بسیاری از این نوع خدمات دیگر به مراجعه‌ی حضوری نیازی نباشد و فرد بتواند خدمات را به‌صورت غیرحضوری و ازطریق اینترنت دریافت کند.

برای دریافت کارت هوشمند ملی پر‌کردن فرم غیر‌حضوری و حضور افراد در دفاتر الزامی است؛ یعنی هر فرد باید ابتدا به‌صورت اینترنتی اطلاعات را وارد و سپس به‌صورت حضوری اقدام کند و بعد از آماده‌شدن کارت هوشمند ملی خود، با در دست داشتن نمونه‌ی قبلی برای دریافت کارت جدید اقدام کند. بدین‌‌ترتیب، هر فرد باید دو بار به دفاتر ثبت‌‌نام مراجعه کند. ثبت‌نام غیر‌حضوری از طریق سامانه‌ی کارت هوشمند ملی انجام می‌شود.

تمام فرایند دریافت کارت به‌صورت خلاصه و به‌ترتیب شامل ثبت‌نام، نوبت‌گیری، تکمیل ثبت‌نام، صدور کارت و تحویل کارت است.

قبل از ثبت‌نام به نکات زیر دقت کنید:

آیا واجد‌شرایط ثبت‌‌نام هستید؟

قبل از ثبت‌‌نام دقت کنید که واجدان شرایط به دو گروه تقسیم می‌شوند:

۱.  تمامی اتباع ایرانی بزرگ‌تر از ۱۵ سال تمام که شناسنامه‌ی معتبر عکس‌دار دارند و تاکنون (کارت شناسایی ملی یا کارت هوشمند ملی) دریافت نکرده‌اند (کارت اولی‌ها).

۲. کسانی که کارت شناسایی ملی خود را گم کرده‌اند یا یکی از اطلاعات مندرج در کارت شناسایی ملی خود از‌قبیل نام، نام‌خانوادگی، تاریخ تولد، شماره‌ی شناسنامه و نام پدر را تغییر داده‌اند.

توجه: برای افرادی که در خارج از کشور هستند، فعلاً نمونه‌ی قدیمی صادر خواهد شد.

هزینه‌ی صدور کارت و نحوه‌ی پرداخت آن

حداکثر رقمی که مردم برای کارت ملی هوشمند باید بپردازند ۹۸,۴۰۰ تومان است و دریافت هر مبلغی بیشتر از این مبلغ، جرم محسوب می‌شود. جزئیات این مبلغ به‌صورت زیر است:

هزینه‌ی صدور کارت هوشمند ملی مطابق تعرفه‌ی دولتی ۵۰ هزار تومان است که در زمان پیش‌ثبت‌نام روی پورتال مرتبط به‌صورت پرداخت الکترونیکی دریافت می‌شود؛ پس شما به کارت بانکی عضو شبکه‌ی شتاب و رمز دوم کارت بانکی خود نیاز خواهید داشت. همچنین، هزینه‌ی تکمیل مراحل درخواست کارت در دفاتر پستی و پیشخوان خدمات دولت ۲۲,۴۰۰ تومان است و در‌صورتی‌که پیش‌ثبت‌نام و پرداخت اینترنتی را در دفاتر خدمات دولت انجام دهید، ۲۶,۰۰۰ تومان به این مبالغ اضافه می‌شود.

صدور کارت ملی هوشمند چقدر طول می‌کشد؟

پس از انجام پیش‌ثبت‌نام و مراجعه به دفتر خدمات دولت، حداکثر تا یک ماه بعد درخواست شما باید تأیید شود و پس‌از‌آن کارت ملی صادر می‌شود.

توجه:  افرادی که ۶ ماه از صدور کارت آن‌ها گذشته است، باید به شعبه مراجعه کنند و اگر این کار را نکنند، کارت آن‌ها باطل می‌شود و برای تحویل باید پول مضاعفی پرداخت کنند.

حضور شخص متقاضی در دفتر ثبت‌نام الزامی است

حضور متقاضی در دفتر ثبت‌نام با در دست داشتن کارت ملی، اصل شناسنامه عکس‌دار، کد پستی، آدرس محل سکونت و شماره تلفن ثابت و همراه الزامی است. همچنین، باتوجه‌به اینکه در همه‌ی دفاتر ثبت‌نام واحد عکس‌برداری مستقر است، حتماً با آمادگی کامل مراجعه کنید (آقایان با پیراهن غیرسفید و بانوان با حجاب رسمی).

تلفن شکایت از تخلفات

درصورت مشاهده‌ی هرگونه تخلف، می‌توانید موارد را از‌طریق تماس با شماره تلفن‌های ذیل پیگیری کنید.

۱. تلفن رسیدگی به امور دفاتر پیشخوان دولت: ۶۱۹۱۲۲۲۲ - (۰۲۱)

۲. تلفن رسیدگی به امور دفاتر پستی: ۸۴۴۷۰۰۰۰ - (۰۲۱)

۳. تلفن رسیدگی به امور ثبت احوال: ۶۶۷۴۲۸۷۶ - (۰۲۱) و ۶۶۷۱۰۲۷۰ - (۰۲۱)

۴. تلفن مرکز صدور کارت ملی هوشمند ۶۰۹۰۲۷۱۶ - (۰۲۱) و ۶۰۹۰۲۷۱۹ - (۰۲۱)

فرایند ثبت‌‌نام الکترونیکی

برای شروع به سامانه‌ی ثبت‌ نام کارت هوشمند ملی وارد شوید.

صفحه ورودی سایت سازمان ثبت احوال

روی گزینه‌ی سامانه‌ی ثبت‌نام کارت هوشمند ملی کلیک کنید تا پیغام زیر را مشاهده کنید:

صفحه‌ی ورودی ثبت نام کارت ملی

دکمه‌ی ادامه را بزنید تا به صفحه‌ی زیر منتقل شوید:

صفحه واردکرن اطلاعات برای ثبت نام کارت ملی هوشمند

کدملی و سریال شناسنامه‌ی خود را به‌همراه کد امنیتی به‌نمایش‌درآمده به‌دقت وارد کنید. در‌صورتی‌که اطلاعات صحیح باشد، وارد صفحه‌ی ورود مشخصات هویتی می‌شوید.

اطلاعات درخواستی در این قسمت را باید با دقت و با‌توجه‌به مدارک شناسایی خود کامل کنید که شامل تاریخ تولد شمسی و قمری، جنسیت، نام مادر و شماره تلفن همراه می‌شود. همچنین، اگر از اقلیت‌های دینی، ازجمله مسیحی و کلیمی و زرتشتی باشید، باید در کادر مرتبط آن را وارد کنید.

صفحه واردکردن مشخصات هویتی کارت ملی هوشمند

پس از ورود اطلاعات، برای انتخاب دفتر خدمات دولت و گرفتن نوبت صفحه را کمی به پایین بکشید. کد تلفن شهر خود را به‌همراه شماره تلفن در کادر مرتبط وارد و تاریخ مدنظر برای دریافت نوبت مراجعه را انتخاب کنید. سپس روی دکمه‌ی جست‌وجو کلیک کنید.

واردکردن شماره تلفن الزامی نیست؛ ولی در‌صورت واردکردن، نزدیک‌ترین دفاتر خدمات دولت به آدرس شما برایتان نمایش داده می‌شود.

صفحه گرفتن نوبت کارت ملی هوشمند

پس از این کار، نزدیک‌ترین دفاتر شهر شما برایتان به‌نمایش در‌می‌آیند که می‌توانید یکی از آن‌ها را برای مراجعه در تاریخ واردشده انتخاب کنید. اگر نوبت تأیید شود، عبارتی مثل تصویر زیر نمایش داده می‌شود:

انتخاب دفتر پیشخوان خدمات دولت برای کارت ملی هوشمند

درصورت تأیید، یکی از درگاه‌های پرداخت را انتخاب کنید و با کلیک روی دکمه‌ی ثبت اطلاعات و پرداخت و استفاده از کارت بانکی و رمز دوم، هزینه‌ی ۵۰,۰۰۰ تومانی ثبت درخواست صدور کارت ملی هوشمند را بپردازید.

مراجعه به دفتر انتخاب‌شده در تاریخ انتخابی الزامی است. در‌صورتی‌که موفق نشدید در نوبت اخذشده به دفتر مراجعه کنید، تا ۶ روز فرصت دارید این کار را انجام دهید؛ وگرنه پس از سپری‌شدن این مهلت، باید دوباره نوبت بگیرید.

پس از پرداخت هزینه، رسید پیش‌ثبت‌نام برایتان نمایش داده می‌‎شود. آن را چاپ کنید و به‌همراه کارت ملی فعلی و شناسنامه‌ی عکس‌دار و سایر مدارک ذکرشده در نوبت دریافتی به دفتر خدمات دولت انتخابی مراجعه کنید.

رسید پیش ثبت نام کارت ملی هوشمند

مرحله‌ی مراجعه حضوری

پس از دریافت نوبت، برای مراجعه‌ی حضوری لازم است مدارک زیر را همراه ببرید:

  • اصل شناسنامه عکس‌دار
  • کد پستی
  • آدرس محل سکونت
  • شماره تلفن ثابت و همراه

توجه کنید که در همه‌ی دفاتر ثبت‌‌نام، واحد عکس‌برداری مستقر است؛ پس پیشنهاد می‌شود با آمادگی برای گرفتن عکس به دفاتر پیشخوان مراجعه کنید. همچنین، در مراجعه‌ی حضوری اثرانگشت تمام انگشتان شما ثبت خواهد شد.

دریافت کارت ملی هوشمند

مرحله‌ی آخر، دریافت کارت ملی هوشمند است. در این مرحله لازم است متقاضی با اعلام سامانه و با در دست داشتن کارت ملی قبلی خود به دفاتر مراجعه کند و کارت ملی هوشمند خود را تحویل بگیرد.

پیگیری وضعیت ثبت نام

پس از مراجعه به دفتر خدمات پیشخوان برای تکمیل ثبت‌نام و چهره‌نگاری، وضعیت صدور برای شما پیامک می‌شود. بااین‌حال، برای پیگیری می‌توانید از روش‌های زیر استفاده کنید:

۱. گرفتن کد دستوری #6090*4* با گوشی تلفن همراه

پیگیری کارت هوشمند ملی ازطریق کد دستوری
  • 1
    گام اول: کد #6090*4* را با گوشی شماره‌گیری کنید.

  • 2
    گام دوم: شماره‌ی 1 را وارد و ارسال کنید.

  • 3
    گام سوم: اگر کد رهگیری خود را می‌دانید، شماره‌ی 1 و در‌غیراین‌صورت شماره‌ی 2 را وارد کنید.

  • 4
    گام چهارم: اطلاعات درخواستی، از‌جمله کدملی و سریال شناسنامه و تاریخ تولد را مرحله‌به‌مرحله وارد کنید.

پیگیری صدور کارت ملی با کد دستوری

۲. مراجعه به وب‌سایت www.ncr.ir

پیگیری کارت هوشمند ملی از‌طریق وب‌سایت ncr
  • 1
    گام اول: وارد وب‌سایت ncr شوید.

  • 2
    گام دوم: گزینه‌ی سامانه‌ی ثبت‌نام کارت هوشمند ملی را انتخاب کنید.

  • 3
    گام سوم: روی ادامه کلیک کنید.

  • 4
    گام چهارم: روی پیگیری وضعیت کلیک کنید.

  • 5
    گام پنجم: از بالای صفحه یکی از گزینه‌های پیگیری با شماره ملی یا کد رهگیری را انتخاب کنید.

  • 6
    گام ششم: اطلاعات درخواستی را وارد و روی ادامه کلیک کنید.

پیگیری صدور کارت ملی ازطریق سایت ncr
واردکردن اطلاعات برای پیگیری صدور کارت ملی ازطریق سایت ncr

تغییر و ویرایش اطلاعات ثبت‌نام

در‌صورتی‌که مشخصات هویتی خود یا شماره موبایل را اشتباه ثبت کرده یا قصد داشته باشید زمان و مکان تکمیل ثبت‌نام یا تحویل کارت را تغییر دهید، خوشبختانه این کار امکان‌پذیر است. برای این منظور ابتدا وارد وب‌سایت ثبت‌نام شوید و مجدداً مراحل اولیه‌‌‌ی انجام‌شده برای ثبت‌نام، شامل ورود به سامانه و واردکردن کد ملی و شماره سریال شناسنامه را طی کنید.

ویرایش اطلاعات ثبت نامی کارت هوشمند ملی
  • برای تغییر زمان و مکان نوبت، گزینه‌ی «تغییر زمان و مکان تکمیل ثبت‌نام» را انتخاب کنید.
  • برای تغییر اطلاعات هویتی، گزینه‌ی «تغییر مشخصات فردی را انتخاب کنید.

تغییر زمان و مکان ثبت‌نام و مشخصات فردی، تنها قبل از مراجعه‌ی اولیه به دفتر خدمات دولت امکان‌پذیر است.

  • برای تغییر شماره تلفن همراه، گزینه‌ی «تغییر موبایل» را انتخاب کنید.
  • برای تغییر محل دریافت کارت ملی، گزینه‌ی «تغییر محل تحویل کارت» را انتخاب کنید.

امیدواریم این مقاله به تمام ابهامات شما پاسخ داده باشد. اگر نکته‌ی دیگری در این فرایند وجود دارد، آن را به ما در میان بگذارید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات