راهنمای کامل دریافت کارت ملی هوشمند در سال ۱۴۰۴

شنبه 17 خرداد 1404 - 12:10
مطالعه 9 دقیقه
 دریافت کارت ملی هوشمند
کارت هوشمند ملی برای هر ایرانی مدرکی ضروری است. در این مطلب، مراحل ثبت‌نام کارت هوشمند ملی را توضیح می‌دهیم.
تبلیغات

سازمان ثبت احوال کارت ملی هوشمند را با هدف تسهیل فرایند شناسایی، تصدیق هویت و حفظ امنیت اطلاعات فردی هر شهروند برای ورود به فضای مجازی و مبادله‌ی خدمات الکترونیکی و استفاده در مجامع اداری ارائه کرده است.

کارت ملی هوشمند، هویت دیجیتال هر ایرانی را در خود دارد و اطلاعاتی مثل مشخصات شناسنامه‌ای، عکس، اثر انگشت و امضای دیجیتال را به‌صورت امن ذخیره می‌کند. با این کارت می‌توان بسیاری از خدمات دولتی را بدون نیاز به مراجعه‌ی حضوری و از طریق اینترنت دریافت کرد.

برای دریافت کارت ملی هوشمند، ابتدا باید به‌صورت اینترنتی در سامانه ثبت‌احوال ثبت‌نام و نوبت‌گیری کرد. سپس متقاضی باید برای تکمیل مراحل ثبت‌نام حضوری به دفتر مربوط مراجعه کند. پس از صدور کارت، فرد با همراه داشتن کارت قبلی، بار دیگر به دفتر مراجعه می‌کند و کارت جدید را تحویل می‌گیرد. به‌طور خلاصه، مراحل شامل ثبت‌نام، نوبت‌گیری، مراجعه‌ی حضوری، صدور و تحویل کارت است.

کپی لینک

نکاتی که پیش از ثبت نام باید به آن‌ها توجه کنید

توجه به برخی از نکات باعث می‌شود که در زمان و هزینه خود صرفه‌جویی کنید و در صورت نیاز مراحل ثبت نام کارت ملی هوشمند را طی کنید.

کپی لینک

آیا واجد‌ شرایط ثبت‌‌نام هستید؟

قبل از ثبت‌‌نام دقت کنید که واجدان شرایط به دو گروه تقسیم می‌شوند:

۱.  تمامی اتباع ایرانی بزرگ‌تر از ۱۵ سال تمام که شناسنامه‌ی معتبر عکس‌دار دارند و تاکنون (کارت شناسایی ملی یا کارت هوشمند ملی) دریافت نکرده‌اند (کارت اولی‌ها).

۲. کسانی که کارت شناسایی ملی خود را گم کرده‌اند یا یکی از اطلاعات مندرج در کارت شناسایی ملی خود از‌قبیل نام، نام‌خانوادگی، تاریخ تولد، شماره‌ی شناسنامه و نام پدر را تغییر داده‌اند.

اگرچه در برخی از کشورها برای افرادی که در خارج از کشور هستند، نمونه‌ی قدیمی صادر خواهد شد، اما ایرانیان خارج از کشور با مراجعه به سفارت ایران در برخی از کشورها ازجمله انگلستان، آمریکا، سوئد، ترکیه، ارمنستان، چین، ایتالیا، اتریش،‌ سوئد، عمان و آلمان می‌توانند اقدامات لازم جهت دریافت کارت ملی هوشمند را انجام دهند.

کپی لینک

هزینه‌ی صدور کارت و نحوه‌ی پرداخت آن

حداکثر هزینه‌ای که باید به‌عنوان هزینه کارت ملی هوشمند بپردازید، حدود ۲۲۰٬۰۰۰ تومان است. پرداخت این مبلغ به‌صورت الکترونیکی خواهد بود.

کپی لینک

صدور کارت ملی هوشمند چقدر طول می‌کشد؟

اگرچه پس از انجام پیش‌ثبت‌نام و مراجعه به دفتر خدمات دولت، حداکثر تا یک ماه بعد درخواست شما باید تأیید شود و پس‌ از‌ آن کارت ملی صادر شود، دلایلی همچون تقاضای زیاد و دردسترس نبودن بودجه‌ی کافی برای تولید کارت و تراشه ممکن است فرایند دریافت کارت ملی هوشمند را طولانی‌تر کند.

افرادی که ۶ ماه از صدور کارت آن‌ها گذشته است، باید به شعبه مراجعه کنند و اگر این کار را نکنند، کارت آن‌ها باطل می‌شود و برای تحویل باید پول مضاعفی پرداخت کنند.

حضور متقاضی در دفاتر پیشخوان دولت با در دست داشتن کارت ملی، اصل شناسنامه عکس‌دار، کد پستی، آدرس محل سکونت و شماره تلفن ثابت و همراه الزامی است.

باتوجه‌به اینکه در همه‌ی دفاتر ثبت‌نام واحد عکس‌برداری مستقر است، حتماً با آمادگی کامل جهت ثبت عکس برای کارت ملی هوشمند مراجعه کنید (آقایان با پیراهن غیرسفید و بانوان با حجاب رسمی).

کپی لینک

تلفن شکایت از تخلفات

درصورت مشاهده‌ی هرگونه تخلف، می‌توانید موارد را از‌طریق تماس با شماره تلفن‌های ذیل پیگیری کنید.

تلفن رسیدگی به امور دفاتر پیشخوان دولت: ۶۱۹۱۲۲۲۲ - (۰۲۱)

تلفن رسیدگی به امور دفاتر پستی: ۸۴۴۷۰۰۰۰ - (۰۲۱)

تلفن رسیدگی به امور ثبت احوال: ۶۶۷۴۲۸۷۶ - (۰۲۱) و ۶۶۷۱۰۲۷۰ - (۰۲۱)

تلفن مرکز صدور کارت ملی هوشمند: ۶۰۹۰۲۷۱۶ - (۰۲۱) و ۶۰۹۰۲۷۱۹ - (۰۲۱)

کپی لینک

فرایند ثبت‌‌نام الکترونیکی

  • برای شروع به سامانه‌ی ثبت‌ نام کارت هوشمند ملی به آدرس ncr.ir وارد شوید.
صفحه ورودی سایت سازمان ثبت احوال
  • روی گزینه‌ی سامانه‌ی ثبت‌نام کارت هوشمند ملی کلیک کنید تا پیغام زیر را مشاهده کنید:
صفحه‌ی ورودی ثبت نام کارت ملی
  • دکمه‌ی ادامه را بزنید تا به صفحه‌ی زیر منتقل شوید:
صفحه واردکرن اطلاعات برای ثبت نام کارت ملی هوشمند
  • کد ملی و سریال شناسنامه‌ی خود را به‌همراه کد امنیتی به‌نمایش‌درآمده وارد کنید. در‌صورتی‌که اطلاعات صحیح باشد، وارد صفحه‌ی ورود مشخصات هویتی می‌شوید.

اطلاعات درخواستی در این قسمت را باید با دقت و با‌توجه‌به مدارک شناسایی خود کامل کنید که شامل تاریخ تولد شمسی و قمری، جنسیت، نام مادر و شماره تلفن همراه می‌شود. همچنین، اگر از اقلیت‌های دینی، ازجمله مسیحی و کلیمی و زرتشتی باشید، باید در کادر مرتبط آن را وارد کنید.

صفحه واردکردن مشخصات هویتی کارت ملی هوشمند
  • پس از ورود اطلاعات و تأیید هویت، برای انتخاب دفتر خدمات الکترونیک دولت و گرفتن نوبت، صفحه را کمی به پایین بکشید. کد تلفن شهر خود را به‌همراه شماره تلفن در کادر مرتبط وارد و تاریخ مدنظر برای دریافت نوبت مراجعه را انتخاب کنید. سپس روی دکمه‌ی جست‌وجو کلیک کنید.

واردکردن شماره تلفن الزامی نیست؛ ولی در‌ صورت واردکردن، نزدیک‌ترین دفاتر خدمات دولت به آدرس شما برایتان نمایش داده می‌شود.

صفحه گرفتن نوبت کارت ملی هوشمند
  • پس از این کار، نزدیک‌ترین دفاتر شهر شما برایتان به‌نمایش در‌می‌آیند که می‌توانید یکی از آن‌ها را برای مراجعه در تاریخ واردشده انتخاب کنید. اگر نوبت تأیید شود، عبارتی مثل تصویر زیر نمایش داده می‌شود:
انتخاب دفتر پیشخوان خدمات دولت برای کارت ملی هوشمند
  • در صورت تأیید، یکی از درگاه‌های پرداخت را انتخاب کنید و با کلیک روی دکمه‌ی ثبت اطلاعات و پرداخت و استفاده از کارت بانکی و رمز دوم، به ثبت درخواست صدور کارت ملی هوشمند بپردازید.

مراجعه به دفتر انتخاب‌شده در تاریخ انتخابی الزامی است. در‌صورتی‌که موفق نشدید در نوبت اخذشده به دفتر مراجعه کنید، تا ۶ روز فرصت دارید این کار را انجام دهید؛ وگرنه پس از سپری‌شدن این مهلت، باید دوباره نوبت بگیرید.

  • پس از پرداخت هزینه، رسید پیش‌ثبت‌نام برایتان نمایش داده می‌‎شود. آن را چاپ کنید و به‌همراه کارت ملی قدیمی و شناسنامه‌ی عکس‌دار و سایر مدارک ذکرشده در نوبت دهی کارت ملی هوشمند به دفتر خدمات دولت انتخابی مراجعه کنید.
رسید پیش ثبت نام کارت ملی هوشمند
  • پس از دریافت نوبت، برای مراجعه‌ی حضوری لازم است مدارک لازم برای کارت ملی هوشمند را همراه ببرید:

- اصل شناسنامه عکس‌دار

- کد پستی

- آدرس محل سکونت

- شماره تلفن ثابت و همراه

همه‌ی دفاتر ثبت‌‌نام، واحد عکس‌برداری مستقر است؛ پس پیشنهاد می‌شود با آمادگی برای گرفتن عکس به دفاتر پیشخوان مراجعه کنید. همچنین، در مراجعه‌ی حضوری اثر انگشت تمام انگشتان شما ثبت خواهد شد.

  • مرحله‌ی آخر، دریافت کارت ملی هوشمند است. در این مرحله متقاضی باید با اعلام سامانه و با در دست داشتن کارت ملی قبلی خود به دفاتر مراجعه کند و کارت ملی هوشمند خود را تحویل بگیرد.
کپی لینک

پیگیری وضعیت ثبت نام کارت ملی هوشمند

پس از مراجعه به دفتر خدمات پیشخوان برای تکمیل ثبت‌نام و چهره‌نگاری، وضعیت صدور برای شما پیامک می‌شود. بااین‌حال، برای پیگیری کارت ملی هوشمند می‌توانید از روش‌های زیر استفاده کنید:

کپی لینک

۱. استفاده از کد دستوری

  • کد #6090*4* را با گوشی تلفن همراه بگیرید.
  • شماره 1 را بگیرید و وارد بخش مربوط به کارت هوشمند ملی شوید.
  • گزینه‌ی 1 را وارد کنید تا بتوانید براساس کد ملی خود به پیگیری وضعیت کارت ملی هوشمند بپردازید.
کپی لینک

۲. پیگیری با شماره ملی یا کد رهگیری ثبت نام

  • وارد وب‌سایت ncr شوید.
  • گزینه‌ی سامانه‌ی ثبت‌نام کارت هوشمند ملی را انتخاب کنید.
  • روی ادامه کلیک کنید.
  • روی پیگیری وضعیت کلیک کنید.
  • از بالای صفحه یکی از گزینه‌های پیگیری با شماره ملی یا کد رهگیری را انتخاب کنید.
  • اطلاعات درخواستی را وارد و روی ادامه کلیک کنید.
پیگیری صدور کارت ملی ازطریق سایت ncr
واردکردن اطلاعات برای پیگیری صدور کارت ملی ازطریق سایت ncr
کپی لینک

تغییر و ویرایش اطلاعات ثبت‌نام

در‌صورتی‌که مشخصات هویتی خود یا شماره موبایل را اشتباه ثبت کرده یا قصد داشته باشید زمان و مکان تکمیل ثبت‌نام یا تحویل کارت را تغییر دهید، خوشبختانه این کار امکان‌پذیر است و می‌توانید اینگونه مشکلات کارت ملی هوشمند را برطرف کنید.

  • برای این منظور ابتدا وارد وب‌سایت ثبت‌نام شوید و مجدداً مراحل دریافت کارت ملی اولیه‌‌‌ی انجام‌شده برای ثبت‌نام، شامل ورود به سامانه و وارد کردن کد ملی و شماره سریال شناسنامه را طی کنید.
ویرایش اطلاعات ثبت نامی کارت هوشمند ملی
  • برای تغییر زمان و مکان نوبت، گزینه‌ی «تغییر زمان و مکان تکمیل ثبت‌نام» را انتخاب کنید.
  • برای تغییر اطلاعات هویتی، گزینه‌ی «تغییر مشخصات فردی» را انتخاب کنید.

تغییر زمان و مکان ثبت‌نام و مشخصات فردی، تنها قبل از مراجعه‌ی اولیه به دفتر خدمات دولت امکان‌پذیر است.

  • برای تغییر شماره تلفن همراه، گزینه‌ی «تغییر موبایل» را انتخاب کنید.
  • برای تغییر محل دریافت کارت ملی، گزینه‌ی «تغییر محل تحویل کارت» را انتخاب کنید.

امیدواریم این مقاله‌ی راهنمای کارت ملی هوشمند به تمام ابهامات شما پاسخ داده باشد و اگر نکته‌ی دیگری در فرایند مذکور وجود دارد، آن را به ما در میان بگذارید.

سوالات متداول

  • چگونه کارت ملی هوشمند دریافت کنیم؟

    برای دریافت کارت ملی هوشمند، ابتدا باید به سایت سازمان ثبت‌ احوال به نشانی www.ncr.ir مراجعه کرده و در بخش «ثبت‌نام کارت ملی هوشمند» اطلاعات هویتی خود را وارد کنید. پس از ثبت‌نام اینترنتی و پرداخت هزینه، نوبت دهی کارت ملی برای مراجعه‌ی حضوری انجام خواهد شد. در زمان مراجعه، مدارکی مثل شناسنامه، کارت ملی قدیمی اصلی یا کارت ملی المثنی و رسید پرداخت را همراه داشته باشید. پس از انجام مراحل انگشت‌نگاری، عکس‌برداری و تأیید اطلاعات، کارت ظرف چند هفته صادر شده و از طریق پیامک اطلاع‌رسانی می‌شود تا برای دریافت آن اقدام کنید.

  • مدارک لازم برای کارت ملی هوشمند چیست؟

    مدارک کارت ملی هوشمند، شامل اصل شناسنامه عکس‌دار، اصل کارت ملی قدیمی و یک قطعه عکس ۴×۳ جدید با پس‌زمینه سفید است. علاوه‌بر ضرورت در دست داشتن شناسنامه برای کارت ملی هوشمند، حضور شخص متقاضی در زمان مراجعه نیز الزامی است.

  • هزینه صدور کارت ملی هوشمند چقدر است؟

    در سال ۱۴۰۴، هزینه صدور کارت ملی هوشمند برای نخستین‌بار حدود ۲۲۰ هزار تومان تعیین شده است.

  • چقدر طول می‌کشد تا کارت ملی هوشمند صادر شود؟

    در حالت عادی زمان لازم برای صدور کارت ملی هوشمند حدود یک ماه است؛ اما در حال حاضر، شاید بین ۵ تا ۶ ماه زمان ببرد. این تأخیر عمدتاً به دلیل مشکلات در تأمین بدنه کارت و تراشه‌های آن است.

  • چگونه می‌توان وضعیت کارت ملی را پیگیری کرد؟

    شما می‌توانید با استفاده از سه روش مختلف وضعیت کارت ملی خود را پیگیری کنید. این روش‌ها شامل استفاده از کد USSD، پیگیری با کد ملی و پیگیری ازطریق کدرهگیری ثبت‌نام می‌شود.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟

داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

با چشم باز خرید کنید
زومیت شما را برای انتخاب بهتر و خرید ارزان‌تر راهنمایی می‌کند
ورود به بخش محصولات