ساق پای مصنوعی هوشمند برای معلولان در ایران ساخته شد

چهارشنبه ۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۵:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
مخترع ایرانی موفق به طراحی و ساخت ساق پای مصنوعی و هوشمندی شده است که به خوبی می‌تواند جایگزین مناسبی برای پاهای مصنوعی باشد.
تبلیغات

کیومرث مقصودی - فارغ التحصیل رشته‌ی مهندسی برق از دانشگاه صنعتی اصفهان، طراح و سازننده‌ی «ساق پای منعطف و هوشمند برای معلولان» در باره‌ی این طرح می‌گوید:

ساق پای هوشمند، یک سیستم کاملا مکانیکی و کاربردی است که با پروتزهای مصنوعی که در حال حاضر مورد استفاده قرار می‌گیرند، تفاوت‌های زیادی دارد. اگر این ساق پای هوشمند در بدن فرد معلول گذاشته شود، فرد می‌تواند همانند یک انسان عادی، بدون علائم نقص عضو (لنگیدن) راه برود. ساق پای هوشمند منعطف است و این بدان معناست که زاویه قرارگیری فرد در حین راه رفتن و نشستن را تشخیص داده و نسبت به همان زاویه تغییر حالت می‌دهد.کیومرث مقصودی - فارغ التحصیل رشته‌ی مهندسی برق از دانشگاه صنعتی اصفهان

با استفاده از ساق پای هوشمند فشار قوزک پای فرد معلول قابل تنظیم می‌شود. این ساق پا، قابلیت شناسایی شیب بدن فرد نسبت به زمین را دارد که در این صورت عملکرد صحیحی از خود نشان می‌دهد و فرد می‌تواند به موقع در حالت تعادل قرار گیرد.

ساخت بیشتر پروتزها در داخل کشور صورت نمی‌گیرد. این در حالی است که ساخت نمونه اولیه صنعتی ساق پاهای هوشمند هزینه‌ای معادل یک میلیون تومان داشت در صورتیکه پروتزهای پای مصنوعی که در حال حاضر مورد استفاده قرار می‌گیرند، ۵ میلیون تومان هستند. به گفته کیومرث مقصودی با ورود به ساخت این ساق پاها در کشور می‌توانیم تحولی را در این عرصه ایجاد کنیم.کیومرث مقصودی - فارغ التحصیل رشته‌ی مهندسی برق از دانشگاه صنعتی اصفهان

پروسه زمانی ساخت ساق‌های مصنوعی در کشور برای هر فردی طولانی است، به طوریکه باید بر طبق بدن فرد معلول ساخته شود. ساق پای هوشمند، قابل تنظیم برای افراد معلول است و امیدواریم که در سال های آینده در قالب یک پکیج به معلولان ارائه شود تا کمترین زمان برای طراحی و نصب پروتز صرف شود. فرد معلول می تواند، خود، تنظیمات ساق پای هوشمند را انجام دهد و استفاده کند تا یک زندگی عادی را تجربه کند.

کیومرث مقصودی، دارای هفت سال سابقه تحقیقاتی در تجهیزات پزشکی است و ساق پای هوشمند و منعطف را در یک شرکت دانش بنیان علوم پزشکی طراحی کرده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات