هند سرانجام سقوط سطح‌نشین خود را تایید کرد

جمعه ۸ آذر ۱۳۹۸ - ۱۸:۴۰
مطالعه 2 دقیقه
هند پس از گذشت حدود دو ماه سرانجام تأیید کرد سطح‌نشین ویکرام که در زمان فرود ارتباط با آن قطع شده بود، روی ماه سقوط کرده است.
تبلیغات

در اواسط ماه شهریور بود که تلاش‌های کشور هند برای ثبت یک رویداد تاریخی، بدون نتیجه به پایان رسید. تمام امیدهای بلندپروازانه‌ی این کشور در گرو فرود آرام فضاپیمای چاندرایان 2 (Chandrayaan-2) روی سطح ماه بود؛ عملیاتی که در صورت موفقیت به اولین مأموریت رباتیک در قطب جنوب اکتشاف‌نشده‌ی ماه تبدیل می‌شد و هند را به چهارمین کشور تاریخ تبدیل می‌کرد که موفق به  نشاندن یک کاوشگر بر سطح ماه شده است.

متاسفانه بخت با هندی‌ها یار نبود و مأموریت با شکست مواجه شد. در آن زمان سازمان فضایی هند (ISRO) توضیحات زیادی درباره‌ی دلایل شکست مأموریت به جز قطع نابهنگام ارتباط ارائه نکرد و اعلام کرد در حال بررسی اطلاعات است.

اکنون دولت هند در پاسخ به پرسش یک نماینده مجلس این کشور بیانیه نهایی خود درباره‌ی حادثه سقوط فضاپیما را به‌صورت گزارشی خلاصه ارائه کرده که در آن عملکرد ناصحیح پیشرانه‌های ویکرام علت اصلی سقوط اعلام شده است. جیتندرا سینگ وزیر امور فضایی هند در این‌باره گفت:

در مرحله‌ی دوم فرود، کاهش سرعت بیش از مقدار برنامه‌ریزی شده بود. به خاطر این تغییر، شرایط ابتدایی در آغاز مرحله‌ی ترمزگیری اولیه فراتر از پارامترهای برنامه‌ریزی شده بودند. به همین دلیل ویکرام در ۵۰۰ متری محل فرود تعیین‌شده سقوط کرد.

وی مشخص نکرد دلیل خرابی سامانه‌ی فرود ویکرام چه بوده است.

Chandrayaan-2 / چاندریان 2
تصویری هنری از سطح‌نشین و ماه‌نورد مأموریت چاندرایان ۲.

به‌نظر می‌رسد این بیانیه اولین تأیید رسمی دولت هند مبنی بر سقوط سطح‌نشین خود است. در اطلاعیه‌های عمومی پیشین سازمان فضایی هند درباره‌ی ویکرام که آخرین آن در تاریخ ۱۰ سپتامبر (۱۹ شهریور) یعنی چند روز بعد از زمان معین‌شده برای فرود در وب‌سایت این سازمان قرار گرفت، اعلام شده است سطح نشین پیدا شده؛ اما هنوز ارتباط با آن قطع است.

عملکرد ناصحیح پیشرانه‌های ویکرام علت اصلی سقوط اعلام شده است

البته جیتندرا سینگ در توضیحات  خود به این نکته اشاره کرد که سایر اجزا مأموریت چاندرایان ۲ مشکلی نداشته و این مدارگرد در زمان گردش به دور ماه به جمع‌آوری اطلاعات ادامه خواهد داد. وی افزود:

اغلب قسمت‌های این مأموریت شامل پرتاب، مانورهای حیاتی مداری، جداسازی سطح‌نشین، کاهش سرعت و مرحله ترمزگیری پایانی با موفقیت انجام شدند. از منظر اهداف علمی، تمام ۸ ابزار فوق پیشرفته‌ی مدارگرد طبق طراحی عمل کرده و در حال ارائه‌ی اطلاعات ارزشمند علمی هستند.

با این وجود باید گفت که فرود ناموفق یک شکست برای پروژه چاندرایان ۲ محسوب می‌شود که هزینه‌ی تقریبی آن ۱۳۵ میلیون دلار برآورد شده است. اما این مورد تنها حادثه این چنینی در مدت اخیر محسوب نمی‌شود. چند ماه پیش نیز یک پروژه‌ی خصوصی برای فرود آوردن ربات کاوشگر با از دست دادن موتور اصلی و قطع ارتباط با کنترلگر‌های زمینی در لحظات آخر فرود شکست خورد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات