آپدیت جدید گوگل مپس با تمرکز بر هوش مصنوعی از راه رسید

جمعه ۵ آبان ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
آیکون نسخه iOS گوگل مپس / Google Maps روی صفحه آیفون از نمای نزدیک
از یافتن بهترین کافه‌ی شهر گرفته تا زیباترین منظره‌ی کوه‌نوردی، به لطف قابلیت‌های جدید گوگل شاید برای همیشه از پرسیدن نظر اطرافیان خلاص شوید.
تبلیغات

گوگل مجموعه‌ای از ویژگی‌های جدید مبتنی بر هوش مصنوعی را به مپس اضافه می‌کند؛ در نتیجه تجربه‌ی استفاده از آن فراگیر‌تر، راحت‌تر و همینطور یافتن مکان‌های جدید، آسان‌تر از همیشه خواهد بود.

بر اساس بیانیه‌ی گوگل، هدف نهایی، شبیه‌تر‌شدن هرچه بیشتر مپس به موتورِ جست‌و‌جوی این شرکت است؛ جایی که مردم علاوه‌بر امکان دریافت مسیریابی، درخواست‌های گوناگونی مثل «بهترین قهوه» یا «کارهایی که باید در توکیو انجام داد» را وارد و نتایج مرتبط را دریافت کنند؛ گوگل می‌خواهد مردم الگوریتم قدرتمندش را برای یافتن مکان‌ها و تجربیات جدید در مپس به کار بگیرند.

کریس فیلیپس، نایب‌رئیس و مدیر کل Geo، تیمی در گوگل که مسئولیت تمامی محصولات نقشه‌برداری و موقعیت‌یابی را بر‌عهده دارد، گفت: «[هوش مصنوعی] در همه‌چیز نقش کلیدی ایفا می‌کند؛ مانند کمک‌کردن به شما برای مسیریابی، رفت‌و‌آمد، یافتن رستوران‌های جدید، اینکه کجا بروید و چه زمانی بروید. این‌ها همه تصمیمات مهمی هستند که مردم روزانه می‌گیرند.»

مدیر ارشد گوگل: هوش مصنوعی در همه‌چیز نقش کلیدی ایفا می‌کند

در زمانی که گوگل و شرکت‌هایی چون اپل در جبهه‌ی هوش مصنوعی به نبرد مشغولند؛ غول صنعت جست‌و‌جو برای نشان دادن توانایی‌های خود در برابر رقبا، به محصولات پرطرفداری چون مپس متوسل شده است و این سرویس را مثل موتور جست‌و‌جویش، روز‌به‌روز با هوشِ‌مصنوعی ترکیب می‌کند.

به گفته‌ی فیلیپس، آینده‌ی مپس ضمن تبلیغ «انتخاب‌های تجدیدپذیر» مثل دوچرخه‌سواری و استفاده از وسایل نقلیه‌ی عمومی، «بصری‌تر و فراگیر‌تر» خواهد بود. به‌علاوه، به‌خاطر امکان شخصی‌سازی‌ بیشتر، گوگل API‌‌-های نقشه‌برداری خود را در اختیار توسعه‌دهندگان، شهر‌ها و خودروسازان قرار می‌دهد.

گوگل با تحلیل میلیارد‌ها تصویری که کاربران به‌اشتراک گذاشته‌اند، امکان جست‌و‌جوی موارد خاصی چون مکان‌هایی با ویژگی‌های مدنظر کاربران را در مپس ممکن می‌کند؛ افراد می‌توانند سؤال بپرسند و بر اساس تحلیل هم‌زمان تصاویر، مکان‌های نزدیک به خود را بیابند.

شرکت مادر اندروید از میدان‌های تابشی عصبی (NRF)، فرمی از هوش مصنوعی مولد، برای ترکیب میلیارد‌ها تصویر هوایی، خیابانی و درون ساختمانی برای ایجاد نماهای فراگیر ۳۶۰ درجه استفاده می‌کند. سپس این شرکت با استفاده از تاریخچه‌ی داده‌های ترافیکی و الگوریتم‌های پیش‌بینی‌کننده‌ی خود، بهترین زمان برای رفتن به جایی را با توجه به ترافیک در مسیر مشخص می‌کند.

اسکرین شات گوگل مپس روی گوشی

گوگل هم‌چنین می‌خواهد به پرسش همیشگی رانندگان خودرو‌ برقی درباره‌ی کار‌کردن یا نکردن یک ایستگاه شارژ پاسخ دهد؛ بدین منظور، این شرکت آخرین زمانی که هر شارژر استفاده شده را نمایش می‌دهد تا رانندگان درباره‌ی فعال بودن یا نبودن آن تصمیم بگیرند. جزئیات بیشتری مثل سازگاری و سرعت شارژ ایستگاه‌های شارژ نیز کم‌کم به مپس اضافه خواهند شد.

سازندگانی که برای سیستم‌های ناوبری داخل خودروهای خود از گوگل مپس استفاده می‌کنند نیز می‌توانند با استفاده از Places API جدید، اطلاعات هم‌زمان ایستگاه‌های شارژ مثل مکان، نوع دوشاخه و سرعت شارژشان را مستقیماً در صفحه‌ی ناوبری نشان دهند.

قابلیت های جدید سرویس نقشه گوگل هوش مصنوعی

یکی از ویژگی‌های جالب‌ توجه اضافه شده، نمای فراگیر یا Immersive View است؛ این ویژگی که اوایل سال جاری میلادی معرفی شد، با نشان دادن نمایی سه‌بعدی به کاربران کمک می‌کند که مسیر و مقصد انتخابی خود را بهتر ببینند. اطلاعاتی چون موقعیت مکان‌های تجاری، آب‌وهوا و ترافیک نیز در دسترس خواهد بود. این ویژگی هم‌اکنون در اندروید و iOS برای ۱۵ شهر جهان از جمله لندن و نیویورک فعال است.

سازنده‌ی سری گوشی پیکسل قابلیت واقعیت‌ افزوده‌ی خود که پیش از این «جست‌و‌جو با نمای زنده‌» نامیده می‌شد را به «لنز در مپس» تغییرنام داده است. کاربر با این ویژگی می‌تواند از دوربین گوشی خود به عنوان یک ابزار واقیت‌افزوده استفاده و با گرفتن آن به سمت جهت‌های مختلف، مکان‌های نزدیک به خود را پیدا کند. این ویژگی هم‌اکنون در ۵۰ شهر جدید دردسترس است.

قابلیت های ۲۰۲۳ گوگل مپ

سیستم مسیریابی گوگل مپس نیز با رنگ‌های جدید، ساختمان‌های واقعی‌تر و بهبود جزئیات خطوط برای خروجی‌های بزرگراه‌ها رنگ‌ولعابی تازه به خود گرفته است؛ این ویژگی‌ها در ۱۲ کشور از جمله آمریکا و آلمان دردسترس قرار می‌گیرند. کاربران آمریکایی نیز برای اولین بار می‌توانند خطوط‌ پر‌سرنشین (HOV) را ببینند. اطلاعات محدودیت‌ سرعت نیز به ۲۰ کشور دیگر افزوده شده است.

سؤال این است که آیا کاربران، پیشرفت‌های مورد بحث را می‌خواهند یا نه؟ سردرگمی ایجاد شده از وجود قابلیت‌های بی‌شمار، می‌تواند برخی را به سمت گزینه‌هایی چون Apple Maps سوق دهد؛‌ اما گوگل باور دارد که ویژگی‌های جدید مپس، به حفظ برتری این شرکت در حوزه‌ی اپلیکیشن‌های نقشه‌یابی کمک می‌کند.

داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات