پاور بی آی چیست؛ ابزار هوش تجاری Power BI به زبان ساده

جمعه ۲۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۱:۳۰
مطالعه 5 دقیقه
لوگو پاور بی‌آی میاکروسافت و برنامه آن در نمایشگر گوشی و تبلت
اگر قصد دارید برای کسب‌کار خود از سرویس‌های تجزیه و تحلیل داده کمک بگیرید سرویس Power BI گزینه‌ی مناسبی برایتان خواهد بود!
تبلیغات

یکی از مهم‌ترین عناصر موفقیت در یک کسب‌وکار جمع‌آوری گزارش دقیق از تمامی فعالیت‌های اساسی ازجمله فروش، بازدهی بازاریابی، ارتباط با مشتریان و تحلیل رفتار آن‌ها است.

روش‌ها و ابزارهای مختلفی برای دستیابی به این اطلاعات و گزارش‌ها وجود دارد که یکی از آن‌ها Power BI مایکروسافت است. در این مقاله قصد داریم بدانیم پاور بی آی (Power BI) چیست و چه قابلیت‌هایی دارد.

Power BI به زبان ساده

مایکروسافت Power BI مجموعه‌ای از ابزار هوش تجاری یا به تعبیر دیگر هوشمندی کسب‌وکار است که در قالب سرویس نرم‌افزاری ارائه می‌شود. با Power BI می‌توان داده‌های کسب‌وکار را درون سرویس ابری تجزیه‌وتحلیل کرد، نتایج را به‌صورت گرافیکی پردازش کرد و به صورت مستقیم روی هر دستگاهی با سایر افراد به‌اشتراک گذاشت.

نمودار کاربری Power BI

تجزیه‌وتحلیل‌های ابزار Power BI به شما امکان می‌دهدفرآیندهای تجاری خود و مسیر موفقیت شرکت را پایش کنید. علاوه‌براین، یافته‌های به‌دست آمده از ابزار Power BI مایکروسافت می‌تواند برای تصمیم‌گیری آگاهانه براساس داده‌های لحظه‌ای مفید باشد.

سیستم Power BI همیشه جدیدترین داده‌ها از منابع مختلف را در قالب فرمت‌های متناسب برای شما فراهم می‌کند؛ بنابراین، می‌توان پایدگاه داده‌ای متفاوت و وب‌سرویس‌های متنوع فایل‌ها و منابع داده‌ای مختلف را ازطریق آن به کار گرفت.

ویژگی‌های اصلی نرم افزار پاور بی آی

مایکروسافت انواع ویژگی‌های مرتبط با تجزیه‌وتحلیل داده را در Power BI گنجانده است که تعدادی از مهم‌ترین آن‌ها شامل موارد زیر می‌شوند.

هوش مصنوعی: کاربران به ابزارهای هوش مصنوعی تشخیص تصویر و تجزیه‌وتحلیل متن دسترسی دارند و می‌توانند مدل‌های یادگیری ماشینی را با استفاده از ظرفیت‌های خودکار ML ایجاد کنند و با یادگیری ماشینی Azure ادغام شوند.

پشتیبانی از به‌کارگیری هیبریدی: این ویژگی اتصالات داخلی فراهم می‌کند که به ابزارهای Power BI اجازه خواهند داد به تعدادی از منابع مختلف از مایکروسافت گرفته تا Salesforce و سایر فروشندگان متصل شوند.

بررسی سریع: این قابلیت به کاربران امکان می‌دهد تا زیرمجموعه‌هایی از داده‌ها را ایجاد کرده و به‌طور خودکار تجزیه‌وتحلیل را روی آن اطلاعات اعمال کنند.

سازگاری با مدل داده مشترک: پاور بی‌آی با مدل‌ داده مشترک سازگار است و اجازه استفاده از طرح‌های مدل داده را فراهم می‌کند.

نقاشی مردی در حال کار با Power BI

آماده‌سازی سلف‌سرویس داده‌ها: با کمک Power Query تحلیلگران کسب‌وکار می‌توانند داده‌های بزرگ را در وب‌سرویس Power BI دریافت، تبدیل، ادغام و غنی‌سازی کنند. افزون‌براین، داده‌های دریافت شده را می‌توان در چندین مدل پاور بی‌آی یا گزارش‌ها و داشبوردهای مختلف به‌اشتراک گذاشت.

مدل‌سازی: این قابلیت به کاربران امکان می‌دهد مدل‌های داده‌ای پیچیده را براساس موضوع به نمودارهای متمایز تبدیل کنند و امکان مشخص کردن خصوصیات مشترک و نمایش و تغییر خصوصیات و تنظیم نمایش پوشه‌هایی برای مصرف ساده‌تر مدل‌های پیچیده داده را داشته باشند.

یکپارچگی با کورتانا: این ویژگی که بیشتر در گوشی هوشمند استفاده می‌شود، به کاربر اجازه می‌دهد با استفاده از دستورهای صوتی دستیار دیجیتالی مایکروسافت را به‌کار بگیرد و داده‌های مدنظر خود را فراخوانی کند.

شخصی‌سازی: این ویژگی به توسعه‌دهندگان امکان می‌دهد که ظاهر پیش‌فرض و تصویر‌سازی‌ها و ابزارهای گزارش‌ها را براساس سلیقه خود تغییر دهند یا ابزار جدیدی وارد پلتفرم کنند.

APIهای مختلف برای یکپارچه‌سازی: توسعه‌دهندگان می‌توانند با کمک نمونه کد و API داشبورد پاور بی‌آی را در سایر نرم‌افزارها اضافه کنند.

مزایای سیستم پاور بی آی

مردی در حال کار با Power BI
  • اتصال، پردازش، مدل‌سازی و به‌تصویر کشیدن داده‌ها به‌وسیله پلتفرم هوش تجاری یکپارچه آسان می‌شود.
  • انجام تجزیه و تحلیل (در لحظه) و ایجاد آسان گزارش‌های حرفه‌ای و تعاملی بدون نیاز به دانش برنامه‌نویسی، دیگر مزیت پاور بی‌آی مایکروسافت به‌حساب می‌آید.
  • انتشار ساده گزارش‌ها در دستگاه‌های مختلف.
  • امکان انجام تجزیه و تحلیل بر روی دستگاه‌هایی مانند گوشی هوشمند یا تبلت در هر مکان و لحظه‌ای با برنامه‌های Power BI روی انواع دستگاه‌های موبایل.
  • دریافت هشدار در زمان تغییر در داده‌ها.
  • آمادگی همیشه برای استفاده و شخصی‌سازی آسان قالب‌ها.
  • امکان یکپارچه‌سازی با دیگر سیستم‌های مبتنی بر سرویس‌های ابری مثل SharePoint، CRM یا ERP.

جایگزین پاور بی آی

رقبای سرویس Power BI

اگر به‌دنبال گزینه‌های جایگزین برای سرویس Power BI مایکروسافت هستید، می‌توانید در بین چندین نمونه از رقبای این سرویس تجزیه‌وتحلیل کسب‌وکار یک‌کدام را انتخاب کنید.

در این بین می‌توان به سرویس‌هایی ازجمله Tableau به‌دلیل تحلیل عمیق در KPI، سرویس Sisene متناسب برای شرکت‌های متوسط، سرویس QlikSense با قالب‌های ازپیش ساخته جذاب، گزینه اقتصادی ثبت KPI سرویس Zoho Analytics و شاید سرویس Holistics مراجعه کنید که برای کاربران غیر فناوری مناسب است.

فهرست رقبای پاور بی آی را می‌توان همچنان با سرویس‌های Mixpanle به‌دلیل کاربری آسان آن و Geckoboard به‌خاطر افزودن داشبوردها روی تلویزیون اشاره کرد.

منابع یادگیری Power BI در یوتیوب

یوتیوب امروزه یکی از مهم‌ترین منابع یادگیری است که با پیداکردن کانال‌های مطمئن و فنی می‌تواند به‌عنوان یکی از کاربردی‌ترین منابع آموزشی نقش‌آفرینی کند. بهترین کانال‌های یوتیوب برای یادگیری Power BI را می‌توان طبق فهرست زیر معرفی کرد.

۱- کانال یوتیوب Guy in a Cube: این کانال تقریباً اولین انتخاب بسیاری از افراد در یادگیری Power BI به‌حساب می‌آید. این کانال علاوه‌بر اشتراک‌گذاری آخرین اخبار درباره پاور بی‌آی، ترفندها و آموزش استفاده از ابزار آن را نیز پوشش می‌دهد و ویدئوهای آن‌ به‌شدت فنی و با کیفیت هستند.

۲- کانال یوتیوب BI Elite: این کانال یوتیوب از سال ۲۰۱۷ فعالیت خود را آغاز کرده است. کانال یوتیوب BI Elite روی ترفند‌ها و روش‌های استفاده از پاور بی‌آی متمرکز است که بدون شک کاربر متوسط از آن‌ها اطلاعی ندارد.

۳- کانال یوتیوب SQLBI: این کانال یوتیوب می‌تواند اولین ایستگاه برای یادگیری درباره DAX درون Power BI و SSAS برای اکثر کاربران باشد. درحالی که در سال ۲۰۲۰ میلادی فرایند ساخت و تولید محتوای ویدئویی برای یوتیوب را آغاز کردند و بالاخره ساخت کانال یوتیوب خود را نهایی کردند، وبلاگ آن‌ها یکی از محبوب‌ترین بلاگ‌هایی است که در اینترنت پیدا می‌شود.

جمع‌بندی

با‌این تفاسیر، اگر قصد دارید برای کسب‌کار خود از سرویس‌های تجزیه و تحلیل داده کمک بگیرید سرویس Power BI مایکروسافت می‌تواند قابلیت‌های زیادی را دراختیار شما قرار دهد. نکته خوب درباره این سرویس، رایگان بودن همیشگی Power BI Desktop برای کاربران است؛ البته سرویس Power BI نسخه پولی و رایگان خود را دارد که با توجه به انتخاب کاربر ویژگی‌های خاصی را ارائه خواهد کرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات