تیک‌تاک احتمالا در سال ۲۰۲۲ سومین شبکه‌ی اجتماعی بزرگ جهان خواهد شد

سه‌شنبه ۳۰ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
براساس پیش‌بینی‌های انجام شده، پلتفرم تیک‌تاک می‌تواند به جایگاه سومین پلتفرم اجتماعی بزرگ جهان دست یابد.
تبلیغات

یک پیش‌بینی جدید، تیک‌تاک را پس از فیسبوک و اینستاگرام، به‌عنوان سومین شبکه‌ی اجتماعی بزرگ جهان معرفی کرده است. اینسایدر اینتلیجنس (Insider Intelligence) که قبلا با نام eMarketer شناخته می‌شد، در پیش‌بینی افتتاحیه‌ی خود، درمورد پلتفرم تیک‌تاک اعلام کرده است که این شبکه‌ی اجتماعی پس از رشد ۵۹٫۸ درصدی در سال ۲۰۲۰ و به‌دنبال آن رشد ۴۰٫۸ درصدی در سال ۲۰۲۱، در سال ۲۰۲۲ به ۷۵۵ میلیون کاربر فعال ماهانه دست خواهد یافت.

به گزارش تک‌کرانچ، طبق آخرین آمار، فیسبوک ۲٫۹۱ میلیون کاربر فعال ماهانه دارد که این یعنی تعداد کاربران فعال این پلتفرم اجتماعی در نسبت سال‌به‌سال حدود ۶ درصد رشد داشته است. اخیرا کارمندان اینستاگرام نیز این موضوع را فاش کرده‌اند که این شبکه‌ی اجتماعی رکورد دو میلیارد کاربر فعال ماهانه را ثبت کرده است. برای مقایسه باید اشاره کنیم طبق آخرین گزارش رسمی آمار کاربران این اپلیکیشن که در ژوئن ۲۰۱۸ منتشر شده است، تعداد کاربران فعال ماهانه‌ی آن یک میلیارد نفر بوده است.

با این‌حال، اینسایدر اینتلیجنس به این مورد اشاره کرده است که در پیش‌بینی‌های سال ۲۰۲۲ خود از مجموعه‌ای متفاوت از محاسبه‌ها استفاده کرده است. این شرکت تعریف خاص خود را از تعداد کاربران فعال ماهانه دارد که شاید با تعریفی که سایر شرکت‌های تجزیه‌وتحلیل از آن بهره می‌برند متفاوت باشد. به‌عنوان مثال این شرکت فقط کاربرانی را که حداقل یک‌بار در ماه به‌طور مداوم در یک دوره‌ی سالانه وارد حساب کاربری خود شده‌اند را به‌عنوان کاربر فعال ماهانه درنظر گرفته است و بدین ترتیب سعی کرده آمار حساب‌های جعلی را در پیش‌بینی‌های خود حذف کند. این روش به‌منظور ارائه‌ی مقایسه‌ای سازگارتر در همه‌ی سیستم‌عامل‌ها مورد استفاده قرار گرفته است.

آمار کاربران تیک تاک

طبق برآوردهای اینسایدر اینتلیجنس، فیسبوک در سال ۲۰۲۲ به ۲٫۱ میلیارد کاربر فعال ماهانه خواهد رسید و پس از آن اینستاگرام با ۱٫۲۸ میلیارد کاربر فعال ماهانه، در جایگاه دومین شبکه‌ی اجتماعی بزرگ جهان قرار خواهد گرفت. تیک‌تاک نیز با ۷۵۵ میلیون کاربر فعال ماهانه، در جایگاه سوم این فهرست را از آن خود خواهد کرد و این یعنی کاربران فعال پلتفرم مورد اشاره حتی از اسنپ و توئیتر نیز بیشتر خواهد شد.

شرکت سنسور تاور (Sensor Tower) گزارش داده است که تعداد دانلودهای تیک‌تاک از اپ‌استور و فروشگاه گوگل‌پلی در سه‌ماهه‌ی اول سال ۲۰۲۰ از مرز دو میلیارد گذر کرده است. گزارش جداگانه‌ای که App Annie منتشر کرده نیز نشان داد تیک‌تاک در سال ۲۰۲۰ به رشد ۳۲۵ درصدی دست یافته است و بعلاوه در این بازه‌ی زمانی در ایالات متحده، مدت زمانی که هر کاربر به‌طور ماهانه در این شبکه‌ی اجتماعی فعال بوده است نیز ۶۵ درصد بیشتر از هر برنامه‌ی اجتماعی دیگر بوده است.

سنسور تاور در جولای ۲۰۲۱ اشاره کرد که تیک‌تاک اولین اپلیکیشن غیرفیسبوکی (خارج از دسته‌بندی بازی‌ها) است که در دو فروشگاه اپ‌استور و گوگل‌پلی، به رکورد سه میلیارد بار دانلود دست یافته است. باید یادآوری کنیم فقط تعداد معدودی از اپلیکیشن‌ها موفق شده‌اند به این رکورد دانلود دست یابند که ازجمله می‌توان به یوتیوب، نتفلیکس، تیندر و تن‌سنت ویدئو اشاره کرد.

درحالیکه سایر شرکت‌ها پیش‌بینی کرده بودند تعداد کاربران فعال ماهانه‌ی تیک‌تاک در سال ۲۰۲۱ به بیش از یک میلیارد نفر خواهد رسید، اما پیش‌بینی اینسایدر اینتلیجنس به‌دلیل روش خاصی که این شرکت مورد استفاده قرار داده، کمی محافظه‌کارانه‌تر است. البته این شرکت نیز انتظار دارد تیک‌تاک همچنان با این روند به رشد خود ادامه دهد. البته بنابه اعلام اینسایدر اینتلیجنس، سرعت رشد این شبکه‌ی اجتماعی در سال ۲۰۲۲ کم‌تر خواهد شد و به ۱۵٫۱ درصد خواهد رسید.

در نتیجه‌ی چنین رشدی، سهم تیک‌تاک از کل کاربران شبکه‌های اجتماعی جهان نیز درحال افزایش است. براساس پیش‌بینی این شرکت، سهم تیک‌تاک برای اولین‌بار در این حوزه از ۲۰ درصد فراتر خواهد رفت و تا سال ۲۰۲۴ به ۲۵ درصد نزدیک خواهد شد.

دبرا آهو ویلیامسون، تحلیل‌گر اصلی اینسایدر اینتلیجنس در این رابطه اظهار داشت:

ظهور تیک‌تاک به‌ویژه برای اسنپ‌چت بسیار چالش برانگیز است، زیرا با این شبکه‌ی اجتماعی رقابت سختی را برای جذب کاربران جوان آغاز کرده است. اگرچه تیک‌تاک شباهت زیادی به توئیتر ندارد، اما گستردگی زیاد آن، نشان از ماهیت اعتیادآور محتوای این شبکه‌ی اجتماعی دارد.

هنوز فضای زیادی برای رشد تیک‌تاک در آینده وجود دارد. براساس اعلام اینسایدر اینتلیجنس، در سال آینده‌ی میلادی ۳٫۵۷ میلیارد نفر، حداقل یک‌بار در ماه از این شبکه‌ی اجتماعی استفاده خواهند کرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات