خطرهای احتمالی اپلیکیشن ویرایش تصاویر Voilà برای حریم شخصی کاربران

چهارشنبه ۲۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۰
مطالعه 4 دقیقه
پیش از استفاده از اپلیکیشن ویرایش تصویر Voilà، خطرهای احتمالی آن را برای حریم شخصی خود در نظر بگیرید.
تبلیغات

با شیوع ویروس کرونا و اجبار به خانه‌نشینی و دورکاری، اکنون بیش از یک سال است که بسیاری از کارها آنلاین انجام می‌شود؛ به‌همین‌دلیل، مرز میان دنیای واقعی و مجازی باریک‌تر از همیشه شده است. در همین مدت، اپلیکیشن‌های مختلفی توسعه یافته‌اند؛ اما در‌این‌میان، اپلیکیشن جدیدی به نام Voilà AI Artist با توانایی بی‌نظیر خود در تبدیل تصاویر سلفی به شخصیت‌های محبوب به سبک پیکسار و نقاشی‌های دوره رنسانس و کارتون‌های دوبُعدی توجه افرادی بسیاری را به خود جلب کرده است. در این مقاله، توضیحاتی درباره شیوه کارکرد اپلیکیشن یادشده و چرایی مراقبت از حریم شخصی هنگام استفاده از آن ذکر کرده‌ایم.

اپلیکیشن Voilà چه می‌کند؟

به‌گزارش Wired، اپلیکیشن Voilà ابزار ویرایش تصویر است که در فروشگاه‌های اندروید و آی‌اواس دردسترس قرار دارد. این اپلیکیشن تصویری از صورت کاربر دریافت و با استفاده از جادوی هوش مصنوعی آن را به عکسی از شخصیت‌های کارتونی تبدیل می‌کند. این اپ چهار حالت اصلی دارد: کارتون سه‌بُعدی (به‌عنوان مثال سبک پیکسار / دیزنی)، نقاشی دوره رنسانس، کارتون‌های دو‌بُعدی و کاریکاتورها. تقریبا این تمام کاری است که Voilà انجام می‌دهد!

برخلاف اپلیکیشن‌های مشابهی مانند FaceApp که از بسیاری از قابلیت‌های مربوط به ویرایش تصاویر بهره می‌برند، در Voilà گزینه‌های پیشرفته دیده نمی‌شوند. پس از اعمال فیلتر، می‌توانید از میان سه حالت مختلف گزینه مدنظرتان را انتخاب کنید. به‌عنوان مثال، در دوره رنسانس گزینه‌های قرن پانزدهم و هجدهم و بیستم در‌اختیارتان قرار دارد. بااین‌حال به‌دلیل محدودیت این اپلیکیشن، نمی‌توانید بخش‌هایی مانند دهان یا مو را تغییر دهید یا با ابزارهای اصلی ویرایش تصویر مانند رنگ یا کنتراست بازی کنید.

voila

برای واردکردن تصویر، از عکس‌هایی می‌توانید استفاده کنید که پیش‌تر در گالری‌تان دارید یا با استفاده از دوربینتان اپلیکیشن سلفی بگیرید. یکی از قابلیت‌های جالب Voilà امکان جست‌وجوی تصویر افراد مشهور است؛ درنتیجه می‌توانید به‌راحتی چهره جانی دپ را در انیمیشن دیزنی مشاهده کنید.

Voilà در چند هفته گذشته محبوبیت زیادی پیدا کرده است. طبق داده‌های شرکت تجزیه‌و‌تحلیل Sensor Tower، از آوریل نصب جهانی این اپلیکیشن در سراسر اپ استور iOS و پلی استور اندروید از سیصدهزار به هشت‌میلیون رسیده است. بیش از نیمی از نصب‌ها از برزیل انجام شده؛ اگرچه Sensor Tower می‌گوید حدود ۲٫۳ میلیون آن‌ها نیز مربوط به ایالات متحده آمریکا است.

شیوه درآمدزایی Voilà چگونه است؟

طولی نمی‌کشد پس از شروع استفاده از Voilà به یکی از راه‌های زیادی برخورد کنید که توسعه‌دهندگان این اپلیکیشن درآمدزایی می‌کنند. تقریبا پس از هر بار بارگذاری تصویر، یک یا دو تبلیغ تمام‌صفحه برای کاربر نمایش داده می‌شود. بااین‌حال، با خرید اشتراک اپلیکیشن، تبلیغات آن را می‌توانید حذف کنید.

متأسفانه هیج راهی وجود ندارد که بتوانید Voilà را برای همیشه بخرید و تنها راه داشتن اشتراک است. در ازای اشتراک Voilà Pro، نه‌تنها تبلیغات حذف ‌شود؛ بلکه اپلیکیشن از «پردازش توربو» استفاده می‌کند. البته هنوز مشخص نیست سرعت برنامه چقدر در این حالت سریع‌تر می‌شود. همچنین، در نسخه پرو دیگر از واترمارک خبری نیست.

هزینه اشتراک هفتگی در اندروید دو دلار و در آی‌اواس سه دلار است. اگر هزینه کل سال را پرداخت کنید، کاربران اندروید و آی‌اواس می‌توانند این برنامه را به‌ترتیب با قیمت ۲۱ دلار و ۳۰ دلار دریافت کنند. دقت کنید اگر در هر دو پلتفرم یک سال به‌صورت هفتگی اشتراک تهیه کنید، در آخر بیش از ۱۰۰ دلار هزینه کرده‌اید. بنابراین، اگر قصد دارید طولانی مدت از نسخه حرفه‌ای استفاده کنید، خرید اشتراک هفتگی ایده خوبی نیست.

عملکرد این اپلیکیشن دقیقا همانی است که قولش را داده؛ اما به این نکته باید توجه کرد که گزینه‌های دیگری مانند ToonMe نیز وجود دارند که می‌توانند این کار را انجام دهند.

چگونه اپلیکیشن‌های وایرال‌شده به حریم خصوصی کاربران صدمه می‌زنند؟

لغوکردن اشتراک پولی اپلیکیشنی وایرال‌شده قسمت آسان ماجرا است؛ اما سخت‌ترین مسئله خصوصی نگه‌داشتن داده‌هایتان هنگام بارگیری آن است. همانند بسیاری از اپ‌های مشابه، Voilà اجازه انتقال و ذخیره تصاویر را از کاربر می‌گیرد. البته این شرکت بعد از ۲۴ تا ۴۸ ساعت آن‌ها را حذف می‌کند؛ اما راهی برای تأیید این مسئله وجود ندارد. همچنین، این اپلیکیشن از داده‌هایتمنا برای تبلیغات هدفمند نیز استفاده می‌کنند که متأسفانه اتفاقی نسبتا رایج است.

با‌این‌حال، خارج از مسائل معمول حریم خصوصی که تقریبا همه از آن‌ها اطلاع دارند، مهم است بدانیم چگونه اپلیکیشن‌های وایرال‌شده می‌توانند به‌عنوان طرح‌های جمع‌آوری داده استفاده شوند. به‌عنوان مثال، رسوایی کمبریج آنالیتیکا ۲۰۱۸ با اپ فیسبوک آغاز شد که به کاربران در ازای جواب‌دادن به چند سؤال مبلغی پرداخت می‌کرد؛ اما درنهایت اطلاعات بیشتری درباره دوستان و خانواده آن‌ها جمع‌آوری شد. حتی جمع‌آوری داده‌ها ازطریق اپلیکیشن‌های خاص تغییر چهره نیز معمول است. درنهایت، به این مسئله نیز باید اشاره کرد که درحال‌حاضر شواهدی مبنی‌بر سوءاستفاده Voilà از اطلاعات کاربران و هرگونه جمع‌آوری و فروش داده‌ها وجود ندارد؛ اما مهم است مراقب حریم شخصی خود باشیم.

دیدگاه شما کاربران زومیت درباره این اپلیکیشن و حفظ حریم شخصی چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات