رشد چشم‌گیر درآمد اپ استور و گوگل پلی در بحران کرونا

شنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
ویروس کرونا موجب افزایش میزان درآمد فروشگاه‌های اپ استور و گوگل پلی شده است.
تبلیغات

شیوع ویروس کرونا باعث شد بعضی از رفتارها به‌طور کلی تغییر کند. این تغییر رفتار در نحوه و میزان استفاده کاربران از دستگاه‌های هوشمند نیز دیده می‌شود. یکی از بزرگ‌ترین تغییرات به میزان هزینه‌ی افراد برای خرید نرم‌افزارهای گوشی موبایل مربوط می‌شود. این مسئله با آماری که به‌تازگی در فضای مجازی منتشر شده تأیید می‌شود.

بر اساس جدیدترین خبر منتشر شده از اپل، فروشگاه نرم‌افزار این شرکت با رشد ۳۱ درصدی نسبت به سه‌ماهه سوم سال گذشته روبه‌رو شده است. یکی از شرکت‌های تحلیل آمار اعلام کرده است که درآمد اپ استور از ۱۴٫۵ میلیارد دلار سال گذشته به ۱۹ میلیارد دلار رسیده است.

در مقابل، فروشگاه نرم‌افزار گوگل حتی سریع‌تر نیز پیشرفت کرده است. گوگل پلی پیشرفتی ۳۳٫۸ درصدی داشته و درآمد آن به ۱۰٫۳ میلیارد دلار رسیده است. گفته می‌شود پیشرفت ویروس کرونا در سراسر جهان و کم‌شدن رفت‌وآمد مردم در خارج از خانه باعث شده است که تقاضا برای نرم‌افزارهای گوشی هوشمند بیشتر شود و به همین دلیل است که این دو فروشگاه موفق شده‌اند با پیشرفت بسیار خوبی روبه‌رو شوند.

رشد سه‌ماهه اخیر بیشتر از حد معمول است و این بازتاب‌دهنده شرایط موجود در جهان است. ویروس کرونا باعث شده است کاربران بیشتر برای نرم‌افزارهای گوشی هوشمند هزینه کنند.

گوگل پلی در مقابل اپ استور

در سه‌ماهه دوم سال،‌ بازی‌های موبایلی با پیشرفت بیشتری روبه‌رو شده بودند؛ زیرا اکثر افراد در قرنطینه بودند و زمان بیشتری برای بازی کردن دراختیار داشتند. به همین دلیل این افراد شروع به دانلود بازی‌هایی کردند که بتوانند آن‌ها را سرگرم کنند. ما در سه‌ماهه سوم نیز با رشد چشمگیر این گروه مواجه شدیم. آمارها خبر از رشد ۲۶٫۷ درصدی و درآمد ۲۰٫۹ میلیارد دلاری در سراسر جهان می‌دادند. کاربران اپ استور بیش از نیمی از این درآمد را تأمین کرده‌اند.این یعنی کاربران این پلتفرم ۱۲٫۴ میلیارد دلار در بخش بازی‌های گوشی هزینه کرده‌اند؛ این رقم یعنی نسبت به سه‌ماهه ۲۰۱۹ حدود ۲۴ درصد با افزایش روبه‌رو شده‌ایم. در این میان بازی‌های ساخته شده برای گوگل نیز درآمد ناخالص ۸٫۵ میلیاردی را با خود به‌همراه داشته که رشد سالانه ۳۰٫۸ درصدی را منعکس می‌کند.

تیک تاک در صدر جدول پردرآمدترین نرم‌افزارهای موبایلی قرار دارد

مسدودشدن در هندوستان و تهدید‌های مقامات ایالات متحده آمریکا هم نتوانسته جلوی رشد تیک‌تاک را بگیرد. این برنامه چینی اکنون بیشترین درآمد برنامه‌های غیربازی در سطح جهان را در سه‌ماهه سوم ۲۰۲۰ از آن خود کرده است. این دومین سه‌ماهه متوالی است که نام این برنامه به‌عنوان پردرآمدترین نرم‌افزار غیربازی اعلام می‌شود.

ویروس کرونا روی محبوبیت نرم‌افزار تیندر نتیجه معکوس داشته است. این برنامه سال گذشته محبوب‌ترین گزینه در سه‌ماهه سوم بود، اما امسال در اندروید به سومین و در iOS به چهارمین جایگاه رسیده است. برنامه‌های پرفروش اپل که به افزایش درآمد اپ استور در سطح جهانی انجیده‌اند، شامل موارد زیر می‌شوند:

۱- TikTok

۲- YouTube

۳- Tencent Video

۴- Tinder

۵- iQIYI

۶- Netflix

۷- Disney+

۸- Youku

۹- Piccoma

۱۰- BIGO Live

برخی از آن‌ها در ایالات متحده آمریکا نسبتا ناشناخته هستند. اپلیکیشن‌های Tencent Video ،iQIYI و Youku همه برنامه‌های ویدیویی چینی هستند. Piccoma یک برنامه مانگای ژاپنی است و BIGO Live یکی دیگر از نرم‌افزارهای پخش ویدئو است که این بار ریشه سنگاپوری دارد.

از نظر آمار دانلود هم اپلیکیشن‌های زیر پیشتاز هستند. چهار مورد از این اپ‌ها به فیسبوک تعلق دارند:

۱- TikTok

۲- Zoom

۳- YouTube

۴- Instagram

۵- WhatsApp

۶- Facebook

۷- Messenger

۸- Gmail

۹- Google Maps

۱۰- Netflix

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات