مقام سابق دولت آمریکا می‌خواهد تیک‌تاک را بازسازی کند

دوشنبه ۱۳ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
استیون منوچین
استیو منوچین، مقام سابق دولت آمریکا، قصد دارد تیک‌تاک را بدون الگوریتم بسیار ارزشمندش خریداری کند.
تبلیغات

به گفته‌ی واشنگتن پست، استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری سابق ایالات متحده، در حال گردآوری گروهی از سرمایه‌گذاران است تا تیک‌تاک را طی ۶ ماه آینده خریداری کنند. ظاهرا طرح او شامل خرید تیک‌تاک بدون الگوریتم پیشنهاد محتوا است و سپس بازسازی این شبکه‌ی اجتماعی است.

منوچین زمانی این موضوع را مطرح کرد که مجلس نمایندگان ایالات متحده لایحه‌ای خبرساز را به تصویب رساند. طبق آن لایحه، در صورتی که تیک‌تاک ظرف ۱۸۰ روز توسط یک نهاد آمریکایی خریداری نشود، این اپلیکیشن به‌طور کامل فیلتر خواهد شد.

تلاش برخی از قانون‌گذاران ایالات متحده برای مسدودکردن تیک‌تاک ناشی از نگرانی آن‌ها درباره‌ی کنترل بیش‌ از حد دولت چین بر شرکت‌های سازنده‌ی اپلیکیشن‌های مختلف است. دولت چین می‌تواند از اپلیکیشن‌هایی مانند تیک‌تاک بخواهد که مسائل حریم خصوصی کاربران را جمع‌آوری کنند یا از این پلتفرم برای تاثیرگذاری بر سیاست‌های خارجی بهره ببرد.

تاکنون افراد قدرتمندی برای خرید تیک‌تاک پا پیش گذاشته‌اند و منوچین نیز یکی از این افراد است. برنامه‌های منوچین برای خرید تیک‌تاک با شک و تردید‌های فراوانی همراه است. خرید تیک‌تاک با بیش از ۱۷۰ میلیون کاربر فعال آمریکایی، بسیار هزینه‌بر خواهد بود؛ چون ارزش این اپلیکیشن ۱۰۰ میلیارد دلار است.

ایلان ماسک یکی از افرادی بود که توانست با پرداخت هزینه‌ی بسیار زیادی یک پلتفرم اجتماعی را از آنِ خود کند. او توییتر را با کمتر از نصف ارزش تیک‌تاک خریداری کرد.

منوچین معتقد است که اپلیکیشن تیک‌تاک باید در ایالات متحده و مطابق با فناوری این کشور بازسازی شود. او قصد دارد تیک‌تاک را بدون الگوریتمش که عنصر اصلی برنامه است و آن را به یک پلتفرم ارزشمند و اعتیادآور تبدیل می‌کند، بخرد.

دو منبعی که با طرح منوچین برای خرید تیک‌تاک آشنا هستند، اعلام کردند که او به گروه سرمایه‌گذاری گفته که اگر تیک‌تاک را بدون کدهایش خریداری کنیم، بسیار ارزان‌تر خواهد شد.

کدها و الگوریتم‌های تیک‌تاک آن را به یک اپلیکیشن بسیار محبوب تبدیل کرده‌اند و حدود یک میلیارد کاربر در سراسر جهان از آن استفاده می‌کنند؛ بنابراین به‌نظر نمی‌رسد که خرید این اپلیکیشن بدون کد و الگوریتمش، نتیجه‌ی خوبی دربر داشته باشد.

مت پرالت، استاد دانشگاه کارولینای شمالی و مدیر سابق تیم سیاست‌های عمومی فیسبوک، در مصاحبه‌ای با واشنگتن پست گفت: «بسیاری از شرکت‌های بزرگ فناوری در آرزوی ساخت الگوریتمی مانند تیک‌تاک هستند و سرمایه و استعدادهای مهندسی خود را در خدمت این موضوع به‌ کار گرفته‌اند. اگر استیو منوچین فکر می‌کند می‌تواند از پس این کار بر بیاید، برای او آرزوی موفقیت دارم.»

منوچین هنوز در مورد چگونگی بازسازی تیک‌تاک چیزی نگفته است و فقط به این موضوع اشاره کرده که در ۶ ماه می‌توان کارهای زیادی انجام داد. تیک‌تاک سال ۲۰۱۷ در دسترس کاربران در سراسر جهان قرار گرفت و یقینا در عرض ۶ ماه به‌ جایگاهی که اکنون دارد، نخواهد رسید.

یک منبع آشنا که در جریان برنامه‌های منوچین برای خرید تیک‌تاک قرار دارد، گفت:‌ «این‌کار مانند بازسازی فیسبوک است و به‌نظر نمی‌رسد در ۱۸۰ روز یا حتی چندین سال بتوان آن را به انجام رساند.»

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات