تصاویر هوایی ناب از زیبایی پیچیده سیاره زمین

چهارشنبه ۲۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۰
مطالعه 6 دقیقه
کره زمین
جایی‌که کلمات نمی‌توانند داستان گستره مرموز سیاره ما را بیان کنند، عکس‌های «آیا اکاوا» داستان‌های گیرایی از شگفتی زمین در اختیار بینندگان قرار می‌دهد.
تبلیغات

داستان‌سرایی آیا اکاوا (Aya Okawa) با بهره‌گیری از قدرت تصویرسازی به‌منظور درک عمیق تمدن‌ها و فرهنگ‌ها، به دنبال برجسته کردن الگوهای انتزاعی، دگرگونی‌های مختلف طبیعت و تلاقی‌های جذاب سیستم‌های طبیعی و انسانی است.

اکاوا یک انسان‌شناس بصری است؛ زیرشاخه‌ای از انسان‌شناسی اجتماعی که به ارزیابی و تولید تصاویر با هدف مطالعه بشریت می‌پردازد.

حیاط الوار و بسته‌های چوب

تصاویر گسترده‌ای که اکاوا به نمایش می‌گذارد، آینه‌ای مستقیم از تجربیات خودش با بزرگ‌نمایی پرسپکتیو است. حدود ۱۰ سال پیش، زمانی که پرواز با هواپیماهای کوچک را شروع کرد، به این نتیجه رسید که چقدر زندگی‌های مهم ما از بالا کوچک به نظر می‌رسد. در حالی که لحظاتی پیش نگرانی‌های مربوط به زندگی زمینی برایش بسیار فراگیر به نظر می‌رسید، این جرقه باعث شد تا کمی عقب‌نشینی کند.

منظره سبز تیره و سفید با زمین ترک‌خورده

عکس‌های او پیچیدگی زیبای سیاره ما را ستایش می‌کند. اکاوا می‌گوید: «این فرصت برای من یک افتخار بزرگ است. بسیاری از اوقاتی که در حال فیلمبرداری هستم به‌شدت شگفت‌زده می‌شوم. گاهی نمی‌توانم چشمانم را باور کنم و بسیار سپاسگزارم که شاهد این صحنه‌ها هستم.»

زمین بیابانی
زمین‌های سنگی زرد و قهوه‌ای

تکنیک‌های داستان‌گویی هنرمندانه اکاوا باعث می‌شود که او قدردانی عمیقی از زمین و تاریخ آن به دست بیاورد. وقتی اکاوا بیرون از خانه عکس می‌گیرد، در هرکجا که باشد، سعی می‌کند حس شگفتی‌ای را که در مقابل یک صحنه تجربه می‌کند، ثبت کند. به دنبال حس اولیه شگفت‌زدگی، کنجکاوی ایجاد می‌شود؛ بنابراین فرایند ویرایش تصاویر برای این هنرمند عمیقاً با تحقیق مرتبط است.

تپه های شیب دار

این عکاس ساکن سانفرانسیسکو از دوران جوانی‌اش به حفظ یا مستندسازی خاطرات سفرهایش علاقمند بوده است. اکاوا باور دارد زمانی که در سفر بوده و زندگی‌اش را در کشورهای مختلف می‌گذرانده، متوجه شده است که چگونه باورهایی که بیشتر از همه به جهان‌بینی او شکل می‌دادند، دقیقاً همان‌هایی بودند که نمی‌دانسته آن‌ها را دارد. بااینکه تا آن زمان هنوز مطالعه انسان‌شناسی را شروع نکرده بود، این موضوع باعث شد که علاقه‌اش برانگیخته شود. بسیاری از نیروهایی که رفتار انسان را شکل می‌دهند، در کلمات بیان نمی‌شوند یا روزانه به‌طور آگاهانه در مورد آن‌ها فکر نمی‌شوند.

زمین انتزاعی راه رودخانه

با گذشت زمان، عکاسی برای اکاوا نیز از کاربرد قبلی آن در مطالعه بشریت و روندهای فرهنگی به یک فرصت قدردانی و راهی برای بیان شخصی تبدیل شد. برای او عکاسی راهی شد برای خاموش کردن صحبت‌های ذهن، تمرکز روی اطراف و احساساتش و تمرینی برای گوش دادن و مشاهده کردن.

منظره خاکی با دسته‌ای از پرندگان سفید
زمین‌های سنگی و قله‌های نارنجی خونی

وقتی برای اولین بار بر فراز شهر پرواز کرد ، از اینکه چقدر کم در مورد منطقه‌ای که دهه‌ها در آن زندگی کرده بود، اطلاع داشت، شوکه شد. اینگونه بود که اکاوا شروع به عکاسی و مطالعه تصاویری از زیرساخت‌های اطراف جامعه‌ خود و تصاویر جوامع در سطح جهانی کرد. او زیرساخت‌هایی را که قبلاً در زندگی روزمره زیاد به آن‌‌‌ها فکر نمی‌کرد و سیستم‌های ساخت بشر که معرف پایه‌های جوامع و اقتصاد ما بودند را به‌صورت بصری بررسی کرد.

نمای هوایی از سایت های ساخت و ساز و پیشرفت‌ها
نمای هوایی از یک پارکینگ

اکاوا با دوربین نیکون D850 عکس می‌گیرد. این دوربین سنگین است، اما او تجربه لمسی عکاسی با آن را دوست دارد. اگرچه او هرگز عکاسی با پهپاد را امتحان نکرده‌ است، اما هنوز ترجیح می‌دهد عکس‌های هوایی‌اش را از داخل هواپیما بگیرد. او در مورد پهپادها می‌گوید: «من احساس بودن در هوا و کاوش را دوست دارم. نوع عکس‌هایی که به آن‌ها علاقمندم برای ارتفاعات بالاتر مناسب است. اما دیدن نحوه پیشرفت عکاسی با هواپیماهای بدون سرنشین نیز واقعاً جالب است.»

منظره جزیره ای با ابرهای رنگارنگ
زمین یخی سنگ مرمر

تصاویر نفس‌گیر این عکاس بینندگان را وادار می‌کند تا درباره مناظری که در آن زندگی می‌کنند یا داستان نحوه تعامل بشریت با آن‌ها کنجکاو شوند. او در این مورد به پتاپیکسل می‌گوید:‌ «هرچه تصاویر بیشتری می‌گرفتم، بیشتر مجذوب الگوهای مسحورکننده‌ای می‌‌شدم که در اکوسیستم‌های ساخته‌شده توسط انسان و اکوسیستم‌های طبیعی ظاهر می‌شوند. هدف من از عکس‌هایم این است که این حس بزرگی و کنجکاوی را با دیگران به اشتراک بگذارم.»

ساختمان های مسکونی پراکنده روی تپه

امیدواریم تماشای این قسمت از شاتر برایتان لذتبخش بوده باشد. اگر از دیدن این تصاویر لذت بردید، برای دیدن آثار بیشتر از این هنرمند سری به صفحه اینستاگرام آیا اکاوا بزنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات