کشف نوع جدیدی از پیوند اتمی

یک‌شنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
فیزیکدان‌ها موفق به تماشای مولکول عجیبی با نام مولکول پروانه‌ای رایدبرگ شده‌اند که حاصل پیوندی ضعیف و تحریک‌پذیر است و وجود آن در سال ۲۰۰۲ پیش‌بینی شده بود.
تبلیغات

دانشمندان موفق به کشف نوع جدیدی از پیوند اتمی شده‌اند که وجود آن در سال ۲۰۰۲ یعنی ۱۴ سال قبل پیش‌بینی‌ شده بود. مولکول‌های رایدبرگ زمانی به وجود می‌آیند که الکترون از هسته‌ی خود فاصله‌ی زیادی بگیرد که باعث می‌شود اتم در حالت برانگیختگی شدید قرار داشته باشد.

این اتم‌ها به‌ خودی‌ خود بسیار معمول هستند؛ اما در سال ۲۰۰۲ گروهی از محققان در دانشگاه پردو، پیش‌بینی کردند این اتم‌ها می‌توانند همدیگر را جذب کنند و تشکیل مولکول بدهند که تشکیل چنین پیوندی با درک ما از اتم‌ها در آن زمان، همخوانی نداشت.

این محققان مولکول فرضی را مولکول پروانه‌ای رایدبرگ نامیدند. این نام‌گذاری به دلیل توزیع پروانه مانند الکترون‌های مولکول صورت گرفته است. حالا پس از ۱۴ سال همان گروه از محققان موفق به تماشای مولکولی شدند که وجود آن را ۱۴ سال قبل پیش‌بینی کرده بودند. در طی این تحقیق، تیم مذکور موفق به کشف پیوند اتمی کاملا جدیدی نیز شده است.

مولکول‌های رایدبرگ، بسیار خاص هستند چرا که الکترون‌های آن‌ها فاصله‌ای بین صد تا هزار برابر بیشتر از حد نرمال دارند. این گروه موفق شدند با سرد کردن گاز روبیدیم تا دمای ۱۰۰ نانو کلوین به این نوع پیوند دست پیدا کنند. این دما معادل ۱ ده‌میلیونیم صفر مطلق (۲۷۳- درجه سلسیوس) است.

مولکول‌های پروانه‌ای رایدبرگ، به دلیل فاصله‌ی بسیار زیاد الکترون از هسته، بسیار بزرگ‌تر از مولکول‌های عادی هستند و حالا که از وجود آن‌ها مطمئن هستیم، می‌توانیم از آن‌ها در توسعه‌ی لوازم الکترونیکی در ابعاد مولکولی نیز استفاده کنیم؛ چرا که این مولکول‌ها انرژی بسیار کمی برای شروع به حرکت نیاز دارند.

نتایج تحقیق این گروه از فیزیکدان‌ها در نشریه‌ی Nature Communications منتشر شده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات