دانشمندان چینی آفتاب پرست مکانیکی با قابلیت تغییر رنگ پوست ساختند

شنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۰:۳۵
مطالعه 2 دقیقه
شناخته‌ شده‌ترین توانایی آفتاب پرست‌ قابلیت تغییر رنگ این موجود، زمانی است که در پی استتار بوده یا سعی دارند با همنوعان خود ارتباط برقرار کند. حال دانشمندان چینی موفق شده‌اند تا آفتاب پرستی مکانیکی طراحی کنند که قادر است خود را با هر طیف رنگی هماهنگ کند. با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

آفتاب پرست‌ها موجوداتی هستند که می‌توانند در مواقع لزوم رنگ پوست خود را با رنگ محیط پیرامون یکی کنند. هدف از این کار استتار و پنهان شدن از خطرات موجود یا ارتیاط با هم نوعان است. قابلیت این موجود یکی از مورد علاقه‌ترین توانایی‌ها است که دانشمندان در پی استفاده از‌ آن هستند.

دانشمندان چینی موفق شده‌اند تا آفتاب پرستی مکانیکی طراحی کنند که می‌تواند خود را با با هر طیف رنگی همخوان و همرنگ کند. این قابلیت از طریق بهره‌گیری از پوستی که ترکیبی از طلا و نقره است، محقق شده. دانشمندانی که این موجود مکانیکی را توسعه داده‌اند، مقاله مرتبط را در نسخه‌ی ماه گذشته نشریه‌ی ACS Nano منتشر کرده‌اند.

گوپینگ ونگ، دانشمندی است که به همراه همکاران خود در دانشگاه ووهان موفق به طراحی و تولید این آفتاب پرست مصنوعی شده است. این موجود مکانیکی با استفاده از پرینت سه بعدی پلاستیک که با تکه‌های الکترونیکی پوشش داده شده، قادر است رنگ خود را تغییر دهد. هر تکه از یک ورق باریک شیشه‌ای تشکیل شده که در زیر آن لایه‌ای از اکسید ایندیوم قلع قرار گرفته است. این نیمه هادی شفاف بوده و معمولا در نمایشگر‌های لمسی، باتری‌های خورشیدی و موارد مشابه مورد استفاده قرار می‌گیرند.

در سطح این لایه‌های شیشه‌ای سوراخ‌هایی قرار دارد که محققان آن‌ها را با استفاده از تکه‌های طلا پر کرده و روی آن‌ها پوششی از ژل نقره‌ای قرار داده‌اند. در صورتی که جریان الکتریکی در هر یک از تکه‌ها جربان پیدا کند، الکتریسیته قادر است نقره‌ی ژل مانند قرار گرفته روی روزنه‌ها را پاک کرده یا روی روزنه قرار دهد. این موضوع بستگی به قطبش جریان الکتریکی جاری شده دارد. دانشمندان قادرند تا با کم و زیاد کردن مقدار طلا و نقره‌ی موجود در هر روزنه، کل پوسته را به هر رنگی که در نظر دارند، تغییر دهند.

دانشمندان با قرار دادن سنسور‌های شناسایی رنگ در محل چشم کاربران، امکان دیدن محیط پیرامون و شناسایی رنگ‌های موجود را برای این موجود مکانیکی فراهم کرده‌اند. با استفاده از این قابلیت این موجود مکانیکی قادر است تا محیط اطراف خود را دیده و ظاهر خود را برای استتار تغییر دهد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات