پنل مانیتور آل این وان AP27213M پرو ام اس آی

بررسی آل این وان AP272 13M ام‌اس‌آی؛ پیشرفته و قابل‌ارتقا

چهارشنبه ۱۹ مهر ۱۴۰۲ - ۲۱:۳۰
مطالعه 14 دقیقه
آل‌این‌وان Pro AP272 13M با تکیه بر پردازنده‌ی نسل‌سیزدهمی اینتل و مانیتور ۲۷ اینچی، گزینه‌ی مناسبی برای کاربری‌های روزمره و اداری به‌حساب می‌آید.
تبلیغات

آل‌این‌وان‌ها یا کامپیوترهای بدون کیس سیستم‌های نسبتاً جمع‌وجوری هستند که برای کاربردهای روزمره و عمومی در شرکت‌ها، اداره‌ها، فروشگاه‌ها و حتی خانه‌ها استفاده می‌شوند. MSI جزو برندهایی است که اگر به‌دنبال خرید آل‌این‌وان در گوگل جست‌وجو کنید، حتماً به محصولاتش برخورد خواهید کرد.

این برند تایوانی کامپیوترهای بدون کیس‌ خود را در دو سری Modern و Pro ارائه می‌کند. تفاوت مدل‌های موجود در این دو سری بیشتر به کانفیگ سخت‌افزاری آن‌ها باز می‌گردد؛ بنابراین، اگر به‌دنبال قدرت و امکانات بیشتر هستید، بهتر است به سراغ مدل‌های Pro بروید.

در مقاله‌ی پیش رو، به‌سراغ بررسی یکی از مدل‌های سری Pro می‌رویم. در زمان نگارش این بررسی، Pro AP271 13M که با مانیتور ۲۷ اینچی عرضه می‌شود، درکنار مدلی ۲۲ اینچی به‌عنوان تنها آل‌این‌وان‌های مجهز به پردازنده‌ی نسل ۱۳ اینتل در سایت MSI فهرست شده‌اند.

مشخص نیست که آیا تایوانی‌ها برنامه‌ای برای به‌روز‌کردن سایر مدل‌ها با پردازنده‌ی نسل ۱۳ هم دارند یا خیر. به‌هرحال، فعلاً باید به همین دو مدل بسنده کنیم. تا انتهای بررسی آل‌این‌وان Pro AP271 13M همراه زومیت باشید.

طراحی و درگاه‌های آل‌این‌وان Pro AP271 13M

آل‌این‌وان‌ها محصولاتی با کاربری عمومی هستند؛ بنابراین، باید طراحی همه‌پسندی داشته باشند. در همین زمینه، فکر می‌کنیم تقریباً تمام سلیقه‌ها از آل این وان ام اس آی راضی خواهند بود. ما رنگ سفید را برای بررسی در‌اختیار داشتیم؛ اما همین مدل را می‌توانید با رنگ مشکی نیز تهیه کنید.

در پنل جلویی آل‌این‌وان نمایشگر ۲۷ اینچی IPS LCD را با حاشیه‌های باریک می‌بینیم. در حاشیه‌ی پایین هم، نام MSI به رنگ نقره‌ای درج شده است و علامت‌های پاور و صدا را نیز در همین بخش می‌بینیم.

پنل پشت آل‌این‌وان‌ها جایی است که تمام قطعات سخت‌افزاری در آن جای می‌گیرند و درگاه‌ها نیز از همین قسمت دردسترس هستند. طبعاً قسمتی که سخت‌افزار را در خود جای می‌دهد، ضخامت بیشتری از سایر قسمت‌ها دارد. بااین‌حال، درمجموع ضخامت کل سیستم به‌حدی است که عمق زیادی را روی میز کارتان اشغال نکند.

ضخامت آل این وان AP27213M پرو ام اس آی
پنل پشت آل این وان AP27213M پرو ام اس آی
دکمه‌های آل این وان AP27213M پرو ام اس آی
لوگوی آل این وان AP27213M پرو ام اس آی

پایه‌ی ساده‌ی دایره‌ای‌شکل و بازوی نگه‌دارنده‌ی استوانه‌ای با زبان طراحی ساده‌ی آل‌این‌وان MSI هم‌خوانی کامل دارند. خوشبختانه موقع سر‌هم‌کردن پایه و بازو به پیچ‌گوشتی و ابزار دیگر نیازی نخواهید داشت و تمام قطعات با استفاده از زبانه‌های تعبیه‌شده، روی‌هم سوار می‌شوند.

استحکام پایه و بازو کاملاً برای تحمل وزن مجموعه‌ی آل‌این‌وان مناسب است. پایه حفره‌ای برای منظم‌کردن کابل‌ها ندارد و باید به فکر راه‌حلی برای نظم‌دادن به سیم‌ها باشید. به‌جز اینکه می‌توانید مانیتور را روی بازوی نگه‌دارنده به‌اندازه‌ی ۵- تا ۲۰ درجه کج (Tilt) کنید، امکان تنظیم ارتفاع یا چرخاندن آن را نخواهید داشت.

طراحی امروزی برای هماهنگی با فضاها و سلیقه‌های مختلف

وبکم آل‌این‌وان در قسمت بالای مانیتور قرار دارد و با رزولوشن FHD می‌تواند تصویربرداری کند. وبکم از قابلیت Windows Hello پشتیبانی می‌کند؛ بنابراین، برای واردشدن به پروفایل ویندوزتان می‌توانید از ‌آن استفاده کنید. کاور جداشدنی نیز روی وبکم قرار دارد تا کسانی که نگران حریم شخصی‌شان هستند، مجبور نباشند به راهکار چسب‌زدن روی وبکم رجوع کنند.

آل‌این‌وان MSI به‌لطف قابلیت Tobii Aware، می‌تواند با استفاده از وبکم قابلیت‌های جالب دیگری هم دراختیارتان قرار دهد. درواقع، Tobii Aware از وبکم برای ردگیری حرکت سر کاربر استفاده می‌کند و از نرم‌افزار اختصاصی‌اش برای بهبود و آسان‌تر‌شدن تجربه‌ی کاربری کمک می‌گیرد.

برای مثال، در بخش Digital Wellbeing نرم‌افزار، داده‌هایی مثل فاصله‌ی شما از نمایشگر و مدت‌زمانی که پشت سیستم نشسته‌اید، نشان داده می‌شود. بنابراین، اگر همیشه موقع کار یادتان می‌رود از پشت سیستم بلند شوید و دوری بزنید، به‌کمک Tobii Aware می‌توانید بهتر این موضوع را مدیریت کنید.

وبکم آل این وان AP27213M پرو ام اس آی
وبکم آل این وان AP27213M پرو ام اس آی

نرم‌افزار Tobii Aware می‌تواند به امنیت و حریم شخصی‌تان هم کمک کند؛ بدین‌صورت که می‌توانید به نرم‌افزار بگویید وقتی دیگر پشت میزتان نیستید یا حتی سرتان را از روی مانیتور برمی‌گردانید، صفحه را تار کند تا اطلاعات روی نمایشگرتان برای دیگران مشاهده‌کردنی نباشد. حتی اگر شخصی پشت‌سر شما ایستاده باشد، Tobii Aware شما را مطلع می‌کند.

همان‌طور‌که اشاره کردیم، درگاه‌ها درست زیر قسمت سخت‌افزاری پشت مانیتور و رو به سمت پایین جا خوش کرده‌اند. از‌نظر تنوع و تعدد درگاه‌‌ها، تقریباً هیچ کمبودی احساس نخواهید کرد. دکمه‌های پاور و تنظیم صدا نیز در قسمت پایین پشت مانیتور جای گرفته‌اند؛ اما باید حواستان باشد که موقع کم و زیاد کردن صدا، به‌اشتباه سیستم را خاموش نکنید. دو اسپیکر سه‌واتی نیز در دو طرف پنل پشت به‌چشم می‌خورند. درگاه‌ها را با‌هم مرور می‌کنیم:

  • جک پاور
  • یک درگاه Display Port 1.4
  • دو درگاه HDMI 2.0b
  • یک درگاه USB 3.2 Gen 2 Type A
  • یک درگاه USB 3.2 Gen 2 Type A
  • دو درگاه USB 3.2 Gen 1 Type A
  • جک کمبوِ هدفون و میکروفون

به‌جز مجموعه‌ی پورت‌های پشت آل‌این‌وان، دو درگاه USB 2.0 Type A نیز از قسمت سمت راست آن در‌دسترس هستند. نکته‌ای که شاید بد نباشد اشاره کنیم، نبود درگاه ورودی HDMI است که باعث می‌شود نتوانید از آل‌این‌وان به‌عنوان مانیتور برای دستگاه‌های دیگر استفاده کنید؛ امکانی که در برخی آل‌این‌وان‌ها وجود دارد.

درگاه‌های آل این وان AP27213M پرو ام اس آی

به‌عنوان سایر امکانات ارتباطی باید بگوییم که AP271 13M از وای‌فای 6E و بلوتوث ۵٫۱ نیز پشتیبانی می‌کند. وای‌فای 6E روی باند فرکانسی ۶ گیگاهرتز کار می‌کند و سرعت و ظرفیت و پوشش‌دهی بیشتری از وای‌فای ۶ در‌اختیارتان می‌گذارد.

بسته به نیازتان می‌توانید آل‌این‌وان را به‌همراه ماوس و کیبورد یا بدون آن‌ها تهیه کنید. آل‌این‌وان ما به‌همراه ماوس و کیبورد سفیدرنگ و البته باسیم MSI به‌دستمان رسیده بود که از‌نظر بصری، حس هماهنگی خوبی منتقل می‌کرد. عمق حرکتی مناسب کلیدها و فاصله‌ی معقول آن‌ها از یکدیگر، مزایای کیبورد هستند.

کیبورد آل این وان AP27213M پرو ام اس آی
ماوس آل این وان AP27213M پرو ام اس آی

کلیدهای کیبورد موقع فشرده‌شدن تقریبا هیچ صدایی تولید نمی‌کنند. با اینکه نگارنده شخصاً کیبوردهای مکانیکی و پرسر‌و‌صدا را ترجیح می‌دهد، شاید ترجیح در محیط‌های اداری بر کم‌سروصدا بودن ابزارها باشد. مشکل خاصی در کار با ماوس نداشتم؛ اما سبک‌بودن آن، کمی کار کنترل ماوس را برایم سخت می‌کرد.

نمایشگر و اسپیکر آل‌این‌وان Pro AP271 13M

سیستم بدون کیس MSI از پنل غیر‌لمسی IPS LCD به ابعاد ۲۷ اینچ برای نمایش محتوا استفاده می‌کند. رزولوشن نمایشگر Full HD یا ۱۰۸۰×۱۹۲۰ پیکسل و نسبت تصویر آن نیز ۱۶:۹ است.

با درنظرگرفتن ابعاد نمایشگر، رزولوشن چندان مناسب نیست؛ یعنی اگر حساب‌و‌کتاب کنیم، تراکم پیکسلی حدود ۸۱ پیکسل‌بر‌اینچ به‌دست می‌آید و با کمی دقت، می‌توانید پیکسل‌ها را با چشم غیرمسلح بشمارید. البته باید اشاره کنیم که بزرگ‌بودن مانیتور، برای کاربردهای محتوامحور مزیت مهمی به‌حساب می‌آید.

حاشیه‌های مانیتور آل این وان AP27213M پرو ام اس آی
زاویه دید آل این وان AP27213M پرو ام اس آی

تقریباً تمام فناوری‌های پای ثابت نمایشگرهای MSI، در آل‌این‌وان Pro AP271 13M نیز خودی نشان می‌دهند. فناوری Anti Flicker از اعوجاج تصویر جلوگیری و تجربه‌ی نرم‌تری از کار با مانیتور ارائه خواهد کرد. MSI با فناوری Less Blue light نیز نور آبی را به‌حداقل رسانده است تا آسیب به چشمان کاربر نیز کم شود. در‌نهایت، با وجود تکنولوژی Anti-Glare بازگشت نور محیط از سطح نمایشگر به‌حداقل رسیده است تا بتوانید محتوا را واضح‌تر مشاهده کنید.

طبق روال بررسی‌های زومیت،‌ سنجش عملکرد مانیتور را در دو بخش شدت روشنایی و عملکرد رنگی انجام دادیم. از‌آن‌جاکه آل‌این‌وان Pro AP271 13M گزینه‌ای با عنوان پروفایل تصویر دراختیارتان نمی‌گذارد، باید به تنظمیات پیش‌فرض این بخش دلخوش باشید.

اگر کمی حوصله داشته باشید، می‌توانید نرم‌افزار MSI Center را از سایت تایوانی‌ها دریافت کنید و با نصب افزونه‌ی True Color روی همین نرم‌افزار، پروفایل رنگی را بین حالت‌های EyeRest و Game و Movie تغییر دهید. ما فرض را بر کاربری عمومی گذاشتیم و اندازه‌گیری‌هایمان را روی سناریوِ پیش‌فرض انجام دادیم؛ البته روشنایی را در تنظیمات ویندوز، روی ۱۰۰ درصد تنظیم کردیم.

نمایشگر آل‌این‌وان می‌تواند به بیشینه‌ی روشنایی ۲۷۰ نیت دست پیدا کند. با اینکه شاید به‌صورت مطلق این شدت روشنایی چندان عالی نباشد، برای رده‌ی کاربری آل‌این‌وان MSI و با درنظرگرفتن عملکرد سایر دستگاه‌های مشابه که در زومیت بررسی کرده‌ایم، ۲۷۰ نیت را مطلوب می‌دانیم.

درمقابل، کمترین روشنایی نمایشگر را حدود ۶۰ نیت به‌دست آوردیم که چیزی در حد فاجعه است و قطعاً در تاریکی، چشمانتان را از حدقه درخواهد آورد. کنتراست تصویر نیز ۱۰۷ به‌دست آمد که برای پنل IPS می‌توانست بهتر باشد.

عملکرد نمایشگر ام اس آی Pro AP272 13M دربرابر کامپیوترهای دیگر

لپ‌تاپ / آزمایش

تصویر سفید

تصویر مشکی

نسبت کنتراست

AdobeRGB

sRGB

DCI-P3

حداکثر روشنایی

حداقل روشنایی

میانگین روشنایی

Native

پوشش

میانگین خطا

پوشش

میانگین خطا

پوشش

میانگین

خطا

ام اس آی Pro AP272 13M

۲۷۰ نیت

۶۰ نیت

۲٫۵ نیت

۱۰۷

۷۲

--

۹۳٫۴

۳٫۶

۷۶٫۴

--

ام اس آی Modern AM242P 11M

۲۱۸ نیت

۸٫۶۶ نیت

۱٫۳۱ نیت

۱۶۶٫۵

--

--

۹۴

۵

--

--

ام اس آی Pro 22X 10M

۱۷۸ نیت

۹٫۵ نیت

۴٫۳۵ نیت

۴۱

--

--

--

--

--

--

آی مک ۲۴ اینچی M1

۵۸۱٫۴ نیت

۴٫۲ نیت

۵٫۳ نیت

۱۰۹٫۷

۷۲

پروفایل پیش‌فرض

--

۹۶٫۷

۲٫۳

۷۵

پروفایل پیش‌فرض

--

* تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

ازنظر عملکرد رنگی، مانیتور می‌تواند ۹۳ درصد فضای رنگی پایه را با خطای پذیرفتنی ارائه کند. دمای رنگ‌ها نیز به حالت خنثی نزدیک است. پوشش فضاهای رنگی بزرگ‌تر موضوعیت چندانی در مانیتور آل‌این‌وان ما ندارند و درباره‌ی آن‌ها صحبت نخواهیم کرد.

برای پخش صدا، دو اسپیکر سه‌واتی در پنل پشت آل‌این‌وان تعبیه شده‌اند. حجم صدای اسپیکرها ما را غافلگیر کرد؛ آن‌هم در شرایطی که عموماً کسی از اسپیکر آل‌این‌وان‌ها انتظار چندانی ندارد. بنابراین، اگر خواستید چیزی برای همکارانتان پخش کنید، ازنظر بلندی صدا مشکلی نخواهید داشت.

سخت‌افزار و عملکرد آل‌این‌وان Pro AP271 13M

قید 13M در آل‌این‌وان Pro AP271 بدین‌معناست که با پردازنده‌ی نسل سیزدهم اینتل طرف هستیم. تایوانی‌ها ادعا می‌کنند که Pro AP271 اولین آل‌این‌وان جهان است که به پردازنده‌ی نسل‌سیزدهمی مجهز می‌شود. MSI کامپیوتر بدون کیس خود را با سه سری پردازنده از همین نسل در‌اختیار کاربران قرار می‌دهد: مدل i3-13100 و مدل i5-13400 و مدل i7-13700. دستگاهی که در حال بررسی آن هستیم، از پردازنده‌ی i5-13400 روی مادربرد H610 اینتل استفاده می‌کند.

کار با فوتوشاپ در آل این وان AP27213M پرو ام اس آی

به این نکته‌ی مهم هم اشاره کنیم که خوشبختانه سخت‌افزار سیستم اعم از پردازنده و رم و SSD را می‌توانید ارتقا دهید؛ در‌نتیجه حتی اگر بعد از معرفی پردازنده‌های نسل چهاردهم اینتل، اسلات آن‌ها با نسل سیزدهم هم‌خوانی داشته باشد، به فکر ارتقای نسل پردازنده هم می‌توانید باشید. آل‌این‌وان MSI به TPM 2.0 نیز مجهز است و از dTPM استفاده می‌کند که به‌صورت ماژول سخت‌افزاری مجزا به مادربرد متصل می‌شود و رمزگذاری سخت‌افزاری را به سیستم اضافه می‌کند.

اولین آل‌این‌وان جهان با پردازنده‌ی نسل‌سیزدهمی اینتل

پردازنده‌ی i5-13400 با ۱۰ هسته شامل ۶ هسته‌ی قدرتمند و ۴ هسته‌ی کم‌مصرف و ۱۶ رشته، عملکرد پردازشی سیستم را انجام می‌دهد. فرکانس پایه‌ی هسته‌های کم‌مصرف ۱٫۸۰ گیگاهرتز و همین پارامتر برای هسته‌های قدرتمند روی ۲٫۵۰ گیگاهرتز تنظیم می‌شود.

در شرایط پردازش‌های سنگین، فرکانس بیشینه‌ی هسته‌های کم‌مصرف می‌تواند تا ۳٫۳۰ گیگاهرتز و فرکانس هسته‌های پرقدرت تا ۴٫۶۰ گیگاهرتز افزایش یابد. برای پردازش‌های گرافیکی نیز، گرافیک مجتمع UHD Graphics 730 اینتل وارد عمل می‌شود و از گرافیک مجزا خبری نیست.

آل‌این‌وان AP272 13M می‌تواند تا ۶۴ گیگابایت رم را در قالب دو اسلات حافظه پشتیبانی کند. دستگاه ما از ۱۶ گیگابایت رم DDR4-3200 استفاده می‌کرد و به ۵۰۰ گیگابایت فضای ذخیره‌سازی NVMe با رابط PCIe 4 مجهز بود. خوشبختانه امکان ارتقای فضای ذخیره‌سازی به‌صورت SSD یا HDD نیز دراختیارتان خواهد بود.

عملکرد Pro AP272 13M ام‌اس‌آی در بنچمارک‌ها

در آزمایش سنجش سرعت حافظه‌ی ذخیره‌سازی، آل‌این‌وان MSI توانست خواندن و نوشتن ترتیبی را به‌ترتیب با سرعت ۲,۴۰۰ و ۱,۵۵۴ مگابیت‌برثانیه به‌انجام برساند. همان‌طور‌که در جدول مشاهده می‌کنید، اعداد به‌دست‌آمده در حد‌و‌اندازه‌های سایر آل‌این‌وان‌های بررسی‌شده‌ی زومیت هستند.

عملکرد حافظه Pro AP272 13M دربرابر کامپیوترهای دیگر

مدل‌ها / عملکرد

نرخ خواندن ترتیبی

(مگابایت‌برثانیه)

نرخ نوشتن ترتیبی

(مگابایت‌برثانیه)

Pro AP272 13M SSD

۲۴۰۲٫۹۰

۱۵۵۴٫۸۲

Modern AM242P 11M

SSD

۲۹۹۲٫۴۷

۲۴۲۱٫۳۷

Modern AM271 11M

SSD

۱۷۲۶٫۷۰

۹۱۴٫۸۰

Pro 22X 10M

SSD

۱۷۱۸٫۰۶

۹۷۲٫۴۲

Pro 22X 10M

HDD

۱۵۴٫۸۵

۱۶۱٫۳۳

iMac 24

۲۷۲۳٫۶۵

۲۴۸۱٫۶

* تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

برای مقایسه‌ی عملکرد پردازنده‌ اینتل i5-13400، می‌توانیم به پردازنده‌ی موبایل i7-13620H رجوع کنیم؛ چراکه ازنظر مشخصات و فرکانس هسته‌ها شباهت زیادی به یکدیگر دارند. پیش‌تر عملکرد 13620H را در بررسی لپ تاپ Katana 15 ام‌اس‌آی دیده بودیم. در وب‌گردی، پردازنده دسکتاپ آل‌این‌وان می‌تواند حدود ۴۰ درصد بهتر از پردازنده‌ی موبایل در لپ‌تاپ کاتانا عمل کند. درمقابل، در کاربردهای رندرینگ و محاسباتی چندهسته‌ای پردازنده‌ی 13400 به‌ترتیب ۳۸ و ۲۹ درصد ضعیف‌تر عمل می‌کند.

در بخش عملکرد خنک‌کننده، MSI توان پردازنده‌ی i5-13400 را به ۴۰ وات محدود کرده است تا نشان دهد که اولویتش کم‌مصرف‌بودن دستگاه است. به‌همین‌دلیل، عملکرد 13400 در‌مقایسه‌با 13620H که در حالت متصل به برق بیش از دو برابر توان می‌کشد، کاملا توجیه‌پذیر می‌شود.

عملکرد Pro AP272 13M در بنچمارک‌ها

لپ‌تاپ/بنچمارک

مشخصات فنی

وب‌گردی

عملکرد در گرافیک

عملکرد CPU در رندر

توان محاسباتی CPU

توان محاسباتی GPU

3Dark

CineBench R23

GeekBench 5

GeekBench 5

Speedometer 2.0

TimeSpy

Single

Multi

Single

Multi

OpenCL

DirectX 12

iGPU

dGPU

Pro AP272 13M

Core i5 -

13400

Intel Xe

۳۲۰

۷۶۳

۱۷۰۶

۹۷۹۱

۱۶۹۵

۷۹۸۶

۸۰۹۹

--

Katana 15

Core i7-13620H

RTX 4060

۲۲۹

۱۰۲۷۸

۱۶۵۵

۱۶۰۱۷

۱۶۶۵

۱۱۲۹۵

--

۹۸۵۶۰

Modern AM242P 11M

Core i7 - 1165G7

Intel Xe

۲۰۴

۱۳۸۶

۱۳۹۰

۴۸۳۳

۱۴۷۲

۴۶۷۸

۱۲۵۸۹

--

iMac 24 M1

Apple M1

Apple GPU

--

--

۱۴۹۳

۷۷۷۸

۱۷۴۰

۷۶۸۶

۲۱۶۲۵

--

*تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

عملکرد Pro AP272 13M در نرم‌افزارهای حرفه‌ای

برای بررسی عملکرد آل‌این‌وان در نرم‌افزارهای حرفه‌ای، به‌سراغ فتوشاپ و متلب و مقایسه‌ی نتایج با لپ‌تاپ Katana 15 مجهز به پردازنده‌ی موبایل 13620H رفتیم. همان‌طور‌که در نمودارهای زیر مشاهده می‌کنید، در آزمون فتوشاپ، پردازنده‌ی دسکتاپ حدود ۱۱ درصد ضعیف‌تر از همتای موبایلش عمل می‌کند؛ اما هزار دور آزمون متلب را در زمان کمتری به‌پایان می‌رساند.

عملکرد AP272 13M در متلب
عملکرد AP272 13M در فتوشاپ

عملکرد سیستم خنک‌کننده‌ی Pro AP272 13M

به‌منظور بررسی سیستم خنک‌کننده آل‌این‌وان MSI، آزمون استرس ۳۰ دقیقه‌ای CineBench را ملاک قرار می‌دهیم. توان مصرفی از همان ابتدای آزمون در حوالی ۴۰ وات نوسان می‌کند. با نگاهی به مشخصات پردازنده، متوجه خواهیم شد که اینتل توان پایه‌ی ۶۵ وات را برای آن در نظر گرفته است؛ اما MSI به‌منظور مدیریت گرمای CPU، توان مصرفی را به ۴۰ وات محدود کرده است.

توان پردازنده 13400 Core i5 در آزمون استرس

با صرف توان ۴۰ وات، در ابتدای آزمون فرکانس هسته‌های قدرتمند به ۴۵۰۰ مگاهرتز و فرکانس هسته‌های کم‌مصرف به حدود ۳۲۰۰ مگاهرتز می‌رسد. در‌ادامه‌ی آزمایش، فرکانس هسته‌ها روی مقادیر پایدار ۲۷۰۰ مگاهرتز (هسته‌های پرقدرت) و ۲۳۰۰ مگاهرتز (هسته‌های کم‌مصرف) باقی می‌ماند.

فرکانس هسته‌های پردازنده 13400 Core i5 در آزمون استرس

در چنین شرایطی، دمای پردازنده از ۶۰ درجه شروع می‌شود و در طول آزمون به ۸۰ درجه می‌رسد. بنابراین، اگر توان CPU به ۴۰ وات محدود نبود، مدیریت دمای مجموعه‌ی پردازنده نیز به مشکلی بزرگ برای آل‌این‌وان MSI تبدیل می‌شد.

دمای پردازنده 13400 Core i5 در آزمون استرس

جمع‌بندی

آل‌این‌وان Pro AP272 13M از پردازنده‌ی نسل‌سیزدهمی اینتل در قلب خود استفاده می‌کند و گزینه‌ای مناسب برای کاربری‌های روزمره و برنامه‌نویسی و حتی ویرایش عکس و کارهای گرافیکی به‌حساب می‌آید. با‌ اینکه تایوانی‌ها برای مدیریت مصرف توان سیستم بدون کیس‌ خود، توان پردازنده را محدود کرده‌اند، همچنان عملکرد موردانتظار از سیستمی آل‌این‌وان ارائه می‌شود.

مانیتور ۲۷ اینچی می‌تواند شمشیری دو‌لبه برای کاربران باشد. از یک طرف ابعاد بزرگ نمایشگر برای کارهای محتوا و اداری مزیتی مهم به‌حساب می‌آید و از طرف دیگر رزولوشن FHD برای پنلی با این ابعاد اصلاً کافی نیست و تراکم پیکسلی کم شاید به‌مذاق خیلی‌ها خوش نیاید.

ازنظر امکاناتی همچون وبکم و کانفیگ‌های متعدد و امکان ارتقای CPU و رم و حافظه‌ی ذخیره‌سازی، آل‌این‌وان Pro AP272 13M دستگاهی ایدئال است که می‌تواند حتی تا سال‌ها شما را همراهی کند. قیمت آل این وان MSI در زمان نگارش این بررسی، برحسب مشخصات سخت‌افزاری بین ۳۳ تا ۵۰ میلیون تومان متغیر است و با‌توجه‌به نیاز و سطح قیمت، می‌توان محصولی با ارزش کاربری متعادل تهیه کرد.

نکات مثبت

  • مانیتور ۲۷ اینچی
  • طراحی شکیل و امروزی
  • پردازنده‌ی نسل سیزدهم
  • قابلیت ارتقای سخت‌افزار
  • امکان دریافت ماوس و کیبورد به‌همراه آل‌این‌وان

نکات منفی

  • تراکم پیکسلی اندک نمایشگر
  • محدودیت عملکرد پردازنده
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات