نت باکس شاین

بررسی تخصصی نت باکس شاین

یک‌شنبه ۴ دی ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۰
مطالعه 10 دقیقه
آیا محصولی ایرانی توان رقابت در بازار بزرگ اندروید باکس‌ها را دارد؟ با بررسی نت باکس شاین همراه زومیت باشید.
تبلیغات

انتخاب در دنیای اندروید باکس‌ها چندان وسیع نیست و با وجود بازیگران بزرگی چون شیائومی، فضای چندانی برای ورود تولیدکننده‌ای جدید باقی نمی‌ماند. بااین‌حال، وجود اندروید باکسی بومی با محتوای مناسب برای کاربر ایرانی، همچنان در بازار حس می‌شود. تاکنون، شرکت‌های مختلفی مدل‌های متنوعی تولید کرده‌اند که به‌دلایل مختلف موفق نشدند سهمی زیادی کسب کنند؛ اما دراین‌میان شرکتی با نام «نت باکس» محصولی روانه بازار کرده است که ادعا می‌کند براساس نیاز کاربران ایرانی توسعه یافته است.

مشخصات فنی

نت باکس شاین

پردازنده

Allwinner H۶۱۶ - چهار هسته Cortex-A53 با فرکانس ۱٫۵ گیگاهرتز

پردازنده‌ی گرافیکی

Mali-G31 MP2

حافظه‌ی رم

۲ گیگابایت از نوع DDR۳

حافظه‌ی ذخیره‌سازی 

۱۶ گیگابایت eMMC و پشتیبانی از کارت‌ حافظه microSD تا سقف ۱۲۸ گیگابایت و هارد اکسترنال تا سقف ۲ ترابایت

درگاه‌های ارتباطی

HDMI 2.0a حداکثر خروجی 4K@60fps، درگاه اپتیکال SPDIF، پورت RJ45 اترنت (۱۰۰ مگابیت)، ورودی IR، خروجی AV،ز دو درگاه USB 2.0 و درگاه کارت حافظه microSD

حداکثر رزولوشن تصویر

6K

اتصالات بی‌سیم

وای‌فای ۲/۴ و ۵ گیگاهرتز، بلوتوث، میراکست،

سیستم‌عامل

اندروید ۱۰

قیمت

۱،۶۹۹،۰۰۰ تومان

باتوجه‌به افزایش میل خریداران به خرید تلویزیون هوشمند و نیز افزایش قیمت این دسته از تلویزیون‌ها، بسیاری با خرید مدلی غیرهوشمند و خرید اندروید باکس درکنار آن، هزینه صرف‌شده را تا حد زیادی کاهش می‌دهند. با بررسی نت باکس همراه زومیت باشید تا ضعف‌ها و قوت‌ها این اندروید باکس ایرانی را بررسی کنیم.

بررسی ویدیویی نت باکس شاین

تماشا در یوتیوب

نت باکس شاین از نمای نزدیک

طراحی، کیفیت ساخت و پورت‌های نت باکس شاین

نت باکس شاین مانند دیگر اندروید باکس‌ها، از ظاهر بسیار ساده‌ای بهره می‌برد که در ساخت بدنه، به‌جز قسمتی کوچک در بالای آن، تماماً از پلاستیک مات استفاده شده است. طراحان نت باکس با گردکردن گوشه‌های دستگاه، ظاهری جذاب و مدرن به‌ آن بخشیده‌اند. لاستیک‌های زیر نت باکس ثبات آن روی انواع سطوح اعم از شیشه و چوب را تضمین می‌کند و حتی با وجود وزن کم، به‌خوبی سرجای خود چفت می‌شود.

نمایشگر نت باکس، تنها به نمایش ساعت بسنده می‌کند و باتوجه به عملکرد محدودش، بهتر بود به‌کلی در دستگاه تعبیه نمی‌شد و مانند نماینده‌های شیائومی، ظاهری کاملاً ساده و یکپارچه را شاهد بودیم. بااین‌حال، نت باکس همچنان از بخش طراحی و کیفیت ساخت امتیار بسیار خوبی دریافت می‌کند.

نمای زیرین اندروید باکس نت باکس شاین
پورت‌های پشتی اندروید باکس نت باکس شاین
پورت‌های سمت چپ نت باکس شاین
درگاه کارت حافظه نت باکس شاین

حتی اگر تلویزیون فاقد HDMI دارید، همچنان می‌توانید از درگاه AV نت باکس استفاده کنید

به‌منظور اتصال انواع حافظه‌های فلش و اکسترنال و حتی ماوس و کیبورد می‌توانید از دو درگاه USB 2.0 سمت چپ دستگاه استفاده کنید. افزون‌براین، می‌توانید از شیار SD Card برای افزایش حافظه ذخیره‌سازی دستگاه تا ۱۲۸ گیگابایت استفاده کنید. حداکثر حافظه پشتیبانی‌شده برای هارد اکسترنال نیز ۲ ترابایت خواهد بود.

درگاه HDMI با پشتیبانی از خروجی 4K به‌همراه خروجی اپتیکال صدا، درگاه LAN، خروجی AV و ورودی IR همگی در پشت دستگاه و درکنار ورودی برق دستگاه قرار گرفته‌اند. درحقیقت، نحوه‌ی چینش درگاه‌ها به‌جز درگاه LAN، تفاوتی با نسل پیشین ندارد. درگاه AV به کاربرانی که تلویزیون آن‌ها از درگاه HDMI پشتیبانی نمی‌کند، کمک می‌کند تا با تنها یک تبدیل، از ورودی ۳ رنگ صدا و تصویر استفاده کنند.

ریموت ایرماوس جزو جدیدترین ویژگی‌های نت باکس به‌شمار می‌رود که پیش‌از‌این جای خالی آن در مدل پرایم احساس می‌شد. ریموت یاد‌شده با استفاده از بلوتوث و ژیروسکوپ‌های داخلی، تجربه‌ای کاملاً هوشمند و مدرن را ارائه می‌کند. تنها مشکل ایرماوس را می‌توان حساسیت زیاد آن دانست. برای مثال، اگر بخواهید دکمه‌ای را انتخاب کنید، به صرف دقتی بسیار زیاد و صدالبته زمان طولانی طولانی‌تر درمقایسه‌با حالت عادی نیاز خواهید داشت. همچنین، گاهی اوقات رابط کاربری نت باکس کاربر را به استفاده از حالت ماوس و برعکس مجبور خواهد کرد. با صرف‌نظر از این موضوع، ایرماوس کنترلی باکیفیت و توانمند است که وجود میکروفون داخلی آن برای ارسال فرامین صوتی فارسی مزیتی بزرگ محسوب می‌شود.

کنترل جادویی نت باکس شاین از نمایی دیگر

در‌زمینه‌ی ارتباط بی‌سیم نیز نت باکس از وای‌فای ۲٫۴ و ۵ گیگاهرتز و بلوتوث با نسخه‌ی نامشخص بهره می‌برد.

رابط کاربری نت باکس شاین

تیم نت باکس رابط کاربری پیشین خود را بهبود داده‌؛ اما پوسته‌ی مذکور همچنان برپایه‌ی اندروید ۱۰ توسعه یافته است. برای کاربر نهایی با‌توجه‌به کاستوم‌بودن پوسته، تفاوتی چندانی میان اندروید ۱۰ یا ۱۱ احساس نخواهد شد. در ابتدای راه‌اندازی، ممکن است با لگ‌ها و کندی‌هایی مواجه شوید که احتمالاً به‌دلیل لود محتوای اولیه شامل بنرها، آیکن‌ها و... خواهد بود و پس از مدتی کوتاه، تقریباً برطرف خواهد شد.

امکان ورود به حساب گوگل و استفاده از گوگل‌پلی نیز وجود دارد؛ اما باتوجه‌به محدودیت‌های اخیر، امکان دانلود از فروشگاه وجود ندارد و به‌ناچار باید از فروشگاه نرم‌افزاری اختصاصی netstore نرم‌افزارها و بازی‌های دلخواهتان را دانلود کنید. البته تمامی برنامه‌های موردنیاز برای کاربر ایرانی در این فروشگاه وجود دارد و تقریباً می‌توان گفت که به گوگل‌پلی نیازی پیدا نخواهید کرد.

رابط کاربری نرم‌افزار نت باکس شاین

صحبت از netstore شد و باید به بخش «کانال‌ها» اشاره کنیم؛ قسمتی بسیار جذاب برای افرادی که به‌دنبال دسترسی بدون دردسر به محتوای یوتیوب هستند. تیم نت باکس با گلچین تعدادی از کانال‌های پرطرفدار یوتیوب،محتوا را در سرورهای خود بارگذاری کرده است تا کاربران بدون نیاز به پرداخت اشتراک محتوای محبوبشان را بدون تبلیغات تماشا کنند. همچنین، این تیم اعلام کرده است که درصورت درخواست کاربران، کانال‌های دلخواهشان را به فهرست کنونی خواهد افزود.

دسترسی به هزاران قطعه موسیقی و فیلم سینمایی بدون نیاز به صرف حتی یک ریال هزینه!

افزون‌براین، در دو بخش musicland و filmland به آرشیو بزرگی از موسیقی و فیلم‌های ایرانی و خارجی بدون نیاز به پرداخت حق‌ اشتراک دسترسی پیدا خواهید کرد. چنین امکانی قطعاً نت باکس شاین را در رده بالاتری درمقایسه‌با دیگر اندروید باکس‌های خارجی و حتی ایرانی قرار می‌دهد. این نکته را نیز مدنظر بگیرید که همچنان امکان تهیه‌ی اشتراک سرویس‌های پرطرفدار مانند نماوا و فیلمو وجود دارد و حتی اپلیکیشن‌های سرویس‌های یادشده نیز به‌صورت پیش‌فرض به‌همراه نت باکس عرضه می‌شود.

تنها دو ایراد می‌توان به رابط کاربری نت باکس وارد کرد: ۱. نبود امکان تغییر بخش‌ها در صفحه‌ی اصلی ازطریق نشانگر ماوس و سوایپ؛ ۲. کیفیت پایین آیکن‌ها و بنرها در کیفیت 4K. ناگفته نماند ایراد دوم حتی با تغییر خروجی تصویر نت باکس به 4K نیز رفع نخواهد شد. هر دو مشکل یادشده پس از مدتی کم‌رنگ‌تر خواهند شد و به شیوه‌ی استفاده از دستگاه عادت خواهید کرد؛ اما به‌طور‌کلی برای عده‌ای همچنان آزاردهنده خواهد بود.

نت باکس شاین به‌همراه کنترل جادویی

در انتهای بخش رابط کاربری نیز، باید به کیبورد صوتی یا به‌بیان بهتر، جست‌وجو ازطریق صوت اشاره کنیم. با اینکه تیم نت باکس با افزودن دکمه‌ای اختصاصی برای جست‌وجوی صوتی در هر کجای رابط کاربری لطف بزرگی به کاربران خود خواهد کرد (مشابه آنچه در اندروید باکس‌های غیرایرانی به‌عنوان دکمه اختصاصی دستیار صوتی گوگل می‌شناسیم)، همچنان می‌توانید در بخش‌های مختلف با فشردن دکمه‌ی مجازی میکروفون در رابط نرم‌افزاری دستگاه، محتوای مدنظر خود را به‌ زبان فارسی اعلام کنید تا نتیجه‌ی آن برایتان نمایش داده شود. سرعت و دقت شناسایی گفته‌های کاربر مثال‌زدنی و بسیار سریع است و تنها در مواقعی بسیار نادر دچار اشتباه می‌شود.

عملکرد نت باکس شاین

نت باکس در نسل پیشین خود تنها از خروجی 4K پشتیبانی می‌کرد؛ اما حالا مدل شاین به‌لطف وجود پردازنده چهارهسته‌ای Allwinner H616، امکان پخش محتوای 6K را نیز دارد؛ البته همچنان به‌دلیل محدودیت‌های پورت HDMI تعبیه‌شده در این دستگاه، امکان خروجی تصویر در این وضوح وجود ندارد.

حافظه‌ی رم ۲ گیگابایتی و حافظه‌ی ذخیره‌سازی ۱۶ گیگابایتی از دیگر ویژگی‌های سخت‌افزاری این دستگاه به‌شمار می‌رود که باتوجه‌به اشغال ۵ گیگابایتی فضا به‌وسیله‌ی سیستم‌عامل، تنها ۱۱ گیگابایت از حجم اعلام‌شده دراختیار کاربر خواهد بود.

با اینکه اجرای چند اپلیکیشن در اندروید باکس‌ها موضوعیت چندانی ندارد، همچنان می‌توان روی ویژگی چندوظیفگی دستگاه حساب کرد. به‌عنوان مثال، با پخش موسیقی در پس‌زمینه امکان وب‌گردی نرم و روان وجود دارد و با یک‌ بار فشردن دکمه‌ی musicland، می‌توان به منو شناور موسیقی نیز دسترسی پیدا کرد تا بدون نیاز به اجرای مجدد برنامه، قطعه‌ی در حال اجرا مدیریت شود. تمامی جلوه‌های بصری شامل انیمیشن‌ها به‌خوبی نمایش داده می‌شوند که این امر از قدرت مناسب سخت‌افزاری دستگاه حکایت می‌کند.

ظاهر نرم‌افزاری نت باکس شاین

ارزیابی عملکرد اندروید باکس فقط در اجرای اپلیکیشن‌ها خلاصه نمی‌شود و اصلی‌ترین وظیفه‌ی آن ،یعنی اجرای ویدئوهای 4K نیز مدنظر خواهد بود. ازاین‌رو، ویدئوهای معیار زومیت با کیفیت 4K را روی دستگاه و ازطریق نرم‌افزار فایل منیجر Filemanager که به‌صورت پیش‌فرض روی دستگاه وجود دارد، اجرا کردیم. مشخصات ویدئوهای مذکور در‌ادامه آمده است:

  • ویدئو 4K با کدک H.265، نرخ بیت‌ریت ۱۲ مگابیت‌بر‌ثانیه و نرخ اجرای ۲۴ فریم‌بر‌ثانیه
  • ویدیو 4K با کدک H.265 و نرخ اجرای ۶۰ فریم‌بر‌ثانیه
  • ویدیو 4K HDR با کدک H.265 و نرخ اجرای ۶۰ فریم‌بر‌ثانیه
  • ویدئو 4K با کدک H.265، نرخ بیت‌ریت ۵۲ مگابیت‌بر‌ثانیه و نرخ اجرای ۶۰ فریم‌بر‌ثانیه
  • ویدئو 4K با کدک H.265، نرخ بیت‌ریت ۱۹ مگابیت‌بر‌ثانیه و نرخ اجرای ۶۰ فریم‌بر‌ثانیه
  • ویدئو 4K HDR با کدک H.265، نرخ بیت‌ریت ۴۵ مگابیت‌بر‌ثانیه و نرخ اجرای ۲۴ فریم‌بر‌ثانیه
  • ویدئو 4K HDR با کدک H.265، نرخ بیت‌ریت ۵۸ مگابیت‌بر‌ثانیه و نرخ اجرای ۲۴ فریم‌بر‌ثانیه
  • ویدئو 4K با کدک H.265، نرخ بیت‌ریت ۵۲ مگابیت‌بر‌ثانیه و نرخ اجرای ۶۰ فریم‌بر‌ثانیه
  • ویدئو 1440p با کدک H.265، نرخ بیت‌ریت ۵۵ مگابیت‌بر‌ثانیه و نرخ اجرای ۲۴ فریم‌بر‌ثانیه
  • ویدئو 4K با کدک H.265، نرخ بیت‌ریت ۷۲ مگابیت‌بر‌ثانیه و نرخ اجرای ۶۰ فریم‌بر‌ثانیه
  • ویدئو 4K با کدک H.265، نرخ بیت‌ریت ۷۵ مگابیت‌بر‌ثانیه و نرخ اجرای ۶۰ فریم‌بر‌ثانیه

هنگام اجرای تمامی ویدئوهای بالا، نت باکس عملکردی نرم و عاری از لگ از خود به‌نمایش گذاشت. درصورت نیاز به نرم‌افزاری قدرتمندتر، می‌توانید از اپلیکیشن Kodi استفاده کنید که در netstore نیز دردسترس است؛ چراکه طبق بررسی‌های زومیت، VLC در نت باکس شاین سازگاری چندانی با ویدئوهای 4K ندارد.

کنترل جادویی نت باکس شاین

در انتها باید به فرمت‌های پشتیبانی‌شده‌ی نت باکس اشاره کنیم که طبق اعلام شرکت سازنده، شامل AVI ،‌RM ،‌RMVB ،‌TS ،‌VOB ،‌MKV ،‌MOV ،‌ISO ،‌WMV ،‌ASF ،‌FLV ،‌DAT ،‌MPG و MPEG می‌شود. فرمت‌های پشتیبانی‌شده‌ی صوتی نیز شامل MP3 ،‌WMA ،‌AAC ،‌WAV ،‌OGG ،‌AC3 ،‌DDP ،‌DTS ،‌HD ،‌FLAC و APE خواهند بود. بنابراین، بدون نگرانی از امکان نمایش، محتوای مدنظر خود را روی نت باکس اجرا کنید.

محتوای گوشی هوشمند خود را با چند کلیک ساده روی تلویزیون تماشا کنید

امکان Mirror‌کردن محتوای گوشی در تلویزیون یکی دیگر از ویژگی‌های جذابی است که نت باکس دراختیار کاربران قرار می‌دهد. با استفاده از این ویژگی، به‌راحتی می‌توانید محتوا یا صفحه‌ی گوشی هوشمند خود را روی تلویزیون نمایش دهید. روند اتصال گوشی هوشمند به نت باکس مانند بسیاری دیگر از ویژگی‌های این محصول کاملاً ساده است و تنها با اجرای نرم‌افزار miracast در نت باکس و Cast‌کردن محتوای خود در گوشی‌های اندرویدی، دو دستگاه را به‌ یکدیگر متصل کنید. فراموش نکنید که تجربه‌ی نهایی مشابه آنچه در دستگاه همراه خود استفاده می‌کنید، نخواهد بود و بسته به سرعت و کیفیت شبکه بی‌سیم، عملکرد مناسب یا ضعیف‌تری را شاهد خواهید بود. افزون‌براین کاربران اکوسیستم اپل نیز می‌توانند با استفاده از AirPlay بدون نیاز به نصب هیچ نرم‌افزاری محتوای آیفون یا آیپد و دیگر محصولات کوپرتینویی‌ها را روی نت باکس نمایش دهند.

بااین‌وجود همچنان می‌توانید با نصب نرم‌افزار نت باکس رو گوشی هوشمند خود، محتوای موردنظر را روی گوشی انتخاب و روی نت باکس پخش کنید. برای استفاده از این ویژگی نیز باید هردو دستگاه به یک شبکه WiFi متصل باشند. نرم‌افزار مذکور درحال‌حاضر در فاز بتا قرار داد اما تجربه استفاده ما حتی از نسخه بتا نیز بسیار مثبت بود؛ چراکه افزون‌بر پخش محتوا از طریق گوشی هوشمند، می‌توانید به‌وسیله کنترل نرم‌افزاری، نت باکس را کنترل کنید.

دایره‌ی فعالیت‌های نت باکس به‌واسطه‌ی بهره‌مندی از سیستم‌عامل اندروید، تنها به فیلم و موسیقی محدود نمی‌شود و همان‌طورکه گفتیم، امکان نصب اپلیکیشن‌های مختلف نیز در این دستگاه وجود دارد. برای نصب نرم‌افزار می‌توانید از دو فروشگاه نرم‌افزاری netstore و Google Play استفاده کنید؛ اما این موضوع را مدنظر قرار دهید که در هر دو فروشگاه نرم‌افزاری، تنها اپلیکیشن‌های همگام‌شده با Android TV قرار داده شده است و مثلاً از اپلیکیشن‌های واتساپ و اینستاگرام و تلگرام خبری نخواهد بود. هرچند همچنان امکان نصب دستی مانند آنچه در گوشی‌های اندرویدی می‌بینیم، وجود دارد، ممکن است تجربه‌ی نهایی بسیار متفاوت از آن‌چیزی باشد که در گوشی هوشمند و با صفحه‌نمایش لمسی ارائه می‌شود.

نت باکس شاین به‌همراه کنترل جادویی

جمع‌بندی

استفاده از اندروید باکس ایرانیِ نت باکس شاین در یک کلام لذت‌بخش و بعضاً غافل‌گیرکننده خواهد بود. ارائه‌ی محتوای کاملاً رایگان در اپلیکیشن‌های musicland و filmland امتیازی خاص برای این دستگاه به‌شمار می‌رود که بسیاری از کاربران به‌دنبال آن هستند. درحقیقت، امروزه باتوجه‌به محدودیت‌های اینترنت در ایران، یافتن محتوای مدنظر سخت‌تر از همیشه شده است؛ مشکلی که نت باکس می‌تواند به حل آن کمک کند.

علاوه‌براین، پشتیبانی از VODهای مختلف مانند نماوا و فیلیمو دسترسی به محتواهای مختلف را در قالب محصولی واحد و قدرتمند امکان‌پذیر می‌کند. نت باکس برخلاف اندروید باکس‌ها، خود را محصولی برای تمامی تلویزیون‌ها، چه هوشمند و چه غیرهوشمند، معرفی می‌کند و خوشبختانه در تحقق این هدف به‌خوبی در مسیر درست گام برداشته است؛ به‌طوری‌که کاربر با فشردن چند دکمه‌ی ساده، به‌راحتی به محتوای دلخواهش دست پیدا می‌کند و حتی اگر حوصله‌ی کافی برای جست‌وجو نداشته باشد، هم می‌تواند با جست‌وجوی صوتی، سریع‌تر از حالت دستی نتایج جست‌وجوی خود را مشاهده کند.

نت باکس شاین پیشرفت‌های چشمگیری در‌مقایسه‌با نسل پیشین خود تجربه‌ کرده است که نشان‌دهنده‌ی اهمیت بسیار زیاد مصرف‌کننده برای تیم توسعه‌دهنده‌ی آن است. تیم نت باکس به‌صراحت اعلام می‌کند که کاربران با ارسال بازخورد و پیشنهاد، به پربارتر‌شدن بخش‌هایی مانند Channels کمک درخورتوجهی خواهند کرد؛ اتفاقی که برای محصولی کاملاً متکی به محتوا، معامله‌ای برد‌برد چه برای تولید کننده و چه مصرف‌کننده خواهد بود.

نکات مثبت

  • ریموت کنترل سبک با پشتیبانی از بلوتوث و ایرماوس
  • پشتیبانی از محتوای 4K
  • دسترسی به محتوای صوتی و ویدئویی کاملاً رایگان در سرویس‌های musicland و filmland
  • دسترسی به محتوای کانال‌های جذاب یوتیوبی بدون نیاز به تغییر آی‌پی
  • اندروید ۱۰
  • طراحی زیبا و جمع و جور

نکات منفی

  • امکان ستاپ به‌صورت Anonymous و ناشناس وجود ندارد
  • حساسیت بسیار زیاد ایرماوس و لرزش‌های زیاد نشانگر ماوس
  • عملکرد پوسته می‌توانست روان‌تر باشد
  • تعداد محتواهای filmland و musicland چندان وسیع نیست

سوالات متداول زومیت

  • روی نت باکس چه اپلیکیشن‌هایی نصب می‌شوند؟

    نت باکس با بهره‌مندی از سیستم‌عامل اندروید توان اجرای هر اپلیکیشن اندرویدی را دارد؛ اما فراموش نکنید که ممکن است اپلیکیشن مدنظر شما برای تلویزیون بهینه نشده باشد.

  • نت باکس به چه تلویزیون‌هایی وصل می‌شود؟

    با وجود درگاه‌های HDMI و AV، نت باکس امکان اتصال به‌ هر تلویزیونی اعم از هوشمند یا غیرهوشمند و جدید یا قدیمی را دارد.

  • آیا روی نت باکس فیلیمو و نماوا یا فیلم نت رایگان هستند؟

    کاربر باید جداگانه اشتراک VODهای مدنظر خود را بخرد و حساب کاربری خود را در نت باکس لاگین کند. تنها سرویس‌های filmland و musicland در نت باکس رایگان هستند.

  • نت باکس چگونه به اینترنت وصل می‌شود؟

    دو راه برای اتصال نت باکس به اینترنت وجود دارد: ۱. ازطریق اتصال به شبکه WiFi؛ ۲. ازطریق اتصال کابل اترنت (Ethernet)

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات