بررسی روتر ایسوس بلو کیو

دوشنبه ۱۹ فروردین ۱۳۹۸ - ۲۳:۰۰
مطالعه 10 دقیقه
بلو کیو یکی از محصولات جذاب شبکه‌ی ایسوس است که درکنار ظاهری متفاوت، عملکرد بسیار راضی‌کننده‌ای نیز دارد.
تبلیغات

در‌حال‌حاضر، به‌جرئت می‌توان روترها را یکی از ملزومات هر خانه‌ای دانست. روتر ابزاری است که بیشتر به‌دلیل ارائه‌ی اینترنت موردنیاز شهرت دارد. با پیشرفت فناوری، روتر‌های خانگی نیز اکنون از قابلیت‌های متنوعی برخوردار هستند و شناخت انتخاب بهترین گزینه‌ی موجود، بسیاری از نیاز‌ها را درکنار ارائه‌ی اینترنت تأمین می‌کند.

ایسوس بلو کیو / Asus Blue Cave

در سال‌های گذشته، ایسوس سرمایه‌گذاری گسترده‌ای درزمینه‌ی توسعه‌ی روترهای خانگی مختلف با کاربری‌های متفاوت کرده است. درکنار روتر‌های مخصوص گیمینگ این شرکت اعم از AC500، شاید ازلحاظ طراحی روتر بلو کیو یکی از گزینه‌های جذاب‌ موجود در بازار باشد. پیش‌تر، روتر‌ها در مکان‌هایی دورازدید عموم قرار می‌گرفتند تا در خفا وظیفه‌ی خود را انجام دهند؛ اما با بلو کیو ایسوس، این روند به‌کلی تغییر خواهد کرد و می‌توان این روتر را به‌عنوان دستگاهی با ظاهر جذاب درمعرض دید قرار داد. با زومیت و بررسی عمیق روتر ایسوس بلو کیو همراه باشید.

روتر بلو کیو توسط شرکت آونگ برای بررسی در اختیار زومیت قرار گرفته است.

مشخصات فنی

ایسوس بلو کیو (AC2600)

استاندارد IEEE 802.11

a/b/g/n/ac

پردازنده

دوهسته‌ای ۸۰۰ مگاهرتز

حافظه‌ی رم

۵۱۲ مگابایت

حافظه‌ی فلش

۱۲۸ مگابایت

فرکانس

دوبانده (۲.۴ و ۵ گیگاهرتز)

سرعت

۸۰۰ و ۱۷۳۳ مگابیت‌بر‌ثانیه

درگاه اینترنت

یک درگاه گیگابیتی WAN و چهار درگاه گیگابیتی LAN

آنتن

۴ آنتن داخلی

درگاه USB

یک درگاه USB 3.0

MU-MIMO

دارد

کنترل والدین

دارد

شبکه‌ی وای‌فای مهمان

دارد

امنیت

WPA2-PSK, WPA-PSK, WPA-Enterprise, WPA2-Enterprise, WPS support, Firewall, DoS protection, AiProtection

ابعاد

۱۶ در ۱۶ در ۳.۸ سانتی‌متر

وزن

۸۱۶ گرم

قیمت

۲٬۸۹۰٬۰۰۰ تومان

گارانتی 

۳ سال گارانتی آونگ

طراحی

اولین نکته‌ای که در برخورد با بلو کیو جلب توجه می‌کند، طراحی این دستگاه است. ایسوس برخلاف ترند طراحی تجهیزات شبکه که عموما دستگاه‌هایی با ارتفاع اندک و مجهز به آنتن‌های خارجی هستند، ظاهر کاملا متفاوتی به بلو کیو بخشیده است؛ جایی که با دستگاه حجیم و بزرگ‌تری رو‌به‌رو هستیم. بزرگ‌ترین مؤلفه‌ی ظاهری بلو کیو، وجود حفره‌ی آبی‌رنگ میانی آن است. این موضوع باعث می‌شود در برخورد اولیه نتوان به کاربرد روتربودن دستگاه پی برد.

طراحی متفاوت با توانایی جلب‌نظر 

مهندسان ایسوس دلیل سبک طراحی خاص خود را تلاش برای قراردادن آنتن‌ها درون دستگاه عنوان کردند. این موضوع به افزایش درخورتوجه ارتفاع بدنه‌ی مکعبی و سفیدرنگ بلو کیو منجر شده است. البته، ایسوس با ایجاد حفره‌ی میانی جذابیت زیادی به طراحی آن بخشیده است. حفره‌ی آبی‌رنگ تعبیه‌شده در بدنه‌ی دستگاه آن را به اسپیکر یا ساب‌ووفر تبدیل کرده که به‌گفته‌ی مدیران این شرکت، تنها برای بهبود جلوه‌ی بصری استفاده شده و وظیفه‌ی خاصی برعهده ندارد. تونل قرار گرفته در بلو کیو همچنین حین فعالیت دستگاه، با نور آبی‌رنگ روشن‌وخاموش می‌شود تا فعالیت بدون مشکل خود را اطلاع‌رسانی کند. 

ایسوس بلو کیو / Asus Blue Cave

در بخش پشتی دستگاه، حفره‌های ریزی برای انتقال حرارت تولیدشده به بیرون قرار گرفته که ایسوس با تغییر ابعاد و مکان‌های تصادفی، سعی کرده زیبایی این بخش از دستگاه را افزایش داده است. درگاه‌های اتصالی و کلید‌های کنترلی بلو کیو نیز مانند عموم روترها، در بخش پشتی خود قرار دارد که می‌توان به چهار درگاه خروجی LAN، یک درگاه LAN ورودی، پورت USB 3.0، کلید WPS، جک آداپتور برق و کلید پاور اشاره کرد. 

قابلیت‌ها

بلو کیو نیز مانند بسیاری از روترها مودم داخلی ندارد و برای دسترسی به اینترنت، ابتدا باید از مودم استفاده و درادامه، با اتصال آن به روتر ایسوس، شبکه‌ی خود را ایجاد کنید. ایسوس روتر بلو کیو را به قابلیت‌های متعددی مجهز کرده تا کاربران با سطح کاربری مختلف به‌خوبی قابلیت تأمین نیاز‌های خود را داشته باشند. به‌لطف تجهیز به درگاه USB، امکان اتصال پرینتر یا حافظه‌ی ذخیره‌سازی اکسترنال دردسترس است تا تمامی کاربران شبکه به‌صورت بی‌‌سیم می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند. همچنین به‌لطف قابلیت AiCloud ایسوس، امکان دسترسی آنلاین به فضای ذخیره‌سازی و خارج از شبکه نیز دردسترس است. بدین‌ترتیب، می‌توانید از هر جایی به فایل‌های ضروری و موردنیاز خود دسترسی داشته باشید و به‌نوعی فضای ابری اختصاصی متناسب با کاربری خود ایجاد کند. همچنین، امکان اتصال مودم‌های 4G یا گوشی‌های هوشمند ازطریق درگاه USB دردسترس است تا درصورت بُروز مشکل برای ADSL، همچنان امکان دسترسی به اینترنت مقدور باشد. افزون‌براین، امکان اتصال پرینتر به روتر و اشتراک‌گذاری آن در شبکه ازطریق درگاه USB نیز دراختیار کاربران است.

ایسوس بلو کیو / Asus Blue Cave

از برخی از قابلیت‌های جذاب بلو کیو می‌توان به این‌ها اشاره کرد:

  • شبکه‌ی مخصوص مهمان برای اعمال تنظیماتی مانند محدودیت پهنای باند
  • مدیریت ترافیک برای بررسی میزان مصرف داده‌ی کاربران متصل به شبکه و اعمال تنظیمات مخصوص به هر یک
  • کنترل امنیت شبکه‌ی AiProtection با استفاده از نرم‌افزار قدرتمند ترندمیکرو برای بررسی بدافزار و ویروس موجود در شبکه یا قطع اتصل به وب‌سایت‌های خطرناک و حملات DDoS
  • امکان کنترل برای والدین به‌منظور اعمال محدودیت‌های دسترسی به وب‌سایت‌ها خاص و پهنای باند یا استفاده از اپلیکیشن‌های خاص
  • AiCloud برای ساخت فضای ابری اختصاصی
  • تجزیه‌وتحلیل ترافیک برای بررسی میزان مصرف و دسترسی هریک از دستگاه‌های متصل به شبکه
  • شبکه‌ی شخصی مجازی (VPN)
  • پشتیبانی از IFTTT برای شخصی‌سازی 
  • پشتیبانی دستیار صوتی آمازون الکسا
  • AiMesh برای اتصال چند روتر یا مودم ایسوس به یکدیگر و ایجاد شبکه‌ای واحد با پوشش گسترده 
ایسوس بلو کیو / Asus Blue Cave

طیف گسترده‌ای از قابلیت‌های مختلف برای تأمین نیازی هر کاربری

با افزایش کاربرد اینترنت بین کاربران، اولویت‌بندی بین نوع کاربری‌های مختلف به یکی از قابلیت‌های مهم روتر و مودم‌های کنونی تبدیل شده است. ایسوس نیز برای این منظور بلو کیو را به مدیریت ترافیک توانمندی مجهز کرده که به‌لطف استفاده از الگوریتم‌های QoS، توانایی تشخیص نوع مصرف هریک از کاربران را دارد و درادامه، تنظیمات مخصوصی اعمال می‌کند. به‌عنوان مثال، حین مرور صفحات وب یا دانلود، کاربری‌هایی مانند بازی یا تماس صوتی به‌دلیل نیاز به دسترسی سریع و پینگ اندک، شاهد افت کیفت خواهند بود که بلو کیو توانایی اولویت‌بندی هریک را دارد. رابط کاربری ساده‌ی ایسوس نیز کمک زیادی به اعمال شرایط مدنظر کاربران می‌کند. برای استفاده از این قابلیت، تنها کافی است از تب Traffic Manager گزینه‌ی QoS را فعال کرد تا روتر با تنظیمات پیش‌فرض خود بسته‌های داده را برای اپلود و دانلود اولویت‌بندی کند. همچنین، قابلیت شخصی‌سازی این بخش نیز دردسترس است تا به‌عنوان مثال، کاربر با فعال‌کردن گزینه‌ی Games و اعمال تنظیمات خاص Bandwidth، همواره بخش خاصی از پهنای باند را برای انجام بازی‌ها رزرو کند. همچنین در این بخش، قابلیت اعمال اولویت برای دستگاه‌های مختلف باتوجه‌به آدرس MAC هریک نیز موجود است.

رابط کاربری ایسوس بلو کیو Ac2600
رابط کاربری ایسوس بلو کیو Ac2600
رابط کاربری ایسوس بلو کیو Ac2600
رابط کاربری ایسوس بلو کیو Ac2600
رابط کاربری ایسوس بلو کیو Ac2600
رابط کاربری ایسوس بلو کیو Ac2600
رابط کاربری ایسوس بلو کیو Ac2600
رابط کاربری ایسوس بلو کیو Ac2600

فناوری AiCloud‌ نیز یکی از قابلیت‌های جذاب موجود در مودم‌ و روترهای ایسوس است که به‌واسطه‌ی آن کاربران می‌توانند با اتصال فضای ذخیره‌سازی، مثل هارد اکسترنال، به مودم به محتوای آن همواره و در هر مکانی دسترسی داشته باشند.

افزایش اقبال کاربران از خانه‌ی هوشمند و تجهیزات آن‌ها، نیاز به دستگاهی مرکزی برای کنترل تمام گجت‌های هوشمند را ایجاد کرده است. دراین‌زمینه، ایسوس با تعبیه‌ی قابلیت پشتیبانی از دستیار مجازی آمازون و IFTTT آزادیِ‌عمل زیادی در این بخش دراختیار کاربران قرار می‌دهد. به‌عنوان مثال، می‌توان با اتصال بلندگوی هوشمند مجهز به الکسا، با استفاده از دستورها صوتی روتر را کنترل کرد. با IFTTT نیز می‌توان از دستورهایی مانند خاموش‌کردن روتر، ارسال ایمیل یا پیام کوتاه در موقعیت‌هایی خاصی مانند اتصال یکی از دستگاه‌ها به شبکه و دریافت داده‌ای خاص یا زمان از‌پیش‌ تعیین‌شده بهره برد.

عملکرد

ایسوس برای تأمین توان پردازشی بلو کیو از پردازنده‌ی دوهسته‌ای اینتل، ۵۱۲ گیگابایت حافظه‌ی رم و ۱۲۸ گیگابایت حافظه‌ی فلش بهره برده تا هنگام اجرای کارهای سنگین نیز این روتر به‌خوبی از پس انجام وظایف برآید. به‌گفته‌ی مدیران ایسوس، استفاده از این ترکیب به عملکرد بسیار قدرتمند بلو کیو و برابر با روتر‌های گران‌قیمت و رده‌بالا منجر شده است.

راه‌اندازی ساده درکنار ارائه‌ی پهنای باند چشمگیر

ایسوس با توسعه‌ی رابط کاربری و اپلیکیشن کاربرپسند، شرایطی فراهم کرده که هر کاربری با هر سطح دانشی بتواند روترهای این شرکت را نصب و راه‌اندازی و مدیریت کند. بلو کیو نیز از این قاعده مستثنی نیست و پس از اتصال به شبکه، می‌توانید با اپلیکیشن مرتبط یا ازطریق پنل مدیریت وب، آن را راه‌اندازی و تنظیمات دلخواهتان را اعمال کنید. مراحل راه‌اندازی نیز به ساده‌ترین حالت ممکن طراحی شده و پس از اتصال روتر به شبکه و ورود به آدرس router.asus.com، دستگاه پس از درخواست نام کاربری و گذرواژه‌ی ادمین، نام شبکه‌ی بی‌سیم در هر دو باند را درخواست می‌کند و درادامه، به‌صورت خودکار برای اتصال به شبکه و اشتراک‌گذاری آن تلاش می‌کند. البته درصورتی‌که موفق به انجام این کار نشود، درخواست اعمال دستی تنظیمات را از کاربر خواهد داشت. اعمال تنظیمات شبکه و کنترل آن ازطریق اپلیکیشن مخصوص ایسوس در سیستم‌عامل اندروید یا iOS‌ نیز دردسترس است.

ایسوس بلو کیو / Asus Blue Cave

به‌گفته‌ی ایسوس، بلو کیو توانایی ایجاد پهنای باند تئوری ۸۰۰ مگابیت‌بر‌ثانیه را در باند ۲.۴ گیگاهرتز و ۱۷۳۴ مگابیت در باند ۵ گیگاهرتز را دارد. به‌لطف پیشتیبانی از فناوری MU-MIMO، این روتر قابلیت ارائه‌ی پهنای باند مناسب هنگام اتصال هم‌زمان چندین کاربر را دارد تا در استفاده‌های سنگین، مانند استریم، خللی در اتصال به شبکه حس نشود. 

پس از اتصال بلو کیو به شبکه‌ی گیگابیتی زومیت، این دستگاه عملکرد بسیار قدرتمندی در هر دو باند ۲.۴ و ۵ گیگاهرتزی از خود نشان داد. در فضای باز (بدون وجود دیوار) و شعاع کمتر از ۱۰ متر، بلو کیو توانایی ارائه‌ی پهنای باند ۱۲۴ مگابیت‌بر‌ثانیه را دارد؛ درحالی‌که در استفاده از باند ۵ گیگاهرتز، این عدد به ۵۲۰ مگابیت‌بر‌ثانیه افزایش یافت. با افزایش فاصله از بلو کیو به ۲۰ متر و وجود دیوار بین دستگاه و کاربر، عملکرد بلو کیو به‌ترتیب به ۵۸ و ۲۱۲ مگابیت‌بر‌ثانیه در پهنای باند ۲.۴ و ۵ گیگاهرتز کاهش یافت.

عملکرد ایسوس در تعبیه‌ی آنتن‌های بلو کیو بسیار رضایت‌بخش است و این روتر در پوشش و ارائه‌ی پهنای باند مناسب، نمره‌ی قبولی دریافت می‌کند. بااین‌حال، شاید بزرگ‌ترین ضعف این دستگاه را در استفاده از آن برای دسترسی به محتوای فضای ذخیره‌سازی متصل‌شده به روتر عنوان کرد؛ جایی که بلو کیو در پهنای باند ۲.۴ گیگاهرتز سرعت خواندن به ۱۶ و در پهنای باند ۵ گیگاهرتز به ۳۶ مگابایت‌بر‌ثانیه رسید. این درحالی است که درصورت استفاده از اتصال LAN، سرعت ۱۱۵ مگابایت‌بر‌ثانیه به‌ارمغان آمد. البته در نظر بگیرید پهنای باند موجود در این حالت نیز برای پخش طیف گسترده‌ای از محتوا (حتی ویدئو‌های 4K بلوری با پهنای باند ۸۰ مگابیت‌بر‌ثانیه) کافی خواهد بود.

جمع‌بندی

عملکرد ایسوس در تولید تجهیزات شبکه‌ی کاربرانی خانگی در سال‌های گذشته ستودنی است. محصولات این شرکت به‌لطف کیفیت درخورتوجه و تجهیز به قابلیت‌های متنوع، از بهترین گزینه‌های موجود به‌شمار می‌روند. بلو کیو نیز از این قاعده مستثنی نیست و پوشش محیطی و ارائه‌ی پهنای باند بسیار قوی، نیازهای طیف گسترده‌ای از کاربران خانگی و تجاری را تأمین خواهد کرد.

ایسوس بلو کیو / Asus Blue Cave

با تمام این‌ها، وجه متمایز اصلی این روتر طراحی خاص و متفاوت آن است که می‌تواند به مؤلفه‌ای برای جلب توجه تبدیل شود. طراحی خاص ایسوس در‌حالی‌که ضربه‌ای به عملکرد دستگاه نزده، محصولی متفاوت و جذاب به‌ارمغان آورده که البته شاید به‌اعتقاد برخی چندان هم زیبا نباشد. باوجوداین، به‌لطف بلو کیو مودم‌ها نیز می‌توانند از کنج محل زندگی و در پس سایر وسایل خارج شوند و به‌عنوان محصولی با ظاهری جذاب درمعرض دید قرار بگیرند.

روتر بلو کیو ایسوس (AC2600) با گارانتی ۳ سال آونگ در بازار عرضه می‌شود.

نکات مثبت

  • طراحی متفاوت و جذاب
  • قابلیت‌های گسترده نرم‌افزاری
  • پوشش مناسب و ارائه‌ی پهنای باند راضی‌کننده
  • رابط کاربری وب و اپلیکیشن عالی

نکات منفی

  • عملکرد نه‌چندان قدرتمند در حالت اتصال به حافظه‌ی ذخیره‌سازی
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات