اولین پردازنده آرم گوگل با نام Axion برای دیتاسنترها معرفی شد

سه‌شنبه ۲۱ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۶:۴۰
مطالعه 2 دقیقه
پردازنده گوگل Axoin
گوگل از اولین پردازنده‌ی آرم خود با نام Axion برای دیتاسنترها رونمایی کرد.
تبلیغات

گوگل در رویداد Cloud Next 2024 با معرفی پردازنده‌ی جدیدی به نام Axion، توجهات را به‌خود جلب کرد. Axion اولین پردازنده‌ی مبتنی‌بر آرم گوگل محسوب می‌شود که به‌طور اختصاصی برای دیتاسنتر طراحی شده است و از هسته‌های قدرتمند Neoverse V2 بهره می‌برد.

بر اساس ادعای گوگل، Axion درمقایسه‌با بهترین پردازنده‌های آرم موجود در بازار دیتاسنتر، ۳۰ درصد عملکرد بهتر و نسبت‌ به ماشین‌های مجازی x86 مشابه تا ۵۰ درصد بهبود عملکرد و ۶۰ درصد بازدهی انرژی بهتری دارد.

گوگل درحال‌حاضر از Axion در سرویس‌هایی مثل BigTable و Google Earth Engine استفاده می‌کند و قصد دارد در آینده تعداد این سرویس‌ها را افزایش دهد.

رونمایی Axion می‌تواند گوگل را به رقیبی جدی برای آمازون تبدیل کند. خدمات ابری آمازون موسوم‌ به Amazon Web Services (AWS) از سال ۲۰۱۸ با معرفی پردازنده‌ی Graviton و نسل‌های بعدی آن، در زمینه‌ی پردازنده‌های آرم مخصوص دیتاسنترها، پیشرو بوده است.

انویدیا، یکی دیگر از بزرگان حوزه‌ی تراشه نیز در سال ۲۰۲۱ با معرفی Grace، ورود خود را به این بازار اعلام کرد و شرکت‌های دیگر هم در این حوزه پیشرفت‌های چشم‌گیری داشته‌اند.

گوگل توسعه‌ی پردازنده‌های اختصاصی خود را از چند سال قبل آغاز کرده، اما تمرکز اصلی این شرکت روی محصولات مصرفی بوده است. اولین تراشه‌ی تنسور (Tensor) مبتنی‌بر آرم، ابتدا در گوشی‌های هوشمند پیکسل ۶ و پیکسل ۶ پرو مورد استفاده قرار گرفت.

گوگل قبلاً واحد پردازش تنسور (TPU) را برای دیتاسنترهای خود توسعه داده بود. این شرکت از سال ۲۰۱۵، استفاده از TPU را در دیتاسنترهای خود آغاز و در سال ۲۰۱۶ آن را به‌طور عمومی معرفی کرد. غول جست‌وجوی اینترنت در سال ۲۰۱۸ امکان استفاده TPU را در دیتاسنتر شرکت‌های دیگر فراهم کرد.

معرفی Axion درست پس‌ از هشدار رنه هاس، مدیرعامل آرم در مورد مصرف انرژی مدل‌های هوش مصنوعی انجام شد. او چت‌بات‌هایی مانند ChatGPT را به‌دلیل نیاز شدید به برق مورد انتقاد قرار داد. هاس می‌گوید: «هرچه چت‌بات‌ها اطلاعات بیشتری جمع‌آوری کنند، هوشمندتر می‌شوند، اما برای دستیابی به این هدف به اطلاعات بیشتری نیاز دارند و این یعنی مصرف برق بیشتر می‌شود.»

داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات