شرکتی مرموز می‌خواهد تحول انقلابی در بازار پردازنده ایجاد کند

یک‌شنبه ۲۰ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۳:۱۰
مطالعه 3 دقیقه
تراشه پردازنده چیپ Chip در دست با دستکش
شرکتی ناشناس و مرموز مدعی توسعه‌ی معماری جدیدی شده است که انرژی بسیار کمی مصرف می‌کند و قدرت فراوانی ارائه می‌دهد.
تبلیغات

این روزها در دنیای پردازنده‌ها «بهره‌وری مصرف انرژی» حرف اول را می‌زند و اپل توانسته است با ایجاد تعادل کم‌نظیر بین قدرت پردازشی و مصرف انرژی تراشه‌های مک بوک توجهات زیادی را به خود جلب کند. تولیدکنندگان پردازنده‌ی لپ‌تاپ‌های ویندوزی نیز در مسیر مشابهی قدم گذاشته‌اند و به‌زودی رقابت در بازار بسیار هیجان‌انگیزتر می‌شود.

استارتاپ Efficient Computer در بیانیه‌ای مطبوعاتی می‌گوید که موفق شده است ۱۶ میلیون دلار بودجه کسب کند تا طرح نوآورانه‌اش را برای ساخت پردازنده به‌شکل جدی‌تر پیش ببرد.

شرکت‌های حوزه‌ی تراشه با تمام توان در تلاش‌اند قدرت پردازشی بیشتری را از انرژی کمتر استخراج کنند. Efficient Computer که استارتاپی مرموز به‌حساب می‌آید، بهره‌وری مصرف انرژی را به سطح کاملاً جدیدی رسانده است.

استارتاپ Efficient Computer بهره‌وری انرژی را به سطح کاملاً جدیدی می‌رساند

استارتاپ Efficient Computer می‌گوید که معماری جدید و متفاوتی با نام Fabric توسعه داده است. رویکرد نوآورانه‌ی Fabric باعث تولید پردازنده‌ای می‌شود که عملکردش هم‌سطح پردازنده‌های امروزی است؛ اما انرژی بسیار کمتری مصرف می‌کند.

Efficient Computer به‌طور مشخص‌تر اعلام می‌کند که معماری‌اش تا ۱۰۰ برابر بازدهی بیشتری از Von Neumann دارد و تا ۱٬۰۰۰ برابر از گرافیک‌های پرمصرف، مقرون‌به‌صرفه‌تر است.

Efficient Computer در بیانیه‌اش می‌گوید که موفق شده است معماری جدید Fabric را وارد سیستم-روی-چیپ (SoC) کند. توضیحات معماری Fabric بسیار فنی است و درک آن به دانش تخصصی نیاز دارد؛ اما ایده‌ی پشت Fabric، طراحی تراشه‌ای است که در حوزه‌ی پردازش موازی بهینه‌سازی چشمگیری تجربه کند.

پردازنده آزمایشی Monza روی مادربرد نمای نزدیک

پردازنده‌های همه‌کاره‌ی امروزی ساختار به‌شدت پیچیده‌ای دارند و به سیستم‌های ویژه‌ای مجهزند تا سازگاری‌شان با نسل قبل حفظ شود. Efficient Computer تمامی این سیستم‌ها را کنار گذاشته و سراغ معماری جدیدی رفته است که ساده‌تر به‌نظر می‌رسد و جریان داده‌ی آن قابل‌تنظیم است تا بتوان کد را در چندین اِلِمان رایانشی موازی اجرا کرد.

نیاز به کامپایل مجدد کد ممکن است از همه‌گیرشدن معماری Fabric جلوگیری کند

پژوهشگران دانشگاه کارنگی ملون برای توسعه‌ی معماری جدید بیش از ۷ سال تحقیق کردند. آن‌ها می‌گویند که در معماری Fabric، با اجرای هم‌زمان دستورالعمل‌های متفاوت در سراسر سطح فیزیکی تراشه، از تکنیک «موازی‌سازی فضایی» استفاده می‌شود. شبکه‌ای کم‌مصرف در سطح تراشه، این اِلِمان‌های رایانشیِ موازی را به‌هم پیوند می‌دهد.

بسته‌ی نرم‌افزاری ارائه‌شده‌ی Efficient Computer از زبان‌های تعبیه‌شده‌ی بزرگ مثل سی، سی‌پلا‌س‌پلاس، تنسورفلو و حتی راست پشتیبانی می‌کنند. بدین‌ترتیب، توسعه‌دهندگان می‌توانند به سرعت کدهای خود را برای معماری Fabric کامپایل کنند. کامپایلر معماری Fabric هم‌زمان با سخت‌افزار توسعه داده شده است و سازگاری بسیار زیادی با آن دارد.

نمودار نارنجی پردازنده آزمایشی Monza تصویر رسمی

نیاز به کامپایل مجدد کد ممکن است از همه‌گیرشدن معماری Fabric جلوگیری می‌کند. هدف اولیه‌ی استارتاپ Efficient Computer حوزه‌های تخصصی مثل دستگاه‌های پزشکی، سیستم‌های مانیتورینگ زیرساخت‌های عمرانی، ماهواره‌ها، سیستم‌های دفاعی و سیستم‌های امنیتی می‌شود؛ حوزه‌هایی که کاهش مصرف انرژی می‌تواند در آن‌ها تغییرات معنادار ایجاد کند. بدین‌ترتیب، انتظار نداشته باشید که معماری Fabric به‌ این‌ زودی‌‌ها وارد پردازنده‌های مصرفی شود.

استارتاپ Efficient Computer به اعلام جزئیات معماری‌اش تمایلی ندارد؛ اما حداقل در نگاه اول به‌نظر می‌رسد با پردازنده‌ای طرف هستیم که می‌تواند ازطریق دستورالعمل‌های نرم‌افزاری، خودش را با پردازش‌های مختلف سازگار کند.

Efficient Computer با جذب سرمایه‌ی ۱۶ میلیون دلاری از Eclipse Ventures توانسته است دستاورد مهمی برای خود ثبت کند. این استارتاپ بدون نام‌بردن از نهادی خاص گفت که با چند شریک تجاری قرارداد امضا کرده است و تحویل تراشه‌ها را از اوایل ۲۰۲۵ شروع می‌کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات