مدیاتک حکمران بازار پردازنده‌ها‌ی موبایل است؛ کوالکام و اپل در جایگاه‌ دوم و سوم

پنج‌شنبه ۱۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
تراشه های ماهواره ای مدیاتک
مدیاتک به عنوان رهبر نوظهور بازار پردازنده‌ی موبایل، رقبایی مثل کوالکام را از نظر میزان عرضه با فاصله‌ای کم پشت سر گذاشته است.
تبلیغات

مؤسسه‌ی Counterpoint Research، گزارشی از بازار عرضه‌ی پردازنده‌ها در بازه‌ی سه ماهه‌ی چهارم ۲۰۲۱ تا سه ماهه‌ی اول ۲۰۲۳ را منتشر کرد که تغییراتی جالب در رویکرد بازیگران این صنعت را نشان می‌دهد. مدیاتک در فصل اول ۲۰۲۳ به‌عنوان قدرت اصلی در بازار پردازنده‌های موبایل ظاهر شده است؛ درحالی‌که شرکت‌های کوالکام و اپل در جایگا‌ه‌های دوم و سوم قرار دارند.

مدیاتک با داشتن سهمی ۳۱ درصدی از بازار پردازنده‌های موبایل پیشتاز بازار است؛ البته باید به این نکته نیز توجه کرد که مدیاتک هم در تعداد و هم در سهم بازار نسبت به فصل‌های گذشته، روندی کاهشی را تجربه می‌کند که دلیل آن را می‌توان در کاهش بیش از ۵ درصدی عرضه‌ی تراشه‌های LTE و افزایش کمتر از ۵ درصدی عرضه‌ی تراشه‌های 5G در سه ماهه‌ی دوم سال ۲۰۲۳ جست‌وجو کرد.

نمودار میزان سهم بازار شرکت‌های مختلف تولید پردازنده‌ی تلفن‌های همراه

کوالکام به عنوان بازیگر برجسته‌ی تراشه‌ها، در فصل اول ۲۰۲۳ سهمی ۲۸ درصدی از بازار را در اختیار دارد و انتظار می‌رود این میزان تا انتهای نیمه‌ی اول سال ثابت باقی بماند. اپل نیز که به پردازنده‌های اختصاصی‌اش شهرت دارد، سهمی ۲۶ درصدی از بازار را در اختیار دارد و انتظار می‌رود که تا نیمه‌ی دوم سال، سهم آن کاهش یابد؛ البته اپل عملکرد بهتری نسبت به بازار اندروید داشته و در برابر تقاضای ضعیف مقاومت بیشتری از خود نشان داده است.

سهم سامسونگ از بازار تراشه‌های موبایل در سه ماهه‌ی اول سال ۲۰۲۳ افزایشی جزئی داشته که احتمالا عرضه‌ی پردازنده‌های اگزینوس ۱۳۳۰ و ۱۳۸۰ باعث چنین اتفاقی شده است. UNISOC نیز که بیشتر در زمینه‌ی تولید تراشه‌های پایین‌رده فعالیت می‌کند، در سه ماهه‌ی دوم ۲۰۲۳ به دلیل افزایش عرضه‌ی دستگاه‌هایی با قیمت کمتر از ۹۹ دلار با فناوری LTE، افزایشی در سهم خود تجربه می‌کند.

انتظار می‌رود که بازوی تولید تراشه‌ی هواوی موسوم به Hisilicon با وجود داشتن سهمی کمتر از یک درصد، به دلیل افزایش عرضه درحدود ۲ تا ۳ میلیون تراشه برای بازار میان‌رده‌ها، افزایش عرضه را تجربه کند.

تحلیلگر Counterpoint به تأثیر مثبت تصمیم اوپو مبنی بر رهاکردن برنامه‌هایش برای تولید تراشه‌ی اختصاصی بر شرکت‌های مدیاتک و کوالکام به دلیل کمتر شدن رقیب برای آن‌ها نیز اشاره می‌کند. همچنین افزایش عرضه‌ی مدیاتک و صدرنشینی این شرکت در میزان عرضه و ورود احتمالی بازیگران جدید در بازار پردازنده‌های تلفن‌های همراه، نویدبخش پیشرفت‌های هیجان‌انگیزی برای صنعت تراشه‌های موبایل در سال پیش رو خواهد بود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات