مایکروسافت مهندس باسابقه اپل را برای طراحی تراشه سرور استخدام کرد

پنج‌شنبه ۲۳ دی ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
گفته می‌شود مایکروسافت به‌‌ منظور توسعه‌ی تراشه‌های اختصاصی، ایک فیلیپو، مهندس و طراح باسابقه‌ی تراشه‌های اپل را به استخدام خود درآورده است.
تبلیغات

اپل سال‌ها است که قدرتمندترین تراشه‌های مبتنی‌‌ بر معماری آرم را طراحی می‌کند که کمتر شرکتی توان رقابت با آن‌ها را دارد؛ به‌طوری‌که غول دنیای فناوری در کامپیوترهای مک نیز به‌تازگی تراشه‌های اینتل را کنار گذاشته و از پردازنده‌ی اختصاصی خود بهره می‌گیرد و گویا این گذار بر شرکت‌های ثالث نیز تأثیر گذاشته است. از سویی کوالکام با خرید شرکت نوویا (مهندسان اسبق اپل) در حال طراحی تراشه‌های قدرتمند آرم برای رایانه‌های شخصی است و از سوی دیگر، اینتل نیز پس از سه سال، قصد دارد SOCهای اختصاصی‌اش را توسعه دهد و در این راستا، یکی از اعضای کلیدی تیم تراشه‌های اپل را استخدام کرده است.

اکنون گزارشی از بلومبرگ نشان می‌دهد که مایکروسافت نیز به این جمع پیوسته و یکی از طراحان باسابقه‌ی تراشه‌های کوپرتینویی‌ها را با هدفی مشابه موارد پیشین استخدام کرده است. مایک فیلیپو، اپل را برای پیوستن به غول نرم‌افزاری جهان ترک کرده که ظاهراً در ‌حال توسعه‌ی تراشه‌های اختصاصی در کلاس سرور است. فیلیپو پس از گذراندن یک دهه به‌‌ عنوان یکی از کلیدی‌ترین طراحان شرکت آرم، در سال ۲۰۱۹ به اپل پیوست. در کارنامه‌ی وی فعالیت در شرکت‌هایی نظیر اینتل و AMD نیز به چشم می‌خورد؛ بنابراین، به‌قطعیت می‌توان گفت که فیلیپو یکی از کهنه‌کاران این صنعت و بانی بسیاری از فناوری‌های نهفته در تراشه‌های آرم محسوب می‌شود.

این نخستین بار نیست که در مورد جاه‌طلبی‌های مایکروسافت به منظور ساخت تراشه‌های خود برای سرورها و رایانه‌های شخصی سرفیس می‌شنویم. بلومبرگ در دسامبر سال ۲۰۲۰ گزارش داد که این فعالیت‌ها بخشی از استراتژی مایکروسافت برای کاهش اتکای خود به اینتل است. همان‌طور که در ابتدا گفته شد، این جدایی پس از آن صورت می‌گیرد که اینتل در اوایل ماه جاری، جف ویلکاکس، مدیر معماری سیستم مک اپل را استخدام کرد. ویلکاکس در اپل بر انتقال تمامی مک‌های مبتنی‌‌ بر تراشه‌های اختصاصی نظارت داشت.

جالب است بدانید که حرکت اپل به‌سمت پردازنده‌های اپل سیلیکون حرکت چندان جدیدی نبود؛ زیرا کوپرتینویی‌ها بیش از یک دهه برای این حرکت برنامه‌ریزی کرده بودند. اپل از سال ۲۰۰۸ در‌ حال توسعه‌ی پردازنده‌های مجتمع (SoC) اختصاصی‌اش بوده است. این تلاش در‌ نهایت به ساخت تراشه‌ی A4 منجر شد که در محصولاتی مانند آیفون ۴ و آیپد اورجینال (اولین آیپد) و اولین اپل تی‌وی مبتنی‌‌‌ بر iOS به‌کار رفت.

همچنین، اپل این گام را فراتر گذاشت و در سال ۲۰۱۶، توسعه‌ی اولین مک‌های مجهز به پردازنده‌ی T1 را آغاز کرد. پردازنده‌ی مذکور برای قابلیت‌هایی مانند کنترل امنیت تاچ آیدی (Touch ID) و ارائه‌ی ویژگی‌های مدیریت و کنترل سیستم (System Management Controller) طراحی شده بود و می‌توانست مک‌های مبتنی‌‌ بر اینتل اپل را از دیگر رایانه‌های موجود در بازار متمایز کند.

اپل حتی قبل از پردازنده‌ی T1، میکروکنترلر SMC اختصاصی را توسعه داده بود که مدیریت انرژی مکینتاش، شارژ باتری، زمان آماده به کار شدن دستگاه، حالت‌های نمایش ویدئو و سایر ویژگی‌های شخصی‌سازی‌شده و در‌ نهایت تجربه‌ی ‌استفاده از مک را بهبود می‌بخشد؛ بنابراین، مایکروسافت نیز می‌تواند همین روند را دنبال کند و در آینده‌ای نزدیک شاهد تراشه‌های اختصاصی این شرکت در گوشی‌های هوشمند یا رایانه‌های شخصی سرفیس باشیم.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات