پیش‌نمونه پردازنده آلدر لیک اس اینتل با ۱۶ هسته از Core i9-9900K سریع‌تر است

چهارشنبه ۲۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۲:۵۰
مطالعه 3 دقیقه
پردازنده‌ی نسل‌دوازدهمی سری Core اینتل در عملکرد تک‌هسته‌ای و چندهسته‌ای بنچمارک گیک‌بنچ V4، از پردازنده‌ی Core i9-9900K سریع‌تر است.
تبلیغات

به‌گزارش VideoCardz، این اولین‌بار نیست که پردازنده‌ی ۱۶ هسته‌ای سری آلدرلیک (Alder Lake) در وب‌سایت Geekbench ظاهر می‌شود. درواقع، در هفته‌های گذشته اخبار بیشتری درباره‌ی تراشه‌ی مذکور منتشر شده است. گزارش‌های پیشین تأیید می‌کرد که این پردازنده‌ی نسل‌دوازدهمی سری Core اینتل با حافظه‌ی DDR5 همراه خواهد بود. موضوعی که تاکنون به آن اشاره نشده، سرعت واقعی پردازنده‌ی آلدرلیک است.

واضح است که نرم‌افزار گیگ‌بنچ هنوز نمی‌تواند پیچیدگی فناوری هیبرید اینتل را کامل درک کند. پردازنده‌های مبتنی‌بر این معماری از هسته‌های پربازده Gracemont و هسته‌های قدرتمند Golden Cove استفاده می‌کنند. باتوجه‌به اینکه در هسته‌های کوچک، یعنی Gracemont، از فناوری هایپر تریدینگ (hyper-threading) اینتل خبری نیست، نرم‌افزار بنچمارک ۱۶ هسته و ۲۴ رشته را در پردازنده‌ی یادشده نشان می‌دهد. این نرم‌افزار فرکانس پایه را به‌درستی می‌خواند؛ اما ظاهرا در نمایش بیشترین فرکانس با مشکل همراه است. 

درمقایسه‌با گزارش‌های پیشین، این تراشه‌ی ۱۶ هسته‌ای با ۲۴ رشته، فرکانس پایه‌ی بیشتری دارد. پردازنده‌ی مذکور پیش‌تر در آزمایش Geekbench V5 فرکانس پایه‌ی ۱٫۴ گیگاهرتز و در بنچمارک SiSoft Sandra فرکانس پایه‌ی ۱٫۸ گیگاهرتزی داشته است. در گیک‌بنچ V4، نرم‌افزار برای پردازنده‌ی جدید اینتل ۲٫۲ گیگاهرتز فرکانس پایه را ثبت کرد. مشخص نیست که این پیش‌نمونه مدلی با سرعت کلاک بیشتر است یا نمونه‌ی اولیه‌ی اصلاح‌شده.

نرم‌افزار گیک‌بنچ V4 بیشینه‌ی فرکانس پردازشی در تراشه‌ی جدید را ۲۷٫۲ گیگاهرتز نشان می‌دهد که بدون تردید خطا محسوب می‌شود. مشخص نیست که نرم‌افزار چگونه چنین رقمی را محاسبه کرده؛ ولی یکی از احتمالات انجام عمل ضرب با عدد ۸ یا ۱۰ است؛ بنابراین، فرکانس واقعی بین ۲٫۷ تا ۳٫۴ گیگاهرتز خواهد بود. همچنین، شاید سرعت کلاک تنها از هسته‌های Gracemont خوانده می‌شود که درمقایسه‌با هسته‌های Golden Cove فرکانس بوست کمتری دارند.

پردازنده

پیکربندی

امتیاز در عملکرد تک‌هسته‌ای

امتیاز در عملکرد چندهسته‌ای

پردازنده‌ی سری آلدرلیک

۸ هسته‌ی بزرگ + ۸ هسته‌ی کوچک / ۴ رشته

۶۴۳۶

۴۷۸۷۰

Core i9-10900K اینتل

۱۰ هسته / ۲۰ رشته

۶۷۲۰

۴۵۰۰۰

Core i9-9900K اینتل

۸ هسته / ۱۶ رشته

۶۳۴۰

۳۵۵۰۰

 AMD رایزن 9 5950X

۱۶ هسته / ۳۲ رشته

۷۴۲۰

۶۶۸۰۰

 AMD رایزن 9 5900X

۱۲ هسته / ۲۴ رشته

۷۳۴۰

۵۷۰۰۰

 AMD رایزن 7 5800X

۸ هسته / ۱۶ رشته

۷۵۰۰

۴۴۶۰۰

 AMD رایزن 9 3950X

۱۶ هسته / ۳۲ رشته

۶۰۰۰

۵۷۸۰۰

باتوجه‌به اینکه نرم‌افزار گیک‌بنچ در نسخه‌ی چهار فهرستی برای رتبه‌بندی ندارد، برای انجام مقایسه از نتایج میانگین درج‌شده در پایگاه داده‌ی عمومی بنچمارک (هم عملکرد تک‌هسته‌ای و هم چندهسته‌ای) استفاده شده است. این روش راه‌حل ایدئالی نیست؛ بااین‌حال، آن‌چنان دقیق است که نشان دهد پردازنده‌ی آلدرلیک در این مرحله، در کجای فهرست جای می‌گیرد. پردازنده‌ی نسل‌دوازدهمی سری Core اینتل با ۶،۴۳۶ امتیاز در عملکرد تک‌هسته‌ای و ۴۷،۸۷۰ امتیاز در عملکرد چندهسته‌ای، درحال‌حاضر نیز در هر دو بخش بنچمارک از پردازنده‌ی Core i9-9900K سریع‌تر است.

امتیاز این تراشه‌ی پیش‌نمونه در عملکرد چندهسته‌ای از 10900K نیز بیشتر است؛ اما تراشه‌ی یادشده از سری کامت‌لیک در آزمایش مربوط به عملکرد تک‌هسته‌ای با ۵ درصد اختلاف امتیاز بیشتری دارد. شوربختانه امتیاز تراشه‌ی 10900K تاکنون در گیک‌بنچ V4 ثبت نشده است و امکان استفاده از آن برای مقایسه وجود ندارد.

احتمالا عملکرد پردازنده‌ی سری آلدرلیک با تولید ES2، دومین پیش‌نمونه‌ی مهندسی اصلاح‌شده و بعدتر، هنگام عرضه به خرده‌فروشی‌ها افزایش می‌یابد. بااین‌حال، باید منتظر ماند و دید که فرکانس پردازشی در ۱۶ هسته و ۲۴ رشته‌ی پردازنده‌ی سری آلدرلیک چقدر بیشتر خواهد رفت. انتظار می‌رود که تا پایان سال ۲۰۲۱، اینتل پردازنده‌های نسل‌دوازدهمی سری Core را روانه‌ی بازار کند.

سری پردازنده

کافی‌لیک اس

کامت‌لیک اس

راکت‌لیک اس

آلدرلیک اس

رپتورلیک اس

زمان معرفی

۲۰۱۸

۲۰۲۰

سه‌ماهه‌ی اول ۲۰۲۱

نیمه‌ی اول ۲۰۲۱

۲۰۲۲ تا ۲۰۲۳

لیتوگرافی (نانومتر)

۱۴

۱۴

۱۴

۱۰ (SuperFin)

نامشخص

میکرومعماری هسته

اسکای‌لیک

اسکای‌لیک

Cypress Cove

Golden Cove + Gracemont

Golden / Ocean Cove + Gracemont

میکرومعماری پردازنده‌ی گرافیکی

نسل 9.5

نسل 9.5

نسل 12.1

نسل 12.2

نسل 12.7

بیشینه تعداد هسته

۸

۱۰

۸

۱۶

نامشخص

سوکت

LGA1151

LGA1200

LGA1200

LGA1700

LGA1700

پشتیبانی از حافظه

DDR4

DDR4

DDR4

DDR5

DDR5

نسل PCIe 

PCIe 3.0

PCIe 3.0

PCIe 4.0

PCIe 5.0

PCIe 5.0

سری Core اینتل

نسل ۸ / ۹ سری Core S

نسل ۱۰ سری Core S

نسل ۱۱ سری Core S

نسل ۱۲ سری Core S (؟)

نسل ۱۳ سری Core S (؟)

تراشه‌ی مادربرد

اینتل 300

اینتل 400

اینتل 500

اینتل 600

اینتل 700

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات