اینتل چیپ‌های پنتیوم کبی لیک را به پنتیوم گولد تغییر نام می‌دهد

پنج‌شنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
اینتل قصد دارد برای درک بهتر تفاوت بین چیپ‌های پنتیوم، نام تجاری برخی از آن‌ها را از پنتیوم به پنتیوم گلد تغییر دهد.
تبلیغات

روال اینتل در نام‌گذاری چیپ‌هایش در سال‌های اخیر تا حدودی گیج‌کننده بوده است. در حال حاضر، زمانی که صحبت از عملکرد پردازنده در میان باشد، می‌دانیم چیپ Core i7 احتمالا قدرتمندتر از Core i5 و همچنین Core i3 ضعیف‌تر از دو نمونه‌ی قبلی است.

اما به احتمال زیاد در مورد خانواده‌ی پنتیوم و سلرون نمی‌توانیم این‌چنین قاطعانه نظر بدهیم. از زمانی که اینتل از این اسامی برای نامیدن چیپ‌هایی با دو ساختار کاملا متفاوت استفاده می‌کند، شناخت و تمایز آن‌ها به امر پیچیده‌ای تبدیل شده است.

برای مثال، چیپ‌های پنتیوم فعلی اینتل برای لپ‌تاپ‌ها شامل چیپ چهار هسته‌ای آپولو لیک پنتیوم N4200 با مصرف برق ۶ وات، چیپ دو هسته‌ای کبی لیک پنتیوم 4415Y با مصرف برق ۶ وات و پردازنده‌ی دو هسته‌ای کبی لیک پنتیوم 4415U با مصرف برق ۱۵ وات است. مدل‌های کبی لیک از پردازنده‌ی گرافیکی مجتمع سریع‌تر و پشتیبانی از حافظه‌ی رم بیشتر بهره می‌برند و در مجموع‌ چیپ‌های قدرتمندتری هستند. اما تشخیص تفاوت این مدل‌ با دیگر مدل‌های پنتیوم تنها از روی نام کار دشواری است.

در نتیجه، اینتل برای حل این مشکل دست به تغییر نام برند چیپ‌های پنتیوم زده است. این شرکت اکنون برای اشاره به برخی از چیپ‌های پنتیوم کبی‌ لیک از عنوان «پنتیوم گلد» استفاده می‌کند.

بدین منظور، اینتل با انتشار اعلامیه‌ای در وب‌سایتش این تغییر نام را برای پردازنده‌های دسکتاپ G4560، G4600 و G4620 از پنتیوم به پنتیوم گلد اعلام کرده است. اما به نظر می‌رسد این تغییر نام برند برای برخی از پردازنده‌های لپ‌تاپ نظیر پنتیوم 4415Y نیز اعمال خواهد شد.

در همین زمان، شایع شده است که چیپ‌های پنتیومی که جایگزین پردازنده‌های کم‌مصرف و ارزان‌قیمت سری فعلی آپولو لیک خواهند شد نیز تغییر نام خواهند داد و با عنوان جدید «پنتیوم سیلور» مورد اشاره قرار خواهند گرفت.

در نتیجه با این تغییر اسامی، تشخیص تفاوت این چیپ‌ها در نگاه اول آسان‌تر خواهد شد. اینتل تاکنون چیپ‌های پنتیوم یا سلرون نسل هشتم کافی لیک یا کبی لیک ریفرش را معرفی نکرده است. اما احتمال دارد نام جدید آن‌ها پنتیوم تیتانیوم یا عنوان مشابه دیگری باشد. با این وجود، این معضل در مورد چیپ‌های سلرون همچنان پابرجا است

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات