نتایج بنچمارک نشان از برابری قدرت پردازشی AMD Ryzen با Core i7‌ اینتل دارد

شنبه ۱۸ دی ۱۳۹۵ - ۲۲:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
افشای نتایج بنچمارک منتسب به پردازنده رایزن یا همان زن AMD، برابری قدرت پردازشی این پردازنده با Core i7 اینتل را نشان می‌دهد.
تبلیغات

افشای نتایج بنچمارک جدیدی منتسب به رایزن AMD یا همان پردازنده‌ی زن نشان از این دارد که قدرت پردازشی این پردازنده‌ی جدید با بهترین پردازنده‌‌های ساخت اینتل برابری می‌کند. این موضوع از این نظر اهمیت دارد که در پنج سال اخیر هیچ یک از پردازنده‌های ساخت AMD قادر به رقابت با نمونه‌های ساخت اینتل نبودند.

اطلاعات منتشرشده در مورد بنچمارک پردازنده‌ی رایزن ای ام دی برگرفته از اطلاعات یک وب‌سایت فرانسوی با نام Canard PC است که یک نمونه‌ی مهندسی از پردازنده‌ی رایزن AMD با فرکانس پردازشی ۳.۱۵ گیگاهرتز را با فرکانس پردازشی ۳.۳ گیگاهرتزی در حالت بوست مورد آزمایش قرار داده است. در صورتی که نسخه‌ی نهایی این پردازنده با فرکانس ۳.۶ گیگاهرتزی راهی بازار شود، نتایج بنچمارک بالاتر از نتایج کنونی فاش شده خواهند بود.

نتایج بنچمارک پردازنده رایزن AMD

همان‌طور که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید، وب‌سایت فرانسوی سه نمودار در رابطه با بنچمارک‌های انجام‌شده منتشر کرده است. اولین نمودار نتایج آزمایش رندر سه‌بعدی را به همراه انکدینگ ویدیو با استفاده از اپلیکیشن‌های مختلف نمایش می‌دهد. پردازنده‌‌ی ES Ryzen از وجود هشت هسته‌ی پردازشی بهره می‌برد که در مقایسه با پردازنده‌ی Core i7-6800K اینتل دارای دو هسته پردازشی بیشتر است. البته اینتل پردازنده‌ی هشت هسته‌ای Core i7-6900K را نیز در اختیار دارد که با فرکانس ۳.۷ گیگاهرتزی، می‌تواند قدرت پردازشی خارق‌العاده‌ای در اختیار کاربر قرار دهد. وب‌سایت فرانسوی در توصیف عملکرد پردازنده‌ی رایزن AMD این‌چنین اظهار نظر کرده است:

با بهره‌گیری از هشت هسته‌ی پردازشی و با وجود فرکانس ۳.۳ گیگاهرتزی که کمتر از فرکانس پردازشی تراشه هشت هسته‌ای اینتل است، این پردازنده توانسته عملکردی بسیار نزدیک به پردازنده Core i7-6900K اینتل داشته باشد و حتی با عملکرد پردازنده‌ی Core i7-5960X اینتل که فرکانس یکسانی دارد، برابری کند. به نظر می‌رسد سخنان ای‌ام‌دی در چند ماه اخیر رنگ واقعیت به خود می‌گیرند. در مقایسه با FX-8370، پردازنده‌ی مورد آزمایش AMD از نظر پردازشی بیش از ۳۵ درصد بهبود یافته است که نشان از صحت پیش‌بینی‌های AMD‌ دارد.

در مرحله‌ی بعد، عملکرد این پردازنده در زمان اجرای بازی مورد آزمایش قرار گرفته است. در این مرحله، بازی‌های FarCry 4،اGrid: Autosport، BF4، Arma III و X3: TC،اThe Witcher 3 و Anno 2070 برای تست پردازنده ای‌ام‌دی اجرا شد. دیگر همچون گذشته، بازی‌ها پردازش‌های یک تردی نیستند و می‌توانند از چهار هسته‌ی پردازشی یا بیشتر، استفاده کنند. البته باید به این نکته اشاره کرد که تنها شماری از بازی‌های شناخته‌شده چنین قابلیتی به همراه دارند. همچنین باید این نکته را در نظر داشت که پردازنده‌های اینتل از نظر عملکرد تک تردی بسیار بهتر از رقبا عمل می‌کنند. بنچمارک انجام‌شده با استفاده از بازی‌ها چندان به نفع پردازنده AMD نبوده است. البته باید این نکته را در نظر داشت که بازی‌ها به میزان زیادی به فرکانس پردازشی وابسته هستند و با توجه به اینکه بازی‌ها در بهترین حالت از هشت هسته‌ی پردازشی استفاده می‌کنند، رایزن AMD نتوانسته است آن‌چنان که باید، خوب عمل کند.

رسیدن به فاصله‌ی ۳ درصدی از عملکرد پردازنده‌ی Core i5-6500K را باید موفقیت بزرگی برای رایزن خواند، حال آنکه به‌طور حتم در زمان عرضه‌ی این پردازنده به بازار شاهد افزایش فرکانس آن خواهیم بود. در صورتی که صحت بنچمارک‌های این پردازنده تأیید شود، باید پس از دو نسل Excavator و Piledrive، شاهد رقابت نزدیکی بین ای ام دی و اینتل باشیم.

در نهایت به مصرف انرژی توسط پردازنده‌ی رایزن AMD‌ می‌رسیم. میزان مصرف پردازنده‌ی رایزن AMD با استفاده از آمپرسنج و اتصال آن به کانکتور ATX 12 در حداکثر حجم کار پردازنده ثبت شده است. هرچند این روش چندان دقیق نیست، اما بر اساس اندازه‌گیری‌های انجام‌شده و جمع و تفریق شماری از فاکتور‌های تأثیرگذار، عملکرد پردازنده‌ی تولیدشده مبتنی بر لیتوگرافی ۱۴ نانومتری با فرآیند LPP‌ توسط گلوبال فاندریز مشخص شده است. بر اساس اطلاعات ارائه‌شده، پردازنده رایزن AMD مصرف ۹۰ واتی دارد که بسیار نزدیک به مصرف Core i7-6900K اینتل است.

پردازنده‌ی رایزن AMD‌ با وجود داشتن قدرت پردازشی بیشتر به ازای هر هسته در مقایسه با FX-8370، مصرف کمتری نیز به ارمغان آورده است. به بیان بهتر، عملکرد رایزن AMD به ازای هر وات بهتر شده است.

هرچند نتایج منتشرشده رسمی نیستند و روی پردازنده‌ی نهایی اعمال نشده‌اند، اما می‌توان امیدوار بود که AMD دوباره به رقابت بازگردد و اینتل را به چالش بکشد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات