Skylake اینتل در سال ۲۰۱۵ وارد رقابت با Skybridge ای‌ام‌دی می‌شود

سه‌شنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۷:۰۵
مطالعه 3 دقیقه
پیش‌تر به تحلیل جامعی از پل آسمانی AMD یعنی تراشه‌های SkyBridge پرداخته بودیم. اما ابر کمپانی اینتل در سوی دیگر رقابت چه می‌کند؟ سال 2014 را فراموش کنید، سال 2015 اینتل چه برنامه‌ای دارد؟ قرار است تراشه‌هایی با نام SkyLake یا دریاچه‌ی آسمان معرفی شوند و با تراشه‌های عجیب AMD که ترکیبی از معماری کم‌مصرف ARM و x86 سریع و قدرتمند است، به رقابت بپردازند. در ادامه نگاهی به اطلاعات اولیه در مورد اسکای‌لیک اینتل می‌اندازیم.
تبلیغات

اینتل هم گویا به واژه‌ی آسمان علاقه‌مند شده و جانشین هسول قدرتمند و برودول کم‌مصرف و کوچک را با نام اسکای‌لِیک به معنی دریاچه‌ی آسمان معرفی خواهد کرد.

فعلاً برای اطلاع از مشخصات اسکای‌لیک و برتری‌های آن زود است و باید به شایعات بسنده کرد. مهم‌ترین شایعه این است که اولین تراشه‌ی اینتل که از اکستنشن‌های برداری پیشرفته یا AVX به طول 512 بیت پشتیبانی می‌کند، اسکای‌لیک خواهد بود. توضیح بیشتر اینکه دستوراتی با ساختار یک دستور و چند داده یا به اختصار SIMD با اکستنشن‌های مختلفی معرفی شده‌اند که یکی از پیشرفته‌ترین و در عین حال کارآمدترین نوع آن، اکستنشن‌های برداری موسوم به AVX است. البته باید در توسعه‌ی یک نرم‌افزار از قابلیت‌های AVX استفاده شود تا اثر نسبتاً زیاد آن در سرعت پردازش، محسوس و قابل تشخیص باشد.

لازم به ذکر است که در تراشه‌های ویژه‌ی سرور Xeon Phi هم از اکستنشن‌های برداری 512 بیتی پشتیبانی خواهد شد.

اسکای‌لیک اینتل به طور کامل برای لیتوگرافی 14 نانومتری بهینه می‌شود و بخش پردازنده‌ی گرافیکی مجتمع آن، هم از نظر کارایی و هم از نظر مساحت بهتر خواهد بود، مخصوصاً که پردازنده‌ی گرافیکی GT4 یا Iris Pro هم به کش سطح چهارم eDRAM برای تأمین پهنای باند بالای خود نیازمند است و سطح تراشه باید به نحو احسن بین بخش‌های مختلف تقسیم شود.

پشتیبانی از حافظه‌های DDR4 هم در اسکای‌لیک پیش‌بینی شده است. البته در مورد تبلت‌ها که از رم‌هایی با ولتاژ بسیار پایین استفاده می‌کنند، هنوز هم رم‌های LPDDR3 انتخاب اینتل است.

اسکای‌لیک مثل Haswell و Broadwell از نظر مصرف انرژی بهینه می‌شود تا جانشین مناسبی برای آنها باشد. تعداد هسته‌ها همچنان به 4 عدد محدود است که با استفاده از هایپرتردینگ اینتل، 4 هسته‌ی مجازی یا منطقی به آن اضافه می‌شود و 8 تِرِد را در آن واحد پردازش می‌کند.

شاید توقف اینتل در ایستگاه 4 هسته‌ای‌ها ناامید کننده به نظر برسد، اما در نظر داشته باشید که قدرت پردازش پردازنده‌ی اصلی و گرافیکی بیشتر شده و افزایش پهنای باند حافظه نیز مزید بر علت است. بنابراین هسته‌های جدید ای‌ام‌دی و معماری‌های جدید آن باید انتظار رقابتی سخت با اینتل را داشته باشند.

اسکای‌لیک از تبلت‌هایی که تنها 2 هسته دارند شروع می‌کند و به سرورهایی با بیش از 20 هسته ختم می‌شود. لذا ای‌ام‌دی در سال 2016 برای رقابت در بازار سرورها، باید از نظر مقیاس‌پذیری آمادگی کامل داشته باشد. افزایش تعداد هسته‌ها به بیش از 20 عدد تنها نیاز ای‌ام‌دی نیست، بلکه از نظر معماری کلی سیستم که در حال حاضر در آن ضعف دارد هم باید جدی‌تر تلاش کند.

برای مطالعه کلیه مقالات نمایشگاه به صفحه Computex 2014 مراجعه نمایید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات